Betale sig at lave nyt træningsprogram?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hey,

Har gennem 4 måneder nu kørt med et 5-split træningsprogram og en sund og varieret kost. Det har givet rigtigt godt vækst på musklerne og styrken.

Problemet er nu, at udviklingen går meget langsommere efter jeg stoppede med kreatin for ca en måned siden.

Siger ikke at kreatin er den hovedsaglig årsag til fremgang, og ved godt at fremgang bliver langsommere og langsommere gennem tiden.

Siden jeg stoppede med kreatin har min vægt stået stille mellem de 70-71kg... Men dog er min styrke steget en del og stiger stadig.

Jeg har så overvejet at begynde med et 2-split træningsprogram, 2 gange om ugen. Så jeg altså får trænet hver muskelgruppe 2 gange om ugen fremfor den ene gang med et 5-split.

Mit spørgsmål er så bare om det er en god ide at ændre programmet fra 5-split til 2-split?

Er godt klar over at de fleste ikke anbefaler et 5-split, men det har virket ufattelig godt hos mig. Før 5-split og den sunde kost havde jeg trænet i cirka 1,5 år med 2-split dog uden rigtig fremgang overhovedet - havde dog ikke styr på kosten dengang. Mistede så motivationen og holdte en måneds pause, hvor jeg lavede kost og træningsprogram helt om.

Med det nye program og kostplan er jeg gennem 4 måneder steget i vægt fra 61kg til 70-71kg - med en fedtprocent mellem

3-5 procent iflg impedansmåler. Er 18 år og 1,82cm høj...

Beklager det lange indlæg...

Kan det betale sig at lave programmet om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser RIGELIGT, mener jeg selv.

Nuværende kostplan (tilføjer snart brocolli, avocado, omega osv):

Måltid 1 - 08:00: 120gram havregryn med mælk + 2 vitaminpiller

Måltid 2 - 10:00: Whey Proteinshake i vand

Måltid 3 - 12:00: Fuldkornsrugbrød (2 skiver smækket sammen) med ost og pålæg + vand

Måltid 4 - 13:00: Proteindrik fra Nutramino (de der dåser)

Måltid 5 - 14:00: Whey Proteinshake i vand

Måltid 6 - 15:00: Toastbrød med salat, løg og kyllingefilet + vand og en banan 30 min senere

Måltid 7 - 16:00: Fuldkornsris og tun (halv dåse) + vand

Måltid 8 - 17:00: 2 æg og 3 æggehvider

Måltid 9 - 20:00: Fuldkornsris og kyllingefilet + whey proteinshake med kulhydrater og l-glutamin i vand (efter træning) + en banan 30 min senere

Måltid 10 - 22:00: Casein Protein i mælk

Før træning kører jeg med en kop kaffe, for at se hvordan det går.

Så jeg spiser vel rigeligt?

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget mere kan man sgu spise, seriøst...

Kan årsagen evt. ikke skyldes det stoppede indtag af kreatin? Måske forsvinder al det væske samtidig med at der er blevet bygget muskelmasse, hvilket gør at vægten har stået stille i en måned? Ved ikk om det muligt..?

(Bare en teori..)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget mere kan man sgu spise, seriøst...

Kan årsagen evt. ikke skyldes det stoppede indtag af kreatin? Måske forsvinder al det væske samtidig med at der er blevet bygget muskelmasse, hvilket gør at vægten har stået stille i en måned? Ved ikk om det muligt..?

(Bare en teori..)

Forkert teori :) Spis mere

Link to comment
Share on other sites

Vil lige tilslutte mig og sige Spis meget mere Hvis du vil være 80-90 kilo stor gut skal du spise som en 80-90 kilo gut, ikke en 70 kilo tøs. Tving din krop til at blive større, sæt højere krav til styrken (fler kilo på vægten) og så giv den energi så den kan restaurere og så spis endnu mere for at den kan blive større og stærkere. Kosten er halvdelen af din træning og den halvdel der gør dig stærkere (og større)

Angående kreatin, så søg lidt rundt (google er din ven) og se de vejledninger der er, såvidt jeg ved giver det kun kilo på kroppen fra væske og sænker den tid det tager dine muskler at gøre klar til næste løft.

Link to comment
Share on other sites

Læs den her artikel, den er på dansk og det hele.

http://www.fitnews.dk/default.asp?Action=Details&Item=527

Den forklarer at man ikke bare skal spise sundt for at tage på, faktisk tvært imod, masser af tomme kalorier, da kroppen først skal have stillet energibehovet (muskler kræver mange kalorier selv i hvile) og først når dette behov er mødt, opbygges muskler. Så vidt jeg kan se på din kostplan fokuserer du på protein, og ikke ret meget mængden af kalorier. Hav konstant en spand pasta med pesto(eller hvad du har lyst til at putte på, så det smager af noget) klar, og udover det så masser cola, chokolade og hvidt brød omkring træning.

Ret skræmmende artikel i virkeligheden :)

Held og lykke!

Edited by theodorthiele
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser RIGELIGT, mener jeg selv.

Nuværende kostplan (tilføjer snart brocolli, avocado, omega osv):

Måltid 1 - 08:00: 120gram havregryn med mælk + 2 vitaminpiller

Måltid 2 - 10:00: Whey Proteinshake i vand

Måltid 3 - 12:00: Fuldkornsrugbrød (2 skiver smækket sammen) med ost og pålæg + vand

Måltid 4 - 13:00: Proteindrik fra Nutramino (de der dåser)

Måltid 5 - 14:00: Whey Proteinshake i vand

Måltid 6 - 15:00: Toastbrød med salat, løg og kyllingefilet + vand og en banan 30 min senere

Måltid 7 - 16:00: Fuldkornsris og tun (halv dåse) + vand

Måltid 8 - 17:00: 2 æg og 3 æggehvider

Måltid 9 - 20:00: Fuldkornsris og kyllingefilet + whey proteinshake med kulhydrater og l-glutamin i vand (efter træning) + en banan 30 min senere

Måltid 10 - 22:00: Casein Protein i mælk

Før træning kører jeg med en kop kaffe, for at se hvordan det går.

Så jeg spiser vel rigeligt?

Skær dine måltider ned til omkring 4-6, og så få hældt nogle kalorier i hovedet i stedet for de små Happy Meal portioner du har gang i nu. Måltid 3,6,7 og 8 er så små at det næsten er ligegyldigt.

Få i øvrigt noget protein sammen med din morgenmad, og i øvrigt ikke være nærig med dine havregryn i løbet af dagen, da de er nemme, billige og sunde at bulke op på.

Link to comment
Share on other sites

Det er uden tvivl din kost der stinker. Det virker næsten som om du er bange for fedt? du kan faktisk hente mange kcal ved at droppe den der 80er diæt du har gang i, den der high carb high protein low fat tilgang er ikke spor god. Fedt er vigigt, protein er vigtigt men kulhydraterne er ikke nær så vigtige. Spis mere kød, mere nødder, flere fedtstoffer (oliven olie etc.) mere frugt, mere grønt og kostfibre istedet for alt det toast og ris. vær ikke bange for at spisse "rødt" kød, som oksekød, svinekød osv. æg er også super god mad. Drik da dine shakes med mælk istedet for vand hvis du har problemer med at få flere kcal ind, shake med sødmæl er omkring 200kcal contra shake med vand omkring 40 kcal, det ville i din nuværende kostplan være en 480kcal opgradering uden at du gør noget usædvanligt for det. 480 Kcal mere om dagen, vil uden tvivl få gang i din vægstigning igen.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Læs den her artikel, den er på dansk og det hele.

http://www.fitnews.dk/default.asp?Action=Details&Item=527

Den forklarer at man ikke bare skal spise sundt for at tage på, faktisk tvært imod, masser af tomme kalorier, da kroppen først skal have stillet energibehovet (muskler kræver mange kalorier selv i hvile) og først når dette behov er mødt, opbygges muskler. Så vidt jeg kan se på din kostplan fokuserer du på protein, og ikke ret meget mængden af kalorier. Hav konstant en spand pasta med pesto(eller hvad du har lyst til at putte på, så det smager af noget) klar, og udover det så masser cola, chokolade og hvidt brød omkring træning.

Ret skræmmende artikel i virkeligheden :)

Held og lykke!

Are you freakin´ kidding me?

Link to comment
Share on other sites

Er i skole om morgenen, og er først hjemme ved de 13-14 stykker - det skyldes de "nemme måltider".

Vil helst holde mig til det sunde mad.

Jeg tager bare en sødmælk med i skole - den holder vist til de to shakes. Kan ikke rigtigt tage mælk med til træning ... Det bliver jo varmt og det hele? I skole kan jeg godt gøre det.

Hvis jeg nu starter med sødmælk, også begynder med avocado i toastsandwichen fra næste uge af, så burde det være fint nok? Derudover overvejede jeg at begynde med at spise 5 hele æg fremfor 2 æg og 3 æggehvider...?

Og måske nødder/mandler samtidig...?

Er godt klar over det lave fedt og kalorie indtag - det vil jeg ændre på. Er muslim, så svin og al det der går ikke.

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Har læst lige rundt, og Jomfru Olivenolie (som skrevet tidligere) burde være rigtigt godt, hvis man bare "drikker" det?

Umiddelbart bruger jeg det kun til at lave kyllingefilet, men der skulle være mange kcal i det - burde jeg blande det i min shake eller lign?

Har I også evt. nogle råd til andre "kalorierige" måltider udover dem, der i forvejen er nævnt? Da jeg er muslim, gør det hele lidt besværligt, men tager stadig gerne imod forslag. Gerne noget, der i forvejen er færdiglavet eller noget som tilberedes hurtigt og nemt.

Link to comment
Share on other sites

Er i skole om morgenen, og er først hjemme ved de 13-14 stykker - det skyldes de "nemme måltider".

Vil helst holde mig til det sunde mad.

Jeg tager bare en sødmælk med i skole - den holder vist til de to shakes. Kan ikke rigtigt tage mælk med til træning ... Det bliver jo varmt og det hele? I skole kan jeg godt gøre det.

Hvis jeg nu starter med sødmælk, også begynder med avocado i toastsandwichen fra næste uge af, så burde det være fint nok? Derudover overvejede jeg at begynde med at spise 5 hele æg fremfor 2 æg og 3 æggehvider...?

Og måske nødder/mandler samtidig...?

Er godt klar over det lave fedt og kalorie indtag - det vil jeg ændre på. Er muslim, så svin og al det der går ikke.

Er du midaldrene og ved at dø af hjerte/kar-sygdomme eller er du en frisk, aktiv, ung mand der prøver at opbygge noget masse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share