Gode GPP rutiner


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang

Jeg står og skal til at igang med en masse GPP og jeg har da også en bunke workouts som er blevet brugt mange gange og som jeg ved fungere udemærket, men jeg savner lidt nyt som allerede er blevet field testet, så dette må jo være stedet af finde dem.

Link to comment
Share on other sites

Til grappling? Hvad har du til rådighed?

Ja lige præcis.

Jeg stort set alt det basale til rådighed og lidt ekstra. Med ball, Sten, Prowler, torv, Sledge hammer, traktor dæk, kæder etc.

jeg kender godt siden og har også brugt flere af de GPP workouts ross har i sine bøger, men jeg er på udkig efter nyt

Link to comment
Share on other sites

hvad med at tænke i nogen ny baner....

hvad mangler du i forhold til din generel physical preparation?

Det er et godt spørgsmål, et som jeg ikke tror jeg selv er istand til at besvare :unhappy:

Det er længe siden jeg har lavet GPP, men udsigten til at skulle lave de samme gamle rutiner gider jeg simpelthen ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørgsmål, et som jeg ikke tror jeg selv er istand til at besvare :unhappy:

Det er længe siden jeg har lavet GPP, men udsigten til at skulle lave de samme gamle rutiner gider jeg simpelthen ikke.

Generel Physical Preperation er udfra fra princippet, træne for at kunne træne

I dette ligger således:

- work capacity

- struktural balance (styrke forhold)

- Mobility (tilstrækkelig ROM og led bevægelighed)

- stability

- motor rekruttment patterns

- optimering af ens hormonelle profil (jeg er lidt i tvivl om videnskaben bagved her, de kloge siger det...)

- tilstrækkelig teknik i de øvelser og trænings modaliteter man skal udfører

- soft tissue og joint health

- krops komposition

- kan ikke lige komme på flere. (noget Anatomi train work eller Z-health uden at vide så meget om det)

disse aspekter virker på den en side skades forebyggende men på den anden side også præstations optimerende fordi ens work capacity øges optimeres output og resistitutionstid fra også.

Et par målsætning for sådan en som dig kunne være: ,

- Øge thoracis extension mobility, stability and strength

- soft tissue work af lats, teres minor og major, infraspinatus, lower back, psoas,

- optimering af den glenohumeral rytme via flere forskellige modaliteter

- work capacity i primær løft, dødløft + squat (FS+BS) + closed grip bench + chinups + PC + barbel row

- work capacity i forhold til sparing og sparings specifikt konditionerings arbejde,

- SL arbejde for styrketræning af foden og det lateral subsystem (adduktor, glut mid, quadratus lumborum)

- metabolic work af en elller anden grad, der samtidig øger power endurance capacity (medball throws, box jumps, sled pulls), forskellig typer af aerob tærskel samt alakticid udholdenhed vil også være fint (f.eks. power endurance).

- hypotrofi arbejde

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Generel Physical Preperation er udfra fra princippet, træne for at kunne træne

I dette ligger således:

- work capacity

- struktural balance (styrke forhold)

- Mobility (tilstrækkelig ROM og led bevægelighed)

- stability

- motor rekruttment patterns

- optimering af ens hormonelle profil (jeg er lidt i tvivl om videnskaben bagved her, de kloge siger det...)

- tilstrækkelig teknik i de øvelser og trænings modaliteter man skal udfører

- soft tissue og joint health

- krops komposition

- kan ikke lige komme på flere. (noget Anatomi train work eller Z-health uden at vide så meget om det)

disse aspekter virker på den en side skades forebyggende men på den anden side også præstations optimerende fordi ens work capacity øges optimeres output og resistitutionstid fra også.

Et par målsætning for sådan en som dig kunne være: ,

- Øge thoracis extension mobility, stability and strength

- soft tissue work af lats, teres minor og major, infraspinatus, lower back, psoas,

- optimering af den glenohumeral rytme via flere forskellige modaliteter

- work capacity i primær løft, dødløft + squat (FS+BS) + closed grip bench + chinups + PC + barbel row

- work capacity i forhold til sparing og sparings specifikt konditionerings arbejde,

- SL arbejde for styrketræning af foden og det lateral subsystem (adduktor, glut mid, quadratus lumborum)

- metabolic work af en elller anden grad, der samtidig øger power endurance capacity (medball throws, box jumps, sled pulls), forskellig typer af aerob tærskel samt alakticid udholdenhed vil også være fint (f.eks. power endurance).

- hypotrofi arbejde

Verdens klasse svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

SL = single leg.

Mike Boyle has brought up the subject of the lateral sub-system on several occasions. The lateral sub-system consists of the gluteus medius, the adductors, and the quadratus lumborum.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_case_for_single_limb_training

det er ikke relevant som tung træning, som boyle ellers forsøg at få udbredt, men som GPP træning til at sikre tilstrækkelig stabilitet... I relation til det er vigtigt at man optimere hofte ekstension ROM, som ankel ROM og fodens stabilitet, så hele kæden virker.

Der anbefaler jeg at man:

1. Strækker kæden som helhed og isoleret

2. Træner hofte ekstension, indadrotations ROM, styrke og smidighed

3. Laver SL træning med så meget knæ vandring som muligt med en stabil fod og bækken. stabil fod betyder at den ikke ændrer stilling og at storetåen er i kontakt med underlagt og hjælper med at holde en stabil svang.

primær fokus er smidighed omkring hoften ekstension + indadrotation samt glut aktivering, så følger styrken med fordi ens gang/løbe mønster ændrer sig.

Link to comment
Share on other sites

Generel Physical Preperation er udfra fra princippet, træne for at kunne træne

I dette ligger således:

- work capacity

- struktural balance (styrke forhold)

- Mobility (tilstrækkelig ROM og led bevægelighed)

- stability

- motor rekruttment patterns

- optimering af ens hormonelle profil (jeg er lidt i tvivl om videnskaben bagved her, de kloge siger det...)

- tilstrækkelig teknik i de øvelser og trænings modaliteter man skal udfører

- soft tissue og joint health

- krops komposition

- kan ikke lige komme på flere. (noget Anatomi train work eller Z-health uden at vide så meget om det)

disse aspekter virker på den en side skades forebyggende men på den anden side også præstations optimerende fordi ens work capacity øges optimeres output og resistitutionstid fra også.

Et par målsætning for sådan en som dig kunne være: ,

- Øge thoracis extension mobility, stability and strength

- soft tissue work af lats, teres minor og major, infraspinatus, lower back, psoas,

- optimering af den glenohumeral rytme via flere forskellige modaliteter

- work capacity i primær løft, dødløft + squat (FS+BS) + closed grip bench + chinups + PC + barbel row

- work capacity i forhold til sparing og sparings specifikt konditionerings arbejde,

- SL arbejde for styrketræning af foden og det lateral subsystem (adduktor, glut mid, quadratus lumborum)

- metabolic work af en elller anden grad, der samtidig øger power endurance capacity (medball throws, box jumps, sled pulls), forskellig typer af aerob tærskel samt alakticid udholdenhed vil også være fint (f.eks. power endurance).

- hypotrofi arbejde

Har desværre ikke haft tid til at svare ordenligt på din ellers fremragende post.

Men umiddelbart får jeg et indtryk af at du har taget dig god tid til at svare og dermed og gjort dig en del tanker derom.

Derfor ville jeg sætte pris på hvis du kunne uddybe posten.

Du starter med at skrive nogle eksempler til en som "mig" her går jeg ud fra at du mener en grappler, men hvordan deffinere du hvad der passer til en grappler ?

Derudover ville jeg blive glad hvis du kunne uddybe dine eksempler hvor du mener det passer til mig/grappler, som f.eks Øge thoracis extension mobility, stability and strength.

Jeg er meget interesseret i baggrunden for dine forslag.

Mvh.

2:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share