Nystartet løber - har brug for hjælp :-)


KasperTh0msen
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online.dk

Jeg er 17, 184 Cm høj, 65 Kg - Så jeg er en spinkel fyr :-).

Jeg påbegynder snart løbetræning, da jeg spiller for meget computer og bevæger mig for lidt.

Min kondition er relativ dårlig, så jeg har fundet et program man kalder Navy Seals nr 1 til at komme i en nogenlunde for med over 9 uger. (se vedhæftning)

Da jeg aldrig har løbetrænet før, men ikke har tiden pga skole og arbejde til at dyrke en fastlagt sport. Jeg skal selv disponere over løbningen.

Jeg har 2 spørgsmål:

- Min løbetræning kommer til at foregå om aftenen, er det bedst før eller efter aftensmad?

- Skal intensiteten i træning være fuld gas hele vejen eller giver det bedre resultat med interval?

Alle gode tips til en nybegynder er selvfølgelig også velkomne!

Mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion-Online.dk

Jeg er 17, 184 Cm høj, 65 Kg - Så jeg er en spinkel fyr :-).

Jeg påbegynder snart løbetræning, da jeg spiller for meget computer og bevæger mig for lidt.

Min kondition er relativ dårlig, så jeg har fundet et program man kalder Navy Seals nr 1 til at komme i en nogenlunde for med over 9 uger. (se vedhæftning)

Da jeg aldrig har løbetrænet før, men ikke har tiden pga skole og arbejde til at dyrke en fastlagt sport. Jeg skal selv disponere over løbningen.

Jeg har 2 spørgsmål:

- Min løbetræning kommer til at foregå om aftenen, er det bedst før eller efter aftensmad?

- Skal intensiteten i træning være fuld gas hele vejen eller giver det bedre resultat med interval?

Alle gode tips til en nybegynder er selvfølgelig også velkomne!

Mvh

Kasper

Fuld gas hele vejen vil nok være for hårdt. Men høj intensitet vil være at foretrække.

Men mit råd vil klare være, glem alt om programmer i starten. Det er stressende/besværligt at overholde, og skuffende hvis du ikke er i form til det.

Start med at løbe en gang om ugen, og sæt det op til et par gange hvis du er frisk. Det er ligegyldigt om du løber før eller efter du har spist, men jeg har hørt at nogen godt kan få kvalme hvis de løber efter de har spist, personligt har jeg ikke det problem.

Kombiner det evt også med lidt styrketræning. Mavebøjninger, armbøjninger, og hvad du nu finder på. Og så se at tag lidt på, du må virkeligt være tynd. Jeg er kun 2cm højere end dig, da jeg var på din alder vejede jeg ca 70kg, og kunne nå rundt om mine overarme med to fingre, tal slet ikke om underarmene! Det har noget tung biceps/triceps og Omvendt curl træning ændret på for mig, så nogle håndvægte kan sikkert anbefales, hvis du har det på samme måde! :4thumbup:

Men os "nørder" har vel tendens til at glemme at spise. wow, crysis eller hvad det nu er i spiller idag! Computerspilene er for mig udskiftet med arbejde, og

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hej Kasper

Jeg havde præcis dine data i din alder. Og såååå tynd var jeg nu heller ikke. Hvis man er en høj, lidt spinkel fyr, så vejer man jo nu engang ikke mere. Du er også kun 17 år, så i de kommende år kommer der helt naturligt lidt mere sul på kroppen.

Det er da en rigtig god ide at begynde at løbe. Det lyder som om, at du er meget målrettet omkring det med at følge et program. Du skal bare vide, at det også kan være vejen til at faile. Hvis man først dropper ud af et program, kan det være svært "at hoppe på" igen. Modsat hvis man tager det lidt mere loose og bare løber, når man har lyst til det.

Hvis du har mulighed for det, ville jeg klart foretrække at løbe før aftensmaden. Det vil sige sent om eftermiddagen. Hvis du først skal have aftensmad og vente halvanden til to timer før løbeturen, så bliver det efterhånden sent, du kommer afsted. Og bagefter kan det være svært at få pulsen ned i soveomdrejninger. Så det kan give en uhensigtsmæssig døgnrytme.

Spis noget til frokost og lidt lette, sunde snacks i løbet af eftermiddagen, så maven ikke er helt tom, når du skal afsted. Det er en rigtig god ide at finde nogen at træne med, hvis du har en løbeklub i nærheden. Det er klart det mest motiverende. Så får man også hele tiden et tjek på, hvor formen ligger henne i forhold til løbekammeraterne. Men solotræning kan også fungere, hvis du kan finde disciplinen til det.

Den gamle tommerfingerregel siger i øvrigt, at man skal prioritere på denne måde, når man starter op fra scratch:

  1. Hyppighed
  2. Længde
  3. Intensitet

Det vil sige kom i gang og sæt efterhånden antallet af løbedage op pr. uge. Når det er på plads, kan du begynde at sætte distancerne op og komme ud på nogle lidt længere ture. Og derefter kan du sætte noget intensitet på med intervaller og fartleg. Nyere programmer lægger dog vægt på, at man tidligere kan begynde at løbe intervaller. MEN dosér det med måde. Vil man det hele på én gang, kan man ende med at løbe sur i det.

Du skal nok også eksperimentere lidt med, hvor meget/hvor lidt du spiser, og hvor kort tid du gør det før løbeturen. Jeg skal gerne have halvanden til to timers "faste" før løbeturen, hvis jeg ikke skal have sidestik. Jeg har også prøvet faldende blodsukker nogle gange, og det er ikke behageligt. Har dog ikke helt styr på, vad der har forårsaget det. Så prøv dig frem.

Endelig kan du overveje lidt god musik i ørerne. Det bruger jeg ikke selv så meget, men mange finder det virkelig motiverende at have noget god, pumpende musik til turen.

Have fun! Og husk, at det først er efter 5-8 ugers fast træning, at du rigtig kommer ind i vanen og får svært ved at undvære løbeturene. Det er et langsigtet projekt, men efter et stykke tid vil du opdage, at det kører for dig superman.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej Cykologen.

Mange tak for et rigtig brugbart svar!

De ting som du nævner med hensyn til tommerfinger-reglen, så synes jeg også at det bliver vist i programmet - men det må jeg jo eksperimentere med hvis det ikke helt passer mig jo :-)

Mht. snacks om eftermiddagen, er der så noget bestemt du kan anbefale?

Fortsat god søndag!

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Mht. snacks om eftermiddagen, er der så noget bestemt du kan anbefale?

Jeg er desværre ikke så skarp mht. ernæring, men det er uden tvivl et emne, du kan google rigtig mange informationer på. Umiddelbart ville jeg sige lidt frugt, måske nogle nødder, en myslibar eller lignende og så godt med vand. Men det er der andre, der har langt mere forstand på …

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share