Intensitet vs. træningserfaring


Torben F.
 Share

Recommended Posts

På en konkurrende kanal skriver Incognito følgende:

Intensiteten skal være over et vist niveau før muskler responderer på træning med vækst. Dette niveau stiger med ens træningsniveau og flere af litteraturens metaanalyser siger at utrænede skal op på minimum 60% og trænede skal op på mindst 80%. Dette er nogenlunde i overensstemmelse med empirien, men det er ikke væsentligt om det er 60 eller 65 procent. Det væsentlige er at det skal være tungt nok og at det skal være tungere med større træningserfaring.

Så hvis man har, lad os sige, over 5 års træningserfaring, vil det ikke være særligt effektivt at køre i en 70%-80% reprange?

På følgende link ses nogle estimeringer af hvordan repranges ligger i forhold til 1rm. Nu ved jeg at dette ikke er en eksakt videnskab, og sikkert afhænger af for eksempel konditioneringsgraden, men hvis der alligevel skulle opstilles en tommelfingerregel, kunne denne da være at folk med længere træningserfaring i udgangspunktet bør holde sig til max 7rm?

http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om Incognito selv vil uddybe svaret, men uden at skal spille kong gulerod, syntes jeg nu 80% lyder som ret højt.

Der er jo meget snak nu om dagen, omkring høj volume træning, ved lav intensitet. Selv om proteinsyntesen selvfølgelig ikke er den eneste faktor for hypertrofi, syntes jeg nu følgende artikel er ret interessant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20711498

Og de kører trods alt kun med 30% max. Ja, de er sikkert utrænet, og forhøjet proteinsyntese er ikke lig med vækst. Men hvis høj volumen påvirker proteinsyntesen markant kraftigere, syntes jeg det lyder mærkeligt trænede SKAL op over 80%, for overhovedet at stimulere vækst.

HST f.eks. rammer først 80% i de sidste par uger, og uden selv at have eksperimenteret med HST, mener jeg nu flere trænede personer, har haft god succes med HST.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share