Vægttab uden cardio


Kalfany
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg ville gerne lige høre jeres mening omkring mit mål/projekt.

Jeg er en dreng på 21 år, 80kg og 175cm. Fik målt min fedtprocent til 20,2 for omkring 1 år siden, men har siden da trænet jævnligt, så skulle gerne være kommet under de 20.

Den måde jeg spiser og træner på lige nu, startede for godt 2 måneder siden. Min træning foregår 4 gange om ugen med et 2-split program, der ser nogenlunde sådan her ud:

Mandag og Onsdag:

- Biceps

- Bryst (flad og skrå bænk)

- Mave

- Skuldre

Tirsdag og Torsdag:

- Ryg (3 forskellige øvelser)

- Squat

- Triceps

Fredag, lørdag og søndag restituerer jeg.

Jeg følger ikke noget decideret kostprogram, men fokuserer meget på at spise fornuftigt. Et eksempel på en almindelig dag med træning:

Morgenmad:

2 stk. rugbrød med magert kødpålæg, fx kylling.

1 glas skummetmælk.

Mellemmåltid:

En banan eller nogle gulerødder.

Frokost:

Stort set samme som morgenmaden.

Mellemmåltid:

En proteinbar.

*1-1½ times træning* - tager en proteinshake umiddelbart efter træning.

Aftensmad:

Er ikke den store kok og samtidigt studerende, så en dåse tun i vand, tilsat noget citronsaft og et par skiver rugbrød til, er meget normalt. ;)

Derudover drikker jeg også omkring 2-3 liter vand i løbet af dagen.

- Mit spørgsmål med alt det her er, om jeg med min nuværende kost og styrketræning, kan opnå en veltrimmet krop med forholdsvis lav fedtprocent (8-10%) inden for en rimelig tidsperiode (til sommer)?

Håber jeg har givet et nogenlunde detaljeret billede af situationen, ellers må I sige til - på forhånd tak! :-)

post-11433-003177400 1289936273_thumb.jp

post-11433-032747100 1289936284_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget er der sket de sidste måneder? Din kost ser unægtelig spartansk ud, men vi er alle forskellige og derfor er der ingen garantier. Hvis du kan se at du taber fedt, er det bare at fortsætte.

Mvh Andreas

Tak for svaret!

Tjah, jeg synes godt jeg kan se i spejlet, at jeg har fået strammet mere op, især omkring maven og brystet. Var rimelig overvægtig som ung, og tabte så 25kg over et par år udelukkende ved cardio, så det har hængt noget. Jeg har ikke nogen vægt, men går heller ikke så meget op i hvad jeg vejer, og formoder at i forbindelse med min styrketræning, vil det snyde lidt.

Hehe, ja det ser lidt voldsomt ud med kød og brød, men har overvejet at starte på grovvalsede havregryn til morgenmad i stedet.

Men vil jeg få et bedre resultat ved bare at fortsætte den intensive styrketræning og holde en sund kost, eller skal jeg erstatte noget styrke med cardio, hvis det skal være realistisk at gå fra en fedtprocent på 20 -> 10 inden sommer?

Link to comment
Share on other sites

Cardio kan være en hjælp men er ikke et must for et vægttab. Hvis du går godt til den med vægtene er der gode muligheder for at din krop bliver meget anderledes over de næste 6 måneder.

Mvh Andreas

Jeg takker for svaret og fortsætter med spartaner kosten og de tunge vægte! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det er vist blevet sagt tusinde gange, men det handler om to ting: den rigtige kost og den rigtige motion. Det er rigtig svært at tabe sig langvarigt, fordi man ofte ryger ind i den samme vane og dermed tager på igen. Hvis du skal være seriøs med dit vægttab, skal du ændre din nuværende livsstil og begynde at spise mere sundt og dyrke mere motion.

Hvis du ikke kommer ind i den "normale" vane, så vil du tage kiloen på igen og igen. Så finder du aldrig en mirakel kur desværre. Fortsæt den gode stil med madvaner og kost, så skal det hele nok komme. Jeg har faktisk veninder der har prøvet Corexin som har hjulpet rigtig godt med den rigtige kost. Måske det kunne være vejen, hvis du lige vil cutte lidt mere af.

Link to comment
Share on other sites

Det er vist blevet sagt tusinde gange, men det handler om to ting: den rigtige kost og den rigtige motion. Det er rigtig svært at tabe sig langvarigt, fordi man ofte ryger ind i den samme vane og dermed tager på igen. Hvis du skal være seriøs med dit vægttab, skal du ændre din nuværende livsstil og begynde at spise mere sundt og dyrke mere motion.

Hvis du ikke kommer ind i den "normale" vane, så vil du tage kiloen på igen og igen. Så finder du aldrig en mirakel kur desværre. Fortsæt den gode stil med madvaner og kost, så skal det hele nok komme. Jeg har faktisk veninder der har prøvet Corexin som har hjulpet rigtig godt med den rigtige kost. Måske det kunne være vejen, hvis du lige vil cutte lidt mere af.

Ja, det er helt klart vigtigt at finde middelvejen, hvor kosten ikke er for ekstrem til, at man kan fortsætte i nogenlunde samme stil efter sit vægttab. Det er dog også lykkedes for mig de sidste par år, synes jeg selv. Tabte de 25kg i sin tid, men så har det stået stille i 4 år, med undtagelse af min tid i militæret hvor der blev smidt lidt muskler på.

Må indrømme at det ser interessant ud med Corexin, men som studerende er jeg lidt økonomisk begrænset, så det bliver nok desværre ikke aktuelt. Ville et par kopper kaffe om dagen kunne give samme effekt?

Men tak for input! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share