Hjælp ved sidste 1-3 reps?


Coeus
 Share

Recommended Posts

Et eksempel:

Jeg tager, lad os sige, 50 Kg i bænkpres á 6 reps.

Nu vil jeg gerne øge, lad os sige til 56 Kg, men denne gang står en ven bagved og hjælper til (Med at løfte lidt), hvis jeg eventuelt skulle have megen besvær ved at tage de sidstepar reps.

Er der noget galt i det? Øger jeg styrke eller vil det smadre mit (nerve)system?

Hilsner, Coeus.

Link to comment
Share on other sites

Enig med sokr@tez

De repetitioner som du ikke selv kan tage uden hjælp fra makker, kaldes "Forced Reps". Det er IKKE noget der anbefales, men en sjælden gang skader ikke noget. Hvis du kører alle dine træningspas med forced reps vil du meget hurtigt brænde ud, da din krop slet ikke kan nå at restituere sig ordentligt, hvis du træner jævnligt (flere gange om ugen).

Husk på! Vægtløftning er ikke en hold sport ;) Det er kun DIG og vægten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke selv kan løfte vægten, så for du ikke noget ud af din makker hiver lystigt derudaf... hvad hvis du loadede 100kg på stangen i stedet? Dine muskler kan alligevel ikke kontrakhere mere end de allerede gør (alle fibrene er aktiveret omkring 85% af 1rm), resten kommer fra øget fyringsfrekvens mv. - altså udelukkende optimeringer i nervesystemet.

Takseringen på CNS er derfor utrolig stor, og matcher ikke det øgede hypertrofi respons du opnår ved de ekstra reps. Det er ok at køre til failure infrekvent, dvs. måske et par gange om måneden (afhængig af program), men forced reps bør du holde dig fra...

Link to comment
Share on other sites

Det er altid god tat have en spotter stående til at hjælpe en med det sidste løft, DET SIDSTE LØFT, han skal ikke sætte 2 fingre på og hjælpe dig op med stangen, i det øjeblik du går i stå skal han løfte stangen på plads!

- selvfølgelig kan man engang imellem intensivere sin træning gennem forskellige tiltag, som f.eks. ved dumbell bicepscurl, hvor man skifter mellem højre og venstre arm, så holde pausen i toppen af løftet i stedet for bunden, så der holdes en konstant spænding....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share