Vægt kontra styrke.


MR
 Share

Recommended Posts

Efter jeg har påbegyndt styrketræningen igen har jeg taget en del på. Omkring 3-4kg. Jeg kan mærke at jeg bliver stærkere. Men det kan nok ikke undgås og det er jo også det der er målet med "styrke"-træningen. Men mit spørgsmål er så om jeg skal blive ved med at tage på, sålænge at det ikke er min fedtmasse jeg forøger. Eller skal jeg prøve at skære ned på kcal og derved også miste noget at styrkeforøgelsen? For som sagt er en øget vægt nok ikke det største plus i forbindelse med cykling og løb.

Mit eget svar vil være at jeg skulle prøve at holde det nuværende kalorie indtag men satse på færre reps i forbindelse med styrketræningen. Altså omkring 1-2 reps for udelukkende at satse på neurale adaptioner og undgå en alt for stor proteindegradation i forbindelse med vægttræningen.

Andre bud?

Med Venlig Hilsen Michael

Link to comment
Share on other sites

For som sagt er en øget vægt nok ikke det største plus i forbindelse med cykling og løb.

Jamen hvorfor så ikke lave noget funktionel styrketræning. Det kan du sagtens nå mellem 3 og 5! Til cykling så er der mange gode bud i at læse Ziggymunds log. Angående løb så skulle der da gerne være tid til at løbe noget bakketræning/spurttræning på 2 timer :)

Hørte forleden om nogle undersøgelser lavet på universitetet i Melbourne. Ved cykling opad (cirka 9%) med 20 km/t (!) så betyder hver 5 kilo at der skal ydes yderligere 40 watt. Jeg regnede lidt på det. Har vi en fyr på 60 kg med et kondital 70 (jeg ved er højt, men det er let at regne med) så skal en fyr på 90 kilo have et kondi tal på 84 for at matsje den lette fyr hvis vi regner med at de arbejder på 90% max opad. Et lidt kringlet regnestykke MEN på bundlinien viser det jo tydeligt at det er vægten der tæller.

Nå ud på vejen med dig....

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Interessant regnestykke! Med mine killo - og et kondital et pænt stykke fra de 70 - kan man jo så godt forstå, at folk jeg let køre fra på flad vej - suser lige forbi mig på stigninger. Hvis jeg var oppe mod gutten med de 70 i kondital - ja så skulle jeg yde over 400 W mere end ham for at følge med... Uhyggeligt!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg skylder måske lige at sige at de 40 watt er det ydre arbejde. Regner vi med en 'økonomi på 25% bliver det til at der skal ydes 160 watt = 9,6 kJ per minut. Med ilts energetiske værdi sat til 20 kJ per liter betyder det at for hver 5 kilo skal man kunne optage cirka en halv liter ilt mere.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

SO WATT?? :D

I Danmark er det vel ingen bakker? :unsure:

Prøv en cykeltur omkring Vejle eller Silkeborg. Vi har skam stigninger på op til 20 % -. og bakker hvor det stiger pænt over 1-1.5 km. Østjylland er fyldt med bakker - de er ikke høje som bjerge - men der er godt nok mange af dem - rigeligt til at trætte selv den veltrænede supermotionost. Jeg tror du køre for meget i bil B)

Link to comment
Share on other sites

SO WATT?? :D

I Danmark er det vel ingen bakker? :unsure:

Du skulle tage dig en cykeltur... B)

Så vil du opdage at der er mange knolde...Men det opdager man selvfølgelig ikke i en bil... :retard:

Hvis du kommer til Frederikshavn må du låne en cykel af mig, så kan vi se om du ændrer mening! :devil:

Link to comment
Share on other sites

For nu at bringe tråden tilbage på sporet. Forslagene om bakkespurter og tung træning på cyklen er selvfølgelig relevandte for MR- Nå det er sagt, så synes jeg ikke ideen om at træne tungt for neural tilpasning er dum - begge dele kan, tror jeg, med fordel implementeres. Det er 3 helt forskelige ting der trænes. De få tunge repetitioner øger den maksimale styrke - og hvis tæningen gennemføres med god pause mellem sættene nedsættes den resulterende hypertrofi. Den tunge træning på cykel, som Ziggymund laver på trainer, øger evnen til at arbejde med høj belastning, f.eks op ad bakke. Bakkespurterne kan træne ekspolsivitet - og kondition.

Link to comment
Share on other sites

I Danmark er det vel ingen bakker? :unsure:

Jeg er helt enig med Arne, så undskyld at jeg lige lader debatten løbe af sporet igen :D

TT -> Du kan ikke tage mere fejl. Danmark har ingen bjerge, men her er fyldt med bakker, de findes over alt undtagen på Lolland og på lorteøen. Bakkerne er ikke særlig høje eller lange. Til gengæld er mange af dem stejle og der er altid sidevind :(

Det betyder at der altid bliver spurtet som ind i helvede op ad bakkerne i de danske løb. Og denne "skoling" er nok en af grundene til, at der er så mange danske cykelryttere, der har kunnet og kan gøre sig godt i de bakkede løb i f.eks. Belgien.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar. Jeg tror jeg vil implementere jeres råd og begynde noget styrketræning på cyklen sammen med alm. vægttræning med få repetitioner. Nu er jeg så i tvivl om hvordan træningen skal tilrettelægges, her tænker jeg på hvor mange træingspas med bakkespurter og lav kadance. For som sagt er bakkespurter effektive men også hårdt for leddene ligesom nær-maksimale repetioner ved squat. Skulle jeg i starten ikke prøve at satse på 1 træningspas med vægttræning og 1 træningspas med bakkespurter per uge?? Jeg vil jo helst ikke overdrive da jeg har en stærk tendens til at løbe ind i skader :(

Tak for de konstruktive råd.

Hilsen MR, Michael Rathleff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share