MR Posted January 23, 2003 Report Share Posted January 23, 2003 Efter jeg har påbegyndt styrketræningen igen har jeg taget en del på. Omkring 3-4kg. Jeg kan mærke at jeg bliver stærkere. Men det kan nok ikke undgås og det er jo også det der er målet med "styrke"-træningen. Men mit spørgsmål er så om jeg skal blive ved med at tage på, sålænge at det ikke er min fedtmasse jeg forøger. Eller skal jeg prøve at skære ned på kcal og derved også miste noget at styrkeforøgelsen? For som sagt er en øget vægt nok ikke det største plus i forbindelse med cykling og løb.Mit eget svar vil være at jeg skulle prøve at holde det nuværende kalorie indtag men satse på færre reps i forbindelse med styrketræningen. Altså omkring 1-2 reps for udelukkende at satse på neurale adaptioner og undgå en alt for stor proteindegradation i forbindelse med vægttræningen.Andre bud?Med Venlig Hilsen Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
allerup Posted January 23, 2003 Report Share Posted January 23, 2003 Ka du komme på cyklen :angry: ...Ingen grund til at stå indendøre og vælte rundt i tomme Mathilde kartoner... :( :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR Posted January 23, 2003 Author Report Share Posted January 23, 2003 Jeg skal nok komme på cyklen. Men jeg kommer først hjem fra gymnasiet kl 3 og ofte skal jeg på arbejde kl 5. Tiden er lidt kneben her i øjeblikket. Men jeg skal nok tage hævn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saarndaars Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 For som sagt er en øget vægt nok ikke det største plus i forbindelse med cykling og løb.Jamen hvorfor så ikke lave noget funktionel styrketræning. Det kan du sagtens nå mellem 3 og 5! Til cykling så er der mange gode bud i at læse Ziggymunds log. Angående løb så skulle der da gerne være tid til at løbe noget bakketræning/spurttræning på 2 timer :) Hørte forleden om nogle undersøgelser lavet på universitetet i Melbourne. Ved cykling opad (cirka 9%) med 20 km/t (!) så betyder hver 5 kilo at der skal ydes yderligere 40 watt. Jeg regnede lidt på det. Har vi en fyr på 60 kg med et kondital 70 (jeg ved er højt, men det er let at regne med) så skal en fyr på 90 kilo have et kondi tal på 84 for at matsje den lette fyr hvis vi regner med at de arbejder på 90% max opad. Et lidt kringlet regnestykke MEN på bundlinien viser det jo tydeligt at det er vægten der tæller.Nå ud på vejen med dig....Saarndaars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 Interessant regnestykke! Med mine killo - og et kondital et pænt stykke fra de 70 - kan man jo så godt forstå, at folk jeg let køre fra på flad vej - suser lige forbi mig på stigninger. Hvis jeg var oppe mod gutten med de 70 i kondital - ja så skulle jeg yde over 400 W mere end ham for at følge med... Uhyggeligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saarndaars Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 Hej, Jeg skylder måske lige at sige at de 40 watt er det ydre arbejde. Regner vi med en 'økonomi på 25% bliver det til at der skal ydes 160 watt = 9,6 kJ per minut. Med ilts energetiske værdi sat til 20 kJ per liter betyder det at for hver 5 kilo skal man kunne optage cirka en halv liter ilt mere. Saarndaars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 SO WATT?? :D I Danmark er det vel ingen bakker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 SO WATT?? :D I Danmark er det vel ingen bakker? Prøv en cykeltur omkring Vejle eller Silkeborg. Vi har skam stigninger på op til 20 % -. og bakker hvor det stiger pænt over 1-1.5 km. Østjylland er fyldt med bakker - de er ikke høje som bjerge - men der er godt nok mange af dem - rigeligt til at trætte selv den veltrænede supermotionost. Jeg tror du køre for meget i bil B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
allerup Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 SO WATT?? :D I Danmark er det vel ingen bakker? Du skulle tage dig en cykeltur... B) Så vil du opdage at der er mange knolde...Men det opdager man selvfølgelig ikke i en bil... :retard: Hvis du kommer til Frederikshavn må du låne en cykel af mig, så kan vi se om du ændrer mening! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 For nu at bringe tråden tilbage på sporet. Forslagene om bakkespurter og tung træning på cyklen er selvfølgelig relevandte for MR- Nå det er sagt, så synes jeg ikke ideen om at træne tungt for neural tilpasning er dum - begge dele kan, tror jeg, med fordel implementeres. Det er 3 helt forskelige ting der trænes. De få tunge repetitioner øger den maksimale styrke - og hvis tæningen gennemføres med god pause mellem sættene nedsættes den resulterende hypertrofi. Den tunge træning på cykel, som Ziggymund laver på trainer, øger evnen til at arbejde med høj belastning, f.eks op ad bakke. Bakkespurterne kan træne ekspolsivitet - og kondition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggymund Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 I Danmark er det vel ingen bakker? Jeg er helt enig med Arne, så undskyld at jeg lige lader debatten løbe af sporet igen :D TT -> Du kan ikke tage mere fejl. Danmark har ingen bjerge, men her er fyldt med bakker, de findes over alt undtagen på Lolland og på lorteøen. Bakkerne er ikke særlig høje eller lange. Til gengæld er mange af dem stejle og der er altid sidevind :( Det betyder at der altid bliver spurtet som ind i helvede op ad bakkerne i de danske løb. Og denne "skoling" er nok en af grundene til, at der er så mange danske cykelryttere, der har kunnet og kan gøre sig godt i de bakkede løb i f.eks. Belgien.Ziggymund :wave: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR Posted January 25, 2003 Author Report Share Posted January 25, 2003 Tak for de gode svar. Jeg tror jeg vil implementere jeres råd og begynde noget styrketræning på cyklen sammen med alm. vægttræning med få repetitioner. Nu er jeg så i tvivl om hvordan træningen skal tilrettelægges, her tænker jeg på hvor mange træingspas med bakkespurter og lav kadance. For som sagt er bakkespurter effektive men også hårdt for leddene ligesom nær-maksimale repetioner ved squat. Skulle jeg i starten ikke prøve at satse på 1 træningspas med vægttræning og 1 træningspas med bakkespurter per uge?? Jeg vil jo helst ikke overdrive da jeg har en stærk tendens til at løbe ind i skader :( Tak for de konstruktive råd.Hilsen MR, Michael Rathleff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggymund Posted January 25, 2003 Report Share Posted January 25, 2003 (edited) Det lyder fornuftigt, Michael. Min erfaring er at 2 styrketræningspas pr. uge er tilstrækkeligt til at gøre en forskel. Det er muligt at 3 pas er bedre, men der er også andre kvaliteter, der skal tilgodeses i træningen.Ziggymund :wave: Edited January 25, 2003 by ziggymund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.