Er denne morgenmad perfekt?


Strongman
 Share

Recommended Posts

Hej :-D.

Har i de sidste 2 år altid spist den samme morgenmad fra mandag-fredag. Jeg spurgte min mor her den anden dag om det var sundt, da det var hende der laver det og hun sagde den var perfekt. Hun fylder en skål med 400 gram græsk yoghurt. Hvert 100 gram er der 8 gram proteiner. Det er den fedtfattige af slagsne. Så skærer hun 2 baner og blander dem med yoghurten. Er den morgenmad "optimal"?

Link to comment
Share on other sites

Hej :-D.

Har i de sidste 2 år altid spist den samme morgenmad fra mandag-fredag. Jeg spurgte min mor her den anden dag om det var sundt, da det var hende der laver det og hun sagde den var perfekt. Hun fylder en skål med 400 gram græsk yoghurt. Hvert 100 gram er der 8 gram proteiner. Det er den fedtfattige af slagsne. Så skærer hun 2 baner og blander dem med yoghurten. Er den morgenmad "optimal"?

Det kommer da meget an på i hvilken sammenhæng du mener. Hvad skal en bruges i forhold til? Holde sulten hen il frokost? til at opbygge noget muskelmasse? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej :-D.

Har i de sidste 2 år altid spist den samme morgenmad fra mandag-fredag. Jeg spurgte min mor her den anden dag om det var sundt, da det var hende der laver det og hun sagde den var perfekt. Hun fylder en skål med 400 gram græsk yoghurt. Hvert 100 gram er der 8 gram proteiner. Det er den fedtfattige af slagsne. Så skærer hun 2 baner og blander dem med yoghurten. Er den morgenmad "optimal"?

Jeg foretrækker mine baner rene, og ville aldrig blande dem med yoghurt. I øvrigt er det lige præcis hverdagsforbruget, der er farligt, så prøv at nøjes med at tage baner i week-enden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrækker mine baner rene, og ville aldrig blande dem med yoghurt. I øvrigt er det lige præcis hverdagsforbruget, der er farligt, så prøv at nøjes med at tage baner i week-enden.

Fuldstændig enig.

Det bliver også hurtigt en dyr affære, ligesom at have sex med en luksus-narkoluder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej :-D.

Har i de sidste 2 år altid spist den samme morgenmad fra mandag-fredag. Jeg spurgte min mor her den anden dag om det var sundt, da det var hende der laver det og hun sagde den var perfekt. Hun fylder en skål med 400 gram græsk yoghurt. Hvert 100 gram er der 8 gram proteiner. Det er den fedtfattige af slagsne. Så skærer hun 2 baner og blander dem med yoghurten. Er den morgenmad "optimal"?

Jeg er enig i at der mangler "noget", som giver din mave arbejde og holder kroppen igang indtil næste måltid.

Her en oversigt over et udvalg af kulhydrater og deres ”hastighed” på vej til blodet:

Styrtløber: Sukker, honning, juice, mælkesukker, saft, slik

Løber: Frugt, rosiner, dadler, guldkorn, kindersnitter

Går: Lyst brød, kartofler, hvide ris, alm. pasta

Kravler: Groft brød, brune ris, fuldkornsprodukter

Kryber: Grøntsager, bælgfrugter, nødder, kerner

Jo større andel af kulhydraterne, der ”kryber og kravler” ind i blodbanen, desto mere stabilt blodsukker og mere harmonisk og indlæringsdygtig bliver du.

Kostens betydning for evnen til at lære nyt

Personligt vil jeg anbefale at blande en god portion müsli eller havregryn sammen med din morgenmadsblanding! Evt. kan du kick-starte din krop med et glas juice.

Iform giver i denne artikel 4 bud på sund morgenmad: 4 forslag til sund morgenmad

Ellers søg lidt videre på nettet selv. Der kan du finde mange gode forslag til "opskrifter" på morgenmad til bestemte formål og generelt.

Edited by Kimbo
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at der mangler "noget", som giver din mave arbejde og holder kroppen igang indtil næste måltid.

Her en oversigt over et udvalg af kulhydrater og deres ”hastighed” på vej til blodet:

Styrtløber: Sukker, honning, juice, mælkesukker, saft, slik

Løber: Frugt, rosiner, dadler, guldkorn, kindersnitter

Går: Lyst brød, kartofler, hvide ris, alm. pasta

Kravler: Groft brød, brune ris, fuldkornsprodukter

Kryber: Grøntsager, bælgfrugter, nødder, kerner

Jo større andel af kulhydraterne, der ”kryber og kravler” ind i blodbanen, desto mere stabilt blodsukker og mere harmonisk og indlæringsdygtig bliver du.

Kostens betydning for evnen til at lære nyt

Personligt vil jeg anbefale at blande en god portion müsli eller havregryn sammen med din morgenmadsblanding! Evt. kan du kick-starte din krop med et glas juice.

Iform giver i denne artikel 4 bud på sund morgenmad: 4 forslag til sund morgenmad

Ellers søg lidt videre på nettet selv. Der kan du finde mange gode forslag til "opskrifter" på morgenmad til bestemte formål og generelt.

Hvidt brød har et højere glykæmisk indeks end sukker (sukrose), det burde være almindelig kendt.

Du kan starte med at se nedenstående link og ellers findes der mange lister over glykæmisk indeks.

Herudover kunne man overveje om ikke glykæmisk load var bedre at benytte.

Nå, ja man kunne også overveje hvor meget det betyder for når fødevarerne blandes så ændres glykæmisk indeks voldsomt. Så det giver kun mening når de nævnte råvarer indtages alene.

http://perspektiv.nu/da/Sukker---Ern%C3%A6ring/Glyk%C3%A6misk-respons/Glyk%C3%A6misk-indeks.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt foretrække noget fiber og nogle langsomt optageligt kulhydrater også, alt efter hvordan kosten ellers ser ud. anset hvad, så mangler der noget fedtstof.

Arh, ikke uanset hvad. Nu er det jo ikke strengt taget nødvendigt at indtage fedt i hvert et måltid.

Selv indtager jeg altid havregryn og steak eller havregryn blendet med mælkeproteinpulver i vand. På dage hvor indtaget af fedtstoffer ikke skal holdes nede steger jeg sommetider også æg på panden i en ratio 1:6 eller 1:3 æggeblomme/æggehvide

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share