Konkurrence idræt og junk food


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre konkurrence atlether om jeres kost eller blot fra folk med viden derom.

Mere specifikt omhandler det jeres/deres forbrug af junk food, cola, slik popcorn osv.

Personligt er det meget sjældent jeg får cravings efter disse ting og endnu sjældnere at jeg giver efter for trangen, måske et par gange om måneden, nok mest pga tanken om at mine modstandere ikke tager sig denne frihed, men det ville nu alligevel være rart at kunne tage sig friheden uden at spekulere over hvor strikse andre konkurrence atlether er på det punkt

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Har du brug for energien (ala den indgår i dit energiregnskab) ser jeg INTET problem..Man kan argumentere for det ofte lavere indhold af mikronæringsstoffer og kostfibre koster lidt - men helt ærligt så ser jeg det udelukkende som et teoretisk (og for mange personer) og psykisk issue.

EDIT:

Jeg er IKKE konkurrence atlet, men til gengæld pisse skarp :wink:

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Har du brug for energien (ala den indgår i dit energiregnskab) ser jeg INTET problem..Man kan argumentere for det ofte lavere indhold af mikronæringsstoffer og kostfibre koster lidt - men helt ærligt så ser jeg det udelukkende som et teoretisk (og for mange personer) og psykisk issue.

EDIT:

Jeg er IKKE konkurrence atlet, men til gengæld pisse skarp :wink:

What he said.

Blot for at gentage. Optimalt set intet junk men står du og har problemer med at ramme et hvis kcal indtag grunden mangel på tid eller appetit er der intet i vejen for at smide en snickers eller andet lignende junk indenbords.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat på mit studie, som træner for at konkurrere i Iron Man. Han har løbet en før og jeg tror han stiler efter VM, men jeg er ikke helt sikkert. Hans kost er ikke ekstremt gennemtænkt; han spiser hvad han har lyst til. Han spiser dog rigtig, rigtig meget, fordi han har så stort et energiforbrug. Han er superatletisk og jeg tror ikke nødvendigvis de søde sager har negativ indflydelse iht. præstation.

Jeg er også pisse skarp, så jeg hæfter mig på Elvirus' svar, ligeledes.

Link to comment
Share on other sites

Noget generaliseret kan man sige at jo høje energiforbrug man har jo "dårligere kvalitet" behøver ens måltider at have, da man hermed har en større mængde mad at fordele vitaminer, mineraler og lign. ud over.

Jeg vil klinge lidt med på det som de andre før mig har skrevet. Dog skal man tænke over at hvis man vil yde optimalt til hve træning og evt. undgå noget mere sygdom så bør junkfooden ikke indgå i kosten.

Jeg vil samtidig også sige at hvis man virkelig er i energiunderskud så kan junken godt gå ind og fylde noget af det underskud, men ikke det hele.

Link to comment
Share on other sites

Har du brug for energien (ala den indgår i dit energiregnskab) ser jeg INTET problem..Man kan argumentere for det ofte lavere indhold af mikronæringsstoffer og kostfibre koster lidt - men helt ærligt så ser jeg det udelukkende som et teoretisk (og for mange personer) og psykisk issue.

EDIT:

Jeg er IKKE konkurrence atlet, men til gengæld pisse skarp :wink:

Mht det psykiske er jeg helt enig, men som Jonas længere nede skriver er jeg også af den indstilling eller forestilling, det vi prøver at afklare her, at junk food ikke afgiver de bedste nærrings stoffer og dermed heller ikke vil afgive de bedste resultater.

Personligt kan jeg mærke forskel på når jeg har været i slik posen og når jeg ikke har, men det kan jo være som du siger psykisk..

What he said.

Blot for at gentage. Optimalt set intet junk men står du og har problemer med at ramme et hvis kcal indtag grunden mangel på tid eller appetit er der intet i vejen for at smide en snickers eller andet lignende junk indenbords.

Jeg ved du går meget op i din træning, så det kommer faktisk lidt som en chok at læse dette fra dig, tog dig for at være en smule fanatisk på det punkt, men mht. dit svar så følger jeg the warrior diet og har derfor et meget svingene energi indtag.

Jeg har en kammerat på mit studie, som træner for at konkurrere i Iron Man. Han har løbet en før og jeg tror han stiler efter VM, men jeg er ikke helt sikkert. Hans kost er ikke ekstremt gennemtænkt; han spiser hvad han har lyst til. Han spiser dog rigtig, rigtig meget, fordi han har så stort et energiforbrug. Han er superatletisk og jeg tror ikke nødvendigvis de søde sager har negativ indflydelse iht. præstation.

Jeg er også pisse skarp, så jeg hæfter mig på Elvirus' svar, ligeledes.

Dette er netop også min erfaring med andre konkurrence atlether og jeg læste forleden en artikkel på eb.dk om holyfields diet som bestod primært at Mc.D.

Fra et energi in og energy output kan jeg heller ikke selv se nogen større begrundelse for ikke at give efter for de gode sager en gang imellem, men hvad er jeres syn på den indflydelse de tomme carbs, transfedt syrer og den inflydelse de kan have på ens hormoner som f.eks insulin osv. ?

Link to comment
Share on other sites

Fra et energi in og energy output kan jeg heller ikke selv se nogen større begrundelse for ikke at give efter for de gode sager en gang imellem, men hvad er jeres syn på den indflydelse de tomme carbs, transfedt syrer og den inflydelse de kan have på ens hormoner som f.eks insulin osv. ?

Danmark har en ret hård (god) transfedtsyrelovgivning.

"Tomme carbs" - som jeg formoder refererer til kulhydratprodukter med relativt lavt indhold af mikronæringsstoffer påvirker insulin udskillelsen i samme grad som "non-junk food" - der er intet odiøst i det. Hertil kommer at disse produkter ofte har et højt indhold af raffinerede kulhydrater - hvilket jo optages hurtigt og tenderer til ofte at give et højt insulinsvar... Men så snart det bliver et almindelig måltid (hvor fedt og protein ligeledes indgår) - bliver billedet mere komplekst.

Kan ikke umiddelbart se hvilke andre hormoner "tomme carbs" skulle påvirke.. Det hele nedbrydes jo bare til de samme bestanddele i sidste ende inden det optages over tarmen.

Link to comment
Share on other sites

I tilfælde med et 'superatlet' som min ven (han kan godt løbe 30 km om dagen, nogle gange), har han jo ikke et større behov for vitaminer og mineraler; omend hvis han har, er det ikke ret meget. Så bare dét at han spiser normalt mad + det usunde, er ikke et problem på dette punkt. Det eneste den store mængde sport behøver er mere energi. Jeg tror endda ikke engang at han vokser specielt meget; han har jo en enorm aerob kapacitet og denne afspejles ikke i muskelstyrke, men snarere i mængden af mitokondrier og aerobiske enzymer. Hver eneste gang han træner, jorder han sine kulhydratdepoter i smadder og det er netop disse der har behov for at blive genopfyldt, under bekostning af utrolig meget energi. Om han drikker cola eller æder kage, ændrer derfor ikke på det store, sålænge han spiser "normalt" ved siden af for at stille de andre kropslige behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share