Puls ved løb?


mettess
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg vil gerne begynde på løbetræning, men hvor skal min puls ligge, når jeg geren vil øge min kondition og udholdenhed? Jeg "spinner" 3-5 gange om ugen og har gjort det siden aug sidst år, men er først lige begyndt og bruge pulsur, så har ikke så meget erfaring med det endnu.

Hilsen Mette

Link to comment
Share on other sites

Hej Mette,

et lille råd: glem alt om pulszoner når du går i gang med at løbe. Koncentrer dig om at starte forsigtigt op og følg gerne et program med løb 3 gange om ugen. De fleste begynder programmer veksler mellem løb og gang for gradvis at øge løbet. Du har en grundform for spinning, og det er jo fint, men det er to motions former der ikke umiddelbart kan sammenlignes i forhold til hvilke muskler man bruger og hvilken belastning det giver for kroppen. Derfor kan man ikke bare overføre den gode form man har fået fra spinningen og så til løb.

Min anbefaling vil være at gemme pulsuret indtil du har opnået en god grundform og kan løbe længere distancer, så giver det også mere mening at bruge pulsur fx til intervaltræning.

Ved godt at mange mener at det nærmest er umuligt at træne uden et pulsur, men jeg vil stadig påstå at som begynder handler det om først og fremmest at lære at kende de signaler som kroppen giver en.

VH

Peter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da heller aldrig ejet et puls ur selv, og aner ikke hvad min max er.

Hvilket så kunne være den eneste grund til at anskaffe et, af ren nysgerrighed til det.

Men jeg kan ikke se hvordan det skulle hjælpe mig med at komme i bedre form. Da jeg i sin tid startede med at løbe, foregik det ved at sætte den ene fod foran den anden, og den teknik har jeg tænkt mig, at blive ved med at bruge.

Hvis du så kommer i bedre form, så er det vel ikke sværere at sætte tempoet lidt op, og/eller øge distancen.

Link to comment
Share on other sites

Hej, du kan udregne din ca. maxpuls med 220 - alder også ligge på ca 80 %.

Din maxpuls kan sagtens være højere eller laver.

Hvad har den været oppe på ved spinning?

Du skal passe meget på med at gå for hurtig frem, det er meget svært før du har formen til det fra spinning.

Du vil nok kunne løbe 10-15 km om dagen uden problemer med kondien, men dine sener og led vil ikke kunne klare det og du vil få skader meget hurtigt.

Find et program her http://dourun.dk/prg.asp og følg det.

Link to comment
Share on other sites

Vil også mene at pulsen er lidt underordnet i starten. Når man kan løbe længere ture uden pauser kan man begynde at bruge sin puls i træningen. Det er dog fuldt ud muligt at løbetræne uden pulsur og det er nok de færreste almindelige motionister, der har nogen syndelig gavn af dem.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Enig med de fleste foranstående: Pulsur giver ikke så meget mening i løb. Slet ikke, når man starter ud.

I spinning vil du opleve, at du kan regulere din puls meget fint via belastning og kadence. Men løb er en såkaldt vægtbærende sport, og her vil du næsten pr. automatik ligge forholdsvis højt og nogenlunde jævnt, hvis du bare "løber en tur". Du kan ikke få pulsen helt ned i pauserne ligesom i spinning, med mindre du stopper op og går lidt eller laver strækøvelser, så falder den naturligvis.

Prøv at mærke efter, hvordan vejrtrækningen har det i stedet for. Mærk benene. Syrer de til? Prøv at skifte mellem løb og gang. Når du senere er kommet godt i gang med at løbe, kan du bruge pulsuret til at tjekke, hvor pulsen ligger henne på en "typisk løbetur". Derudfra kan du så begynde at presse dig selv lidt på nogle af turene, hvis du har lyst og overskud til det. Men den tid, den glæde.

Link to comment
Share on other sites

Sygt dårlig svar til en nybegynder, så er man 100% sikker på skader.

En person der har spinnet 2-3 gange om ugen et halvt år, vil jeg ikke betegne som en nybegynder. Men, sådan er der vel så meget. Jeg vil sige at det er et dårligere råd, at pointere at puls overhovedet bør have en indflydelse.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

En person der har spinnet 2-3 gange om ugen et halvt år, vil jeg ikke betegne som en nybegynder. Men, sådan er der vel så meget. Jeg vil sige at det er et dårligere råd, at pointere at puls overhovedet bør have en indflydelse.

Hun vil begynde at løbe, Dvs. nybegynder, er hun har spinnet hjælper ikke til løb.

Det er netop det at hun han en ok kondi der gør dit svar farligt.

Jeg har set utrolige mange starte hårdt op på løb og få skader.

Link to comment
Share on other sites

Hun vil begynde at løbe, Dvs. nybegynder, er hun har spinnet hjælper ikke til løb.

Det er netop det at hun han en ok kondi der gør dit svar farligt.

Jeg har set utrolige mange starte hårdt op på løb og få skader.

Jeg læser ikke hendes spørgsmål som: "Hvordan undgår jeg skader ved start af løb?"

Jeg læser hendes spørgsmål som: "Jeg vil gerne begynde på løbetræning, men hvor skal min puls ligge, når jeg geren vil øge min kondition og udholdenhed?"

Jeg giver dig dog ret i, at man bør være opmærksom på skader, når man er nybegynder, men det ændrer stadigvæk ikke på, at jeg kommenterer på hvad hun spørger om. Ønsker hun råd om skader, så kan hun jo ligeledes spørge om det.

Link to comment
Share on other sites

jeg løber selv, og har gjordt i 3 år (sådan lift on-off indrømmet) og er meget glad for mit pulsur. jeg tror ikke det er en skid bevendt når man starter ud med at løbe, der er det nok snare "lyt til kroppen" der giver mening. men når man har en form der gør at man kan tillade at voldtage din krop lidt. er det f.eks "sjovt" at se hvor længe man kan holde den oppe på f.eks. 200. derudover kan det også give en god fornemmelse af hvor meget vind, vejr, underlag, tømmermænd, dårlig mad, smøger osv. kan have på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share