Proteintilskud


Dines
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden læst et par artikler blandt dem der ligger der omhandler proteintilskud. Men nu kunne jeg godt tænke mig at få rådene samlet, jeg læste et råd fra Xax (vist nok) om at man skulle vælge isolated Whey frem for concentrated. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad forskellen er.

De fleste er vist også enige i at man skal indtage omkring 2 g protein pr kg kropsvægt.

Jeg læste også en anden ting, der lyder meget underlig: At protein blir omdannet til fedt, hvis man indtager for meget. Det er totalt sort! Fedt og proteiner er to helt forskellige ting, de kan ikke bare omdannes ligesom man ikke kan omdanne kulhydrater til protein.

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg ved er det et spørgsmål om fremstillingsteknik. Man 'udvinder' proteinet på en anden måde når det er koncentrat. Denne måde ødelægger proteinernes naturlige struktur, og gør det mere besværligt for kroppen at optage disse. Det var meget simplificeret forklaring...

omkring det med protein til fedt..Det bliver ikke direkte til fedt..men når kroppen får mere energi end den har brug for, bliver denne energi altid lagret i form af fedt, uanset om det hedder kulhydrater elle protein...Jeg kender ikke helt kemien bag denne virkemåde, så det må du spørge nogle andre om...

Link to comment
Share on other sites

Mht. til biokemien i dit spørgsmål, så JO!

Kroppen er snedigt indrettet - og kan omdanne sukker, fedt og aminosyrer til hinanden efter behov.

Desværre er det reguleret evolutionært - dvs. at fedt er prioriteret højest (sandsynligvis for at kunne lagre energi til magre tider, samt at kunne holde varmen), dernæst sukker (så vi har energi til at arbejde) og først til sidst aminosyrer (så den essentielle muskelmasse kan opretholdes).

Hvis du vil videre ;-), så prøv at søge på "glycolysis" "TCA" (krebs cyklus)...Her kan du se de såkaldte pathways.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Anteus - er du sikker!?

Se f.eks på glykolysen;

Glucose bliver omdannet acetyl-CoA

Som indgår i krebscyklus;

hvor det  omdannes til alfa-ketogluterat (aKG), som er i ligevægt med glutamat (i ligevægten indgår også NH3 og NADPH og H+). Glutamat ( + ATP og NH3 ) giver glutamine...

Ligeledes er der jo som bekendt flere pathways fra fedt til sukker og omvendt...så argumentet holder både for sukkker og fedt.

MEN, jeg vil give dig ret i at kroppen ikke selv kan producere alle aminosyrerne. De såkaldte essentielle aminosyrer (bl.a. de aromatiske) skal indeholdes i føden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin,

I syntesen af ikke-essentielle aminosyrer kan kulhydrat  benyttes til syntese af aminosyrer, men dette kræver levering af kvælstof (N). Kroppen skal således finde kvælstof andetsteds fra, dette sted er ofte fra aminosyren glutamin. Dette gælder ikke for cystein og tyrosin, der kræver essentielle aminosyrer i deres syntese.

Mht. omdannelsen af kulhydrat til fedt foregår dette ikke i nær så stor grad, som man tidl. troede - flere studier viser at denne omdannelse foregår særdeles trægt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej alle!!

NU ER JEG FORVIRRET, AF ALT DET PROTEIN SNAK:

Er protein-pulver skadeligt at indtage i for store mængder, hvis det er, hvad er for store mængder så? Også lige en ting mere, Jeg købte en Shake (THE SHAKE, 30 g protein; skriv lige hvis i har nogle erfaringer mede dette produkt) hvor jeg vægttræner og ekspedienten sagde at det var en shake hvis jeg ønskede at tage på - Men hvordan tage på tænker jeg så, bliver man fed eller mener han at man tager mere muskelmasse på? Hvad tror i?

Hilsen Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den indeholder også omkring 50 gram ren sukker! så der er basis  for vægtøgning. men det står selvfølgelig også i relief til din øvrige kost og træningspricip

Peer

Citat: fra Bette K på 2:57 pm på Juni 22, 2001

Hej alle!!

NU ER JEG FORVIRRET, AF ALT DET PROTEIN SNAK:

Er protein-pulver skadeligt at indtage i for store mængder, hvis det er, hvad er for store mængder så? Også lige en ting mere, Jeg købte en Shake (THE SHAKE, 30 g protein; skriv lige hvis i har nogle erfaringer mede dette produkt) hvor jeg vægttræner og ekspedienten sagde at det var en shake hvis jeg ønskede at tage på - Men hvordan tage på tænker jeg så, bliver man fed eller mener han at man tager mere muskelmasse på? Hvad tror i?

Hilsen Dan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share