Styrketræning vs. cardio


JesperT
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt, at når man styrketræner, så skal så meget af ens liv som muligt indrettes efter dét - træning, mad, søvn osv. Jeg ved også godt, at når man har gang i mange ting ud over ens træning fx en elitekarriere inden for en anden sportsgren, med hvad sig der tilhører af mange ugentlige træninger og kampe, så går det ud over styrketræningen.

Men alligevel har jeg meget svært ved at acceptere, at jeg ikke kan gøre væsentlige fremskridt indenfor styrketræningen i sæsonen. Hvad er det helt præcist, der gør dette faktum meget svært og nærmest umuligt? Og her tænker jeg mest på den fysiologiske forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Det simple forklaring er jo, at enhver fysiologisk forbedring bliver opfattet som "luksus" for kroppen. Med luksus menes, at det er det sidste kroppen vil/kan bruge kræfter og energi på. Såvel er cardio- som ST-forbedringer er særdeles krævende for kroppen (meget (relativt selvfølgelig) store fysiologiske tilpasninger). At kræve at kroppen skal gøre begge dele, er altså en stor mundfuld for den.

Men selvfølgelig er det muligt. Dog vil det altid være sådan, at jo mere du presser kroppen i den ene retning (cardio vs. ST) desto mere vil det gå udover den anden retning. :)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13> kan man forstå det således (meget pædagogisk), at der er en pulje af tilgængelig "energi", som man så kan vælge at fordele på "luksus", som man vil? Dvs bruger man 70% på cardio, så er der 30% til styrke osv.

DBM> Jeg gider ikke skrive log, når der alligevel ikke sker noget, men sæsonen er ovre om ca halvanden måned, så skal der løftes for alvor - :devil:

Jeg synes egentlig, at jeg har fint med energi til både bas.b. og styrketræning, og jeg holder mit styrkeniveau fint, men jeg øger heller ikke - ikke en tøddel.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13> kan man forstå det således (meget pædagogisk), at der er en pulje af tilgængelig "energi", som man så kan vælge at fordele på "luksus", som man vil? Dvs bruger man 70% på cardio, så er der 30% til styrke osv.

Hmmmmm - lige simpelt nok.

Man kan selvfølgelig godt sige der er "en pulje til fysiologiske forbedringer".

Men man misforstår det i hvert fald, hvis man tror dette er en fast og forudbestemt pulje. Alt efter træningstypesammensætning, restitutionsperioder, føde, træningstilstand, allerede fysiologiske tilpasninger, ja så ændre puljens størrelser sig.

Det skal kun forstås som simpelt billede på dit problem - ikke en eksakt løsning på det. Selvfølgelig kan fremgang i både ST og cardio lade sig gøre (specielr hvis man ikke allerede er på eliteniveau i en eller begge af delene). Men det er svært under alle omstændigheder. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share