Maksimalt proteinindtag pr. måltid?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Det er jo en diskussion der tit går i selvsving. Jeg tænkte jeg ville prøve at finde noget reel data denne gang, dog uden det store held. Der findes så uendelig mange meninger om emnet, og meget lidt data.

Jeg fandt dog bla. denne artikel: http://www.adajournal.org/article/S0002-8223(09)00769-X/abstract

Den støtter sådan set den gamle myte omkring max 30 gram protein pr. måltid. Eneste problem er bare studiet er lavet på utrænede, og man kan derfor ikke drage parallel til trænede naturligvis.

Dog syntes jeg artikel fint indikere at der findes en grænse for, hvor meget kroppen egentlig kan optage pr. måltid. Men denne grænse vil også være så ekstrem individuel, da den selvfølgelig vil afhænge af ens FFM, træningsintensitet osv.

Jeg læste også i en gammel MOL-diskussion at man havde undersøgt grise, der jo minder meget om mennesker indvoldsmæssig. De kunne optage omkring 15g protein i timen. Så er det jo også et spørgsmål om, hvor lang en fordøjelses tid protienet har.

Konklusion: Jeg tror helt sikkert der findes en grænse, men den er umådelig svær at finde. Det kommer an på den enkelte person, hvor hårdt der er blevet trænet, og hvad proteinet består af. Whey protein i en shake er sikkert igennem systemet på nogle få timer, og man vil derfor ikke kunne optage lige så mange proteiner, som hvis man spiste en god bøf.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt hvad du mener med ovenstående, synes ikke det giver mening overhovedet.

Hvis vi går ud fra at der er noget rigtigt i, at man max kan optage x antal protein pr. time, vil det jo være vigtigt at indtage protein med en lang fordøjelsestid, for at man kan optage flere proteiner i et enkelt måltid.

Jeg tænker på fordøjelsestiden, og hvor længe du har protein til rådighed i tarmen. Whey protein er jo meget hurtigtoptagende, og du kan derfor næppe optage 100g protein i én shake. Men hvis du indtager kassein protein istedet, har du protein til rådighed i mange flere timer, hvorfor du burde kunne optage mange flere proteiner i én enkelt portion.

Det er selvfølgelig et rent teoretisk "gæt", og kan ikke understøtte det med data.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ud fra at der er noget rigtigt i, at man max kan optage x antal protein pr. time, vil det jo være vigtigt at indtage protein med en lang fordøjelsestid, for at man kan optage flere proteiner i et enkelt måltid.

Jeg tænker på fordøjelsestiden, og hvor længe du har protein til rådighed i tarmen. Whey protein er jo meget hurtigtoptagende, og du kan derfor næppe optage 100g protein i én shake. Men hvis du indtager kassein protein istedet, har du protein til rådighed i mange flere timer, hvorfor du burde kunne optage mange flere proteiner i én enkelt portion.

Det er selvfølgelig et rent teoretisk "gæt", og kan ikke understøtte det med data.

Med kasein protein går man jo glip af det "åbne vindue", hvor kroppen er mere modtagelig for protein - det skal du vel også have med i det teoretiske gæt?

Link to comment
Share on other sites

Det har dog absolut intet med denne diskussionen at gøre :wink:

Ja, joé:D

Hvis nu vi tager udgangspunkt i, at man kan optage x antal gram protein hver time, så er må denne jo være forhøjet efter træning. Dette kan man udnytte ved whey. Derfor bør man kunne optage meget protein ved whey, ellers er fidusen der jo ikke rigtig ved whey. Med dit teoretiske gæt, siger du, at man burde kunne optage mere ved kasein, men i og med det er langsomt optageligt, så tager det jo længere tid for kroppen at optage, og derfor burde man jo heller ikke kunne optage så meget i timen.

Er jeg stadig helt væk?

Edited by Psycho
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ud fra at der er noget rigtigt i, at man max kan optage x antal protein pr. time, vil det jo være vigtigt at indtage protein med en lang fordøjelsestid, for at man kan optage flere proteiner i et enkelt måltid.

Jeg tænker på fordøjelsestiden, og hvor længe du har protein til rådighed i tarmen. Whey protein er jo meget hurtigtoptagende, og du kan derfor næppe optage 100g protein i én shake. Men hvis du indtager kassein protein istedet, har du protein til rådighed i mange flere timer, hvorfor du burde kunne optage mange flere proteiner i én enkelt portion.

Det er selvfølgelig et rent teoretisk "gæt", og kan ikke understøtte det med data.

Er godt klar over at der er en grænse for mængden man kan optage pr time.- men hvem kender du som drikker shakes med 100gr valleprotein i?

De fleste drikker vel shakes med 25-50 gr protein i, hvilket ikke bør være noget problem.

EDIT: Grunden til at jeg sagde at det ikke gav mening, var at jeg forsøgte at holde det op mod et "virkeligt" eksempel.

Hvis jeg har forstået følgende link rigtigt, så kan optage mere igennem fx valleprotein frem for protein fra en bøf.

http://en.wikipedia.org/wiki/PDCAAS

Edited by Johnny Bravo
Link to comment
Share on other sites

Er godt klar over at der er en grænse for mængden man kan optage pr time.- men hvem kender du som drikker shakes med 100gr valleprotein i?

De fleste drikker vel shakes med 25-50 gr protein i, hvilket ikke bør være noget problem.

EDIT: Grunden til at jeg sagde at det ikke gav mening, var at jeg forsøgte at holde det op mod et "virkeligt" eksempel.

Hvis jeg har forstået følgende link rigtigt, så kan optage mere igennem fx valleprotein frem for protein fra en bøf.

http://en.wikipedia.org/wiki/PDCAAS

Jeg kender skam heller ingen der indtager 100g protein pr. shake. Jeg troede bare vi diskuterede teoretisk, hvor meget protein man kan optage i ét måltid. Men det er klart, at i virkeligheden er det underordnet, da ingen ville indtage så store mængder valle.

Jeg tror ikke du har forstået linket korrekt faktisk, eller også er det mig, der har misforstået det.

Jeg læser det som, hvor mange amonisyre indholder den givne proteintype i forhold til en standard amonisyreprofil, og hvor mange procent kan kroppen optage af de forskellige amonisyre. Men aminosyreprofilen kan stadig være forskellig, og målemetoden tager ikke højde for den enkelte aminosyre. Hvorfor kød godt kan indeholde en bredere vifte af amonisyre, men mister måske nogle få procent på nogle enkelte aminosyre.

Jeg nægter hvertfald at tro valleprotein er bedre kvalitet end kød! :laugh:

Hvis nu vi tager udgangspunkt i, at man kan optage x antal gram protein hver time, så er må denne jo være forhøjet efter træning. Dette kan man udnytte ved whey. Derfor bør man kunne optage meget protein ved whey, ellers er fidusen der jo ikke rigtig ved whey. Med dit teoretiske gæt, siger du, at man burde kunne optage mere ved kasein, men i og med det er langsomt optageligt, så tager det jo længere tid for kroppen at optage, og derfor burde man jo heller ikke kunne optage så meget i timen.

Jeg forstår sådan set godt hvad du mener. Men det holder ikke helt, da det er få procent ekstra vi snakker, og det er kun den første og måske anden time af optagelsen. Valleprotein er bedre efter træning, uden tvivl, men i det brede perspektiv ville det ikke give mere netto. Lad os sige du optager 5g protein mere fra valle end kassein de første 2 timer efter træning, hvilket vil give 10g. Men hvis vi siger kassein kan optages i op til 8 timer, kan det optages i 4-5 timer mere end valle, hvorfor den totale proteinmængde stadig vil blive en del højere.

Men det bliver dælme også så teoretisk nu, at det nærmest kan være ligegyldigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender skam heller ingen der indtager 100g protein pr. shake. Jeg troede bare vi diskuterede teoretisk, hvor meget protein man kan optage i ét måltid. Men det er klart, at i virkeligheden er det underordnet, da ingen ville indtage så store mængder valle.

Så er diskussionen vel også ligegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis vi nu sammensatte et måltid af:

Shake med 40 gram whey

500 gram fromage frais

200 oksetyksteg

Det er ca. 120 gram protein, og jeg er ret sikker på, at du fra det måltid optager mere 30 gram protein. Derfor kan der jo stadig være per tidsenhed, men hvordan er det fastsat?

Der må jf. min umiddelbare fornuft være masser andre variabler a la:

fysisk form af proteinen

protein variant

Næringsbehov

Mængde af ekstisterende "mad" i mave/tarmsystemet

Evnen til at fordøje

Evnen til at optage protein

Link to comment
Share on other sites

Så er diskussionen vel også ligegyldig.

Det er måske så meget sagt. Der blev spurgt om hvor meget protein man kan indtage fra et enkelt måltid, og det er så det jeg prøver at svare på.

Men jeg er enig i, at det er ikke noget den enkelte behøver at tænke nævneværdig over i hverdagen. Den gamle myte om 30 gram pr. måltid er jo trods alt ikke mere end en myte. Så længe man tænker på, at der er nogle begrænsninger, men det er umulig at sætte et konkret tal på, da der findes et utal af variabler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kun kan indtage 30g per måltid så vil man da miste en utrolig masse muskler i løbet af kort tid på "The Warrior Diet".

Jeg tror kroppen indstiller sig efter hvornår man plejer at indtage protein og i hvilke mængder man indtager dem.

Jeg bliver kroniskt sulten 3 gange om dagen og der æder jeg mig propmæt og gerne langt over 30g protein hver måltid. Det er bare sådan jeg er indstillet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share