Manglende fremgang i specielt bænkpres


KarlS
 Share

Recommended Posts

Heyo folks,

Jeg træner 2 split 3-5 gange om ugen og har gjort det i ca. 1 år (dog med 2 måneders fullbody på et tidspunkt). Mit svageste punkt er bryst, og jeg har længe stået helt stille i bænkpres. Jeg undrer mig lidt over hvad det kan skyldes, da jeg synes jeg presser mig selv ret godt.

Jeg ligger på 65 kg i bænk, 3x8 reps.

Kan manglende fremgang godt skyldes at jeg ikke spiser fornuftigt og ikke bliver større, eller kan man altid blive stærkere uden at ligge i kalorieoverskud?

Og hvis man skulle komme med nogle gode råd til hvordan jeg kan strukturere en ønsket fremgang, hvad ville disse så være? F.eks. smække 2-5 kg mere på hver anden uge, indtil kroppen vender sig til det, eller burde det være sådan at jeg på et tidspunkt når jeg uden problemer kan tage 3x8 med 65 kg, skal smide lidt ekstra på også forvente at jeg kan tage dette?

Link to comment
Share on other sites

Kører du 3x8 hver gang er det ikke så underligt, at du efter et stykke tid vil gå i stå. Prøv at veksle lidt rundt på volumen og intensitet. Et eksempel kunne være:

Uge 1: 3x8-10

uge 2: 4x8-10

Uge 3: 3x3-5

Uge 4: Deload

Ellers så kig nogle af logbøgerne herinde igennem. Der er nogle stærke fætre du helt sikkert kan hente inspiration hos.

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nødt til at spise noget for at blive stærkere. Hvis du skal løfte tungere, skal du have større muskler. For at løfte tungere, skal du altså ligge i kalorieoverskud.

Du er jo interesseret i at tage på (større muskler), og gøres det med måde, kan du undgå at tage på i fedt.

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nødt til at spise noget for at blive stærkere. Hvis du skal løfte tungere, skal du have større muskler. For at løfte tungere, skal du altså ligge i kalorieoverskud.

Du er jo interesseret i at tage på (større muskler), og gøres det med måde, kan du undgå at tage på i fedt.

Man kan sagtens blive stærkere uden at tage på

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmes; kan du finde ud af at bænkpresse?

Jeg har set en hel del video og guides rundt omkring på nettet, og har med mine træningskammerater gjort hvad jeg kan for at gøre det rigtigt. Jeg har primært taget udgangspunkt i Mark Rippetoe's instruktioner fra "Starting Strength" da den har fået gode reviews herinde.

Link to comment
Share on other sites

Heyo folks,

Jeg træner 2 split 3-5 gange om ugen og har gjort det i ca. 1 år (dog med 2 måneders fullbody på et tidspunkt). Mit svageste punkt er bryst, og jeg har længe stået helt stille i bænkpres. Jeg undrer mig lidt over hvad det kan skyldes, da jeg synes jeg presser mig selv ret godt.

Jeg ligger på 65 kg i bænk, 3x8 reps.

Kan manglende fremgang godt skyldes at jeg ikke spiser fornuftigt og ikke bliver større, eller kan man altid blive stærkere uden at ligge i kalorieoverskud?

Og hvis man skulle komme med nogle gode råd til hvordan jeg kan strukturere en ønsket fremgang, hvad ville disse så være? F.eks. smække 2-5 kg mere på hver anden uge, indtil kroppen vender sig til det, eller burde det være sådan at jeg på et tidspunkt når jeg uden problemer kan tage 3x8 med 65 kg, skal smide lidt ekstra på også forvente at jeg kan tage dette?

Dit program er jo ikke umiddelbart sat sammen som et styrkeprogram. Du træner en forholdsvis stor mængde træning flere gange om ugen (du træner sikkert flere øvelser end bænkpres, der rammer pat-værket). Dette er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting da det giver et pænt stres på din muskulatur og sikkert stimulerer lidt muskeltilvækst. Træningen kan dog også være for omfattende til at tillade dig maksimale styrkeøgninger, der også omfatter andre ting end muskelstørrelse.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dit program er jo ikke umiddelbart sat sammen som et styrkeprogram. Du træner en forholdsvis stor mængde træning flere gange om ugen (du træner sikkert flere øvelser end bænkpres, der rammer pat-værket). Dette er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting da det giver et pænt stres på din muskulatur og sikkert stimulerer lidt muskeltilvækst. Træningen kan dog også være for omfattende til at tillade dig maksimale styrkeøgninger, der også omfatter andre ting end muskelstørrelse.

Mvh Andreas

Jeg lytter forholdvist meget til min krop, og træner ikke de dage hvor jeg kan mærke min krop stadig er for øm eller træt fra sidste omgang træning. Det er dog lettere at restituere med et 2-split synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lytter forholdvist meget til min krop, og træner ikke de dage hvor jeg kan mærke min krop stadig er for øm eller træt fra sidste omgang træning. Det er dog lettere at restituere med et 2-split synes jeg.

Det er ikke sikkert at det er manglende restitution, der er problemet. Ville foreslå at du omprioriterer dit program. Træn bænk 2 gange ugentligt og skær ned på øvrig bryst/skuldertræning. Den ene gang arbejder du med tunge vægte og få reps (optil 4) og den anden med lidt lettere belastning og flere reps. Træn ikke til failure hver gang og fokuser på at øge vægtene du løfter på din tunge dag.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tak, det kunne være jeg skulle prøve at gøre det sådan. Kører pt. 3 brystøvelser, og 2-3 skulderøvelser lige efter hinanden (bryst/skulder/triceps-dag). Måske jeg bare skulle tænke på at smide nogle flere kg på i bænk!

Link to comment
Share on other sites

Kunne forestille mig at du nærmest går til failure hver gang?

Det er self fint at presse sig og det skal også til, dog er det min erfaring at især i bænken har folk det med at overdrive.

Lidt inspireret af wendler ville jeg køre noget af:

bænkpres

uge1 10x50

uge2 8x55

uge3 6x60

uge4 evt. arbejd op til tung 4 i 1 sæt!, men ingen failure!

f.eks 4x70 kg./4x67,5 kg. Ellers lav noget lettere bb,

forfra

uge1 10x55

uge2 8x60

uge3 6x65

uge4 samme som før.

Kan du se princippet? og det er vigtigt at starte let!! øg gangske stille og roligt over tiden, og du vil have kontinuerlig fremgang hvis du ellers passer din restitution. Ja det ser ikke ud af meget, med du ville komme igennem 12 cyklusser på et år, og hvis du ville kunne stige med 5 kg. eller 2,5 kg. pr cyklus så giver det alligevel et bænk maks på over 100 kg.

Derudover lær at bænke som athlete x skriver, find nogen som har styr på det og få hjælp. Og så skal du trænes din ryg så den bliver stor ond og brutal!!! Lats og øvre ryg gogo !

Hvis det er helt sort det jeg har skrevet siger du bare til! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share