stærkere underarme


løber
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har problemer med at mine underarme er ret tynde. Mine håndled inklussive.

Er der nogen måder jeg kan træne mit håndled stærkere?.

Jeg har prøvet med armbøjninger på knoerne, fordi man bruger underarmen stabilisernede.

Men jeg er vel ikke den eneste, der har det problem :D

Link to comment
Share on other sites

Selve håndleddet indeholder ikke muskler, kun "kulisser" hvor senerne løber igennem..

Dog skal jeg ikke kunne sige om intensiv træning af Pronator quadratus måske vil give lidt....

Personligt undgår jeg helst at lave - jeg tror det hedder wrist curl - idet der efter min mening er for stor risiko for at udvikle seneskedehindebetændelse.. Men det er jo en anden snak :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Ja, der er masser af måder at træne underarmene og håndledene på.

Du kan fx køre dødløft, hvor du lader vægten "hænge" nede i fingrene. Du må ikke holde omvendt greb. Det styrker i høj grad dine underarme.

Så kan du køre reverse curl, der styrker oversiden af dine underarme, håndledene og biceps. Reverse curl køres ligesom biceps curl, forskellen består i, at du holder omvendt ved stangen, således at oversiden af hånden vender opad. Hvis du er svag i dine hænder og håndled, men stærk i biceps, vil du i starten have svært ved at holde på stangen, fordi dine hænder bliver trætte.

Der er også en anden meget brugt øvelse til at træne underarmene. Du skal sidde på en træningsbænk og lægge dine underarme på oversiden af dine lår med håndryggen nedad (curl undergreb) eller håndryggen opad (curl overgreb) og sådan at dine hænder rager lidt ud over dine knæ. Stangen skal så lægges i dine hænder og du skal bevæge den op og ned ved hjælp af håndledene alene. Denne øvelse træner håndledene.

Du kan også lave oprulninger - i nogle træningscentre har de en stang der er monteret på en væg. Stangen kan dreje rundt og der hænger en vægt i en snor fra den. Du skal skiftevis bruge den ene og den anden hånd til at dreje stangen så vægten løftes fra jorden og til sidst er helt oppe ved stangen. Tilsvarende kan man så sænke den ligeså stille igen. Hvis du både hæver og sænker vægten får du trænet både over- og underdelen af underarmen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere i min "træningskarriere" prøvet wrist curls, reverse curl og "Thors Hammer" i håbet om at få store stærke underarme som en håndværker/brolægger B) . Begge øvelser gav dog gevaldige problemer med smerter i håndled underarme.

Jeg synes dog at specielt chinups, pull-downs, dødløft og det at træne med tunge vægte, er en effektiv og mere skånsom måde at udvikle underarm/grebsstyrke på. Underarmene er i høj grad skabt til statisk arbejde.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

SAS: Nemmerlig!! Jeg har ALDRIG trænet wrist curls, og har personligt ingen små underarme.. Det er ikke særligt videnskabeligt, men jeg har heller aldrig haft smerter i håndleddet.. Det til trods for at min anden træning indbefatter adskillige smertefulde håndledslåse...

Link to comment
Share on other sites

Ja, man skal ikke overbelaste sine håndled. Der er heller ikke nogle hurtige genveje til styrke i underarmene og man kan let overtræne, så man får bøvl med håndleddene.

Jeg vil klart anbefale dødløft, hvor man ikke holder omvendt ved, til at få styrke i underarmene. Det virker rigtig godt for mig.

Jeg træner også selv reverse curl. Det har jeg gjort i næsten alle de tre år, jeg har trænet og jeg har kun positive erfaringer med det. Det er en øvelse jeg brugte meget i starten, hvor jeg trænede vægtløftning.

Der er også nogle, der bruger sådan nogle bøjler man holder i hånden og bare skal presse sammen. De skulle give styrke i hånden og underarmen. Jeg ved de kan fås i forskellige sværhedsgrader. Jeg har dog ingen personlig erfaring med sådan nogle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share