Jægersoldat


SERENA
 Share

Recommended Posts

Hej alle kloge mennesker herinde, jeg har et par spørgsmål, eller rettere min bror har, som jeg håber I kan svare på :smile:

Sagen er den, at han brændende ønsker at blive jægersoldat efter, at han som 18-19 års har endt landbrugsuddannelsen, og af den grund er der jo nogle krav, der skal indfries, før den drøm/mål kan blive til virkelighed.

Selve det fysiske er umiddelbart ikke noget problem. Han er 16, 185cm høj og vokser stadig en del. Derudover er han på landsholdet i judo og har derfor en utrolig god form dvs. han løber nemt fra seniorerne, der er på landsholdet, samt løber de påkrævede 2800m på ca. 9 minutter. Muskelmæssigt, har han ikke kæmpe muskler, men stærke muskler, da har skullet holde sig indenfor en vægtgrænse. Dette er dog pga. hans alder ikke længere muligt, og derfor er de nu gået over til at lægge flere muskler på. ( Har en rigtig god hjælp i vores far, som selv er tidligere bodybuilder). Hans krop lærer hurtigt og han er god til at presse sig selv.

Men som han også ved, er det ikke kun det fysiske aspekt, der bliver vægtet, men i lige så høj grad, hvis ikke højere grad, det psykiske.

Da han altid har haft sin største intelligens i det fysiske, af den grund, at det altid har været der, hans interesse har ligget, har det boglige haft en lavere prioritet (dog ikke ved forældrene). Derudover har en hård skolegang pga. inkompetente (mildt sagt) lærer og pædagoger heller ikke været behjælpelig. Han får alt fra 7 – 12 i matematik og 4-10 i de andre fag og er derfor på ingen måde dum. Dette har dog også krævet en stor selvdisciplin og ikke nødvendigvis kommet legende let. Derfor er spørgsmålet for ham det boglige og hvor meget der kræves i dansk - og matematikprøverne, altså hvilke færdigheder, der kræves, så han kan træne på dem.

Ydermere skal det lige nævnes, at han var i praktik hos militæret i efteråret, hvor han som den eneste fik af vide, at han ville egne sig som jægersoldat, og at det derfor ikke er et uopnåeligt mål han sigter efter.

Derfor for vil han alt i alt gerne, hvis folk havde nogle gode velbegrundede råd til, hvordan man skal forberede sig bedst muligt (meget gerne fra nogle af de specialsoldater, som jeg ved er herinde). Mest til det psykiske, men også gerne til det fysiske.

Hilsen den hjælpsomme storesøster :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det regner han også med, for at få noget erfaring, men det er det derefter, som han gerne vil have lidt fifs til :smile:

Altsaa man behoever ikke vaere lynskarp for at vaere jaeger, forstaaet som at have en hoej IQ. Saa han er sikkert kvik nok ud fra, hvad du fortaeller.

Jeg vil anbefale, at han:

Begynder at loebe orienteringsloeb - gode orienteringevener er essentielt.

At han begynder at oeve sig i at presse sig selv over lange perioder. Der er stor forskel paa bodybuilding, judo og lignende, og saa at fryse, sulte, og savne mor paa samme tid. Har han loebet en maraton? Eller marhceret 50 km med en tung rygsaek? Hvad med at svoemme 10 kilometer. Den slags udfordringer, som kraever, at man bliver ved, selvom man er og bliver presset.

Man laerer naturligivs mange af faerdighederne henad vejen, og nogle mennesker har en psyke, der er meget staerk, men: Jo bedre han er forberedt, jo mere han har proevet foer, jo bedre vil han klare sig.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Kender i alt 3 mænd som har gjort forsøget hos jægerne, hvoraf de to af dem på årsbasis gennemførte fire iron man.

Men påtrods af dette var af dette klarede de ikke mosten.

Samtidig kendte jeg to jeg i sin tid gik i gymnasiet med, som svømmede på ungdomslandsholdet i svømning og gjorde forsøg med frøerne. Disse kom ligeledes ikke ind til frøerne.

Link to comment
Share on other sites

Kender i alt 3 mænd som har gjort forsøget hos jægerne, hvoraf de to af dem på årsbasis gennemførte fire iron man.

Men påtrods af dette var af dette klarede de ikke mosten.

Samtidig kendte jeg to jeg i sin tid gik i gymnasiet med, som svømmede på ungdomslandsholdet i svømning og gjorde forsøg med frøerne. Disse kom ligeledes ikke ind til frøerne.

Samme erfaring. Havde et par kollegaer/bekendte, da jeg var i forsvaret, som snakkede om, hvor gode de var til det ene og det andet (de var ogsaa rimelig gode), og de skulle vaere baade froe og Jaeger. Det blev de naturligvis ikke. En anden fyr derimod, som aldrig snakkede om, hvor dygtig/sej han var, viste det i stedet, naar det gjaldt. Han var jaeger i en aarraekke. Det er bl.a. den attitudeforskel, der betyder noget. Du kan have 100 forskellige mennesker med stort set samme fysik, og der vil kun vaere 1, der klarer den - fordi mentaliteten er det afgoerende. De sidte 5% kan ikke traenes. Det ligger i personligheden.

Link to comment
Share on other sites

BGBG: var grunden til, at de ikke blev det de ville, det mentale som Quantanamo nævner?

Quantanamo: Men hvis man nu antager, i kraft af at han blev opfordret til at prøve, at han har de sidste 5% som du nævner (eller 50% som KåreS nævner), ved du så hvordan man bedst muligt kan forberede sig til de mentale prøver, der kommer? eller kender du ogen der evt. gør? :smile:

Link to comment
Share on other sites

BGBG: var grunden til, at de ikke blev det de ville, det mentale som Quantanamo nævner?

Quantanamo: Men hvis man nu antager, i kraft af at han blev opfordret til at prøve, at han har de sidste 5% som du nævner (eller 50% som KåreS nævner), ved du så hvordan man bedst muligt kan forberede sig til de mentale prøver, der kommer? eller kender du ogen der evt. gør? :smile:

De to af dem måtte opgive pga. fysiske men i form a forfrysninger, de stadig døjer med den dag idag.

Den der faktisk kom længst i forløbet hos jægerne, var faktisk ham jeg kendte som lavede tung styrketræning og løb og svømmede lidt.

De to jernmænd fik adskellige skader i hele forløbet, som de mærker selv den dag idag.

Link to comment
Share on other sites

jo større styrke du har jo mindre belaster du din krop pr given øvelse. Selvfølgelig skal sener og led også være klar på længere tids belastning, men styrke er i mit optik mere vigtigt end kondi, hvis altså dine led og sener er gearet til alt den træning.

Vilje kan trænes på mange måder. Primært ved at sætte sig nogle mål og gennemføre dem. fx gennemfør en halv ironman. Gav ihvertfald mig en god ide om hvad det vil sige virkelig at arbejde intensivt igennem i 7 timer, alene og med muligheden for bare at melde fra når man ville! det var væsentlig fysisk hårdere end nogle af de øvelser jeg har været på! psykisk har det været hårdere at være våd, kold, træt og vide at der er x antal dage til man igen får tørt tøj, mad og varme! Men tror i høj grad det ligger i den mentalitet man har. Enten har man det eller også har man det ikke.

Et godt eksempel jeg har oplevet var at stort set alle i gruppen gik og klynkede over vabler, ondt i ben, ryg, arme osv. på dag2 ud af 5. Da vi kom til dag 5 var flere af de store veltrænede gutter faldet fra, og alle havde det meget hårdt. Den eneste man ikke lagde mærke til var ham den stille fyr. Han gik nede bag i, klynkede ikke eller noget. Det var ham der var i den dårligste styrkemæssige form, vejede mindst, havde de værste vabler, men alligevel fortsatte han bare ude klynk! Han fik sq respekt fra resten af drengene da øvelsen var ovre!(og har det stadigvæk) Han har den mentalitet der gør at nogle mennesker bare bliver til maskiner når alle andre siger stop! Den kan man ikke træne sig frem til. Enten har man den eller også har man ikke.

En lille detalje i forhold til patrulje kursus er at du skal have gennemført din HBU, så han skal under alle omstændigheder ind og aftjene værnepligt inden han kan søge. Desuden vil jeg råde ham til enten at tage en konstabel uddannelse med efterfølgende udsendelse, eller uddanne sig til Sergent, aftjene et hold værnepligtige eller to og gerne en udsendelse inden han søger ind. Ingen har endnu klaret turen hele vejen med kun en HBU. Ham der har klaret sig længst kom vidst til uge 1 på aspiranten så vidt jeg husker.

Edited by hede
Link to comment
Share on other sites

BGBG: var grunden til, at ham, der kom længst, der stoppede, så det fysiske eller det mentale? hvis man må være så fri at spørge.

hede: Tak for dit svar, er du selv jæger?

Ved du så også hvilke krav, der er indenfor de skriftlige prøver altså matematik, dansk o. lign. ?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at laese:

Et liv paa kanten af B.S. Christiansen

Jo du kan af Nikolaj Moltke-Leth

Saadan af Carsten Moerch

Jaeger - et liv paa kanten af Thomas Rathsack

Jeg tror oprigtigt at det, der adskiller dem, der kommer igennem fra dem, der ikke goer, ikke kan traenes. Det er en kombination af en benhaard vilje og saa en inderlig lyst til at blive Jaeger, fordi man vil vaere det - ikke for at bevise, at man kan.

Jeg har selv altid vaeret meget fascineret af Korpset og har ogsaa leget med tanken om at soege ind, men selve arbejdet/karrieren som Jaeger har aldrig tiltalt mig. Og det er det man i bund og grund skal vaere sulten efter - ikke det at klare optagelsen i sig selv. Du kan sammenligne det med ham, der vil vaere verdens bedste til et eller andet for at blive rig og beroemt, og saa ham der laver et eller andet fordi han ikke kunne taenke sig at lave andet. Hvem tror du klarer sig bedst? Den motivation, der skal til for at blive Jaeger skal vaere tilstede dybt inde i dig. Fordi du vil vaere jaeger. Ellers saa bliver den overdoevet naar du staar i plutten for 21. dag i traek. Kold, sulten og savner mor.

Fra Rathsacks bog:

Det er den 24. oktober 1984, og jeg har indtil da kun hørt sporadisk om de danske

elitesoldater i Jægerkorpset, som jeg dog alligevel allerede er udefinerbart fascineret af.

Men efter at have læst om Carsten Mørch, jæger nummer 172, bliver min almindelige

interesse erstattet af et inderligt ønske om at blive jægersoldat. Jeg vil være en del af

denne militære eliteenhed og den mystik, som de ukendte supermænd er omgivet af, og

jeg er sikker på, at hvis jeg kan blive jægersoldat, kan jeg gå på vandet, og resten af mit

liv vil blive en leg. Fra da af brænder jeg for mit mål, og de næste seks år af mit unge liv

er det hele min drivkraft. Alt andet synes mere eller mindre ligegyldigt. Drømmen om

den bordeauxrøde baret er lokomotivet, der skal føre mig til målet.

(...)

Efter at jeg som 17-årig læser om Carsten Mørch, bliver det for alvor målrettet. Min

drøm om Jægerkorpset er efterfølgende det eneste, jeg fokuserer på. Jeg begynder at

planlægge min træning systematisk dag for dag, uge for uge og år for år. Jeg løber hundredvis af kilometer i støvler og uniform. Terrænløb og orienteringsløb foregår også i

uniform og støvler, og jeg fylder min gamle rygsæk op med sten, bøger og Vejvæsenets

30 kilo tunge saltsække og løbetræner på alle de trapper, jeg kan finde.

Jeg går mørke og kolde, nordsjællandske landeveje og skove tynde, dag og nat, sommer

og vinter. Enkelte gange går jeg knap 80 kilometer fra København til Nordkysten og retur

sydover igennem skove og landsbyer. Jeg svømmer i det iskolde vand i Øresund i min

gamle, lånte hjemmeværnsuniform og læderstøvler. Og jeg sover ofte i dagevis alene i de

nordsjællandske skove for at vænne mig til mørket og det at være isoleret. En

træningsdag på mellem fire og seks timer er normal, og selvom jeg ofte er udmattet, kold,

sulten og våd, fortsætter jeg på mine blodige og slidte fødder, mens drømmen om at blive

jægersoldat bliver mere og mere rodfæstet i min bevidsthed.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Hede: fedt nok, hvor lang vej mangler du endnu?

Med hensyn til prøverne, der er det nærmere hvilken slags det er, altså om det er differentialregning, alm. færdighedsregning, et miks af det hele (altså det mest basale) osv. Han har nemlig kigget forsvarets hjemmeside igennem ... mange gange, samt printet alt ud, men kan altså stadig ikke finde de specifikke krav :smile:

Quantanamo: Ok, tak for de forskellige titler. Ved han er igang med "Et liv på kanten" og "Jæger - et liv på kanten", så det var rart med nogle flere ... når de er interessante bliver de jo hurtigt læst og gerne flere gange.

Link to comment
Share on other sites

Mangler 2år ;-) er lige pt igang med en civil uddannelse inden jeg søger. Mener bare det var almindelig gange, dividere og plus minus stykker vi blev testet i før sergentskole.. Kan han bestå en almindelig matematik prøve vil jeg ikke tro der er noget være nervøs for. Matematik er trods alt en meget lille del af det at være soldat

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lige nogle små fif som du kan give til din bror.

Udover alle de ting som er kommet med, træning, kost og blandt andet o-løb og diverse sager.

Det med han skal læse alle de bøger, ja det er da meget fint. Men deres vej til Jægerkorpset er ikke din brors vej og han vil aldrig kunne få et 100 % indblik i hvordan han skal træne op til det.

Vi har nogle hos os som er til optagelse hos jgk nu. Det gælder også meget om personlighed for at du fortsætter, hvis man først er asocial og upopulær. Så skal man ikke forvente at komme videre.

Han kan med fordel træne nogle march ture, men det er ikke hans første prioritet, det er blandt andet løb og styrketræning.

Den perfekte ansøger karriere mæssigt hos dem er en som har taget HBU->HRU->udsendelse->sergent->udsendelse. Man kan sagtens søge før, og man kan også godt søge uden at være sergent, man kommer bare på sergentskole efterfølgende hvis man kommer igennem optagelsen også efterfølgende kan man fortsætte igen.

Har selv planer om at søge ind når jeg har taget en HRU udsendelse. Et super godt råd jeg fik fra min PTR DF, "hav DEL mål". Sæt mål for karrieren inden han når til JGK. Hvis man har JGK i hovedet fra starten, så når man aldrig derhen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lige nogle små fif som du kan give til din bror.

Udover alle de ting som er kommet med, træning, kost og blandt andet o-løb og diverse sager.

Det med han skal læse alle de bøger, ja det er da meget fint. Men deres vej til Jægerkorpset er ikke din brors vej og han vil aldrig kunne få et 100 % indblik i hvordan han skal træne op til det.

Vi har nogle hos os som er til optagelse hos jgk nu. Det gælder også meget om personlighed for at du fortsætter, hvis man først er asocial og upopulær. Så skal man ikke forvente at komme videre.

Han kan med fordel træne nogle march ture, men det er ikke hans første prioritet, det er blandt andet løb og styrketræning.

Den perfekte ansøger karriere mæssigt hos dem er en som har taget HBU->HRU->udsendelse->sergent->udsendelse. Man kan sagtens søge før, og man kan også godt søge uden at være sergent, man kommer bare på sergentskole efterfølgende hvis man kommer igennem optagelsen også efterfølgende kan man fortsætte igen.

Har selv planer om at søge ind når jeg har taget en HRU udsendelse. Et super godt råd jeg fik fra min PTR DF, "hav DEL mål". Sæt mål for karrieren inden han når til JGK. Hvis man har JGK i hovedet fra starten, så når man aldrig derhen.

Tak for svar Elliott, det er nogle meget brugbare råd, som han blev glad for :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har selv tidligere haft kontakt med aspiranter til uddannelsen, hvor jeg har hjulpet med deres orienteringtekniske færdigheder. Ud fra hvad jeg har kunne forstå på dem, kræver uddannelsen en afsluttet folkeskole, samt en logisk intelligens.

Mentalt ved jeg at de har en coach tilknyttet uddannelsen, så man efter optagelsen stadig har mulighed for at forbedre sig til helvedsugen, som typisk er den sværeste periode (de sidste 14 dage).

Som der er mange andre der skriver, er det dét mentale der forskellen om man kommer videre i uddannelsen og derfor bør man minimere det mentale pres under uddannelsen ved at træne de svageste led, samt være afklaret med den modstand man møder undervejs

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg sige at jeg har kæmpe respekt for dem der er i stand til at gennemføre

jægerkorpsuddannelsen. Jeg drømte selv om det for nogle år siden, men jeg er gået fra det igen. Egentlig tror

jeg heller ikke jeg har det der skal til. Jeg er utrolig distræt og glemmer altid hvor jeg stiller min min kurv når jeg skal finde et eller andet i supermarkedet. Det tager en krig for mig at finde den igen. Jeg glemmer også tit mine nøgler os sådan noget. Summa summarum, jeg vil tilslutte mig de andre; det med at være jæger er noget man ER (jeg har selv haft en tidligere chef hos et tømrerfirma som var tidligere jæger) alle jægere siger det "jæger i hjertet"

Med hensyn til den rette forberedelse: Min chef sagde altid til mig at på aspirantkurset handler det hele om at spare så flest kræfter som muligt. Og det kan man gøre ved at:

1: Være i den bedste form! (så man kan holde til en stor belastning)

2: Kunne finde vej (o-løb osv, være god og hurtig til at læse kort)

3: Vænne sig til langvarige udmattende situationer. (gå altid iskoldt i bad, prøv at sulte dig selv)

Link to comment
Share on other sites

3: Vænne sig til langvarige udmattende situationer. (gå altid iskoldt i bad, prøv at sulte dig selv)

Det er jo bare dumt... Men skal nok have prøvet det for at vide hvordan det er, men ligefrem konsekvent altid at gøre det vil jeg ikke tro hjælper noget overhovedet, udover at man til sidst ikke gider at gå i bad mere ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare dumt... Men skal nok have prøvet det for at vide hvordan det er, men ligefrem konsekvent altid at gøre det vil jeg ikke tro hjælper noget overhovedet, udover at man til sidst ikke gider at gå i bad mere ;)

Ja, man kan sige det er dumt at sulte sig til man taber muskler og får et truende BMI. Det var nu heller ikke min pointe. Desuden er der andre ting man også bør gøre som forberedelse, såsom at stikke sig selv med nåle, Det SKAL man kunne gøre fx.

Med hensyn til alle skræmmekampagnerne om kolleger i deres bedste form som ikke kunne tåle mosten vil jeg bare sige: Hvis folk siger at tungt falder hurtigere end let så gå ud og undersøg det, måske tager de fejl ;)

Link to comment
Share on other sites

dw3: Vænne sig til langvarige udmattende situationer. (gå altid iskoldt i bad, prøv at sulte dig selv)

Og hvad er det lige det skal gøre godt for?

Du er jo heller ikke nød til at tage den dårligste rygsæk og smide for mange kg i, bare for at kunne presse sig selv.

Start fra punkt 0, også langsomt byg kroppen op til at tilpasse til de tungere belastninger. Hvis man først begynder at få skader så ryger man langt tilbage i sit program.

Det med at sulte sig selv, skal han nok nå på øvelser når han kommer i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Og hvad er det lige det skal gøre godt for?

Du er jo heller ikke nød til at tage den dårligste rygsæk og smide for mange kg i, bare for at kunne presse sig selv.

Start fra punkt 0, også langsomt byg kroppen op til at tilpasse til de tungere belastninger. Hvis man først begynder at få skader så ryger man langt tilbage i sit program.

Det med at sulte sig selv, skal han nok nå på øvelser når han kommer i forsvaret.

Hvis du læser B.S Christiansens bog skriver han, det folk ofte sprang fra når de skulle svømme i koldt vand for eksempel. Det er godt at prøve. Selvfølgelig skal man ikke møde op første dag og være udmattet og svag, men det er en god ide at prøve det. Som jeg skriver i første punkt bør man selvfølgelig være i bedst mulige form, men også psykisk og det kan trænes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share