Baby steps


Sylfiden
 Share

Recommended Posts

Har brug for at dele mine sejre med andre, og høre andre sige "juhu".

Mit mål lige her og nu: at få skrevet ned hvad jeg spiser dag for dag. Hen ad vejen kan målene blive mere relevante, inkludere træning osv.

Desuden er jeg sukkerfri (dvs spiser meget, meget lidt hvidt sukker, 1.dag 26/3), og har som mål at blive ved med at være det.

Edited by Sylfiden
Link to comment
Share on other sites

Onsdag

15.10, yoghurt, müsli; müslibar; rugbrød, ost

Besøg af kæresten. Rart, og ikke langt nok til at være yderligere trættende.

Sulten. Godt tegn. 19.58, pizza, peanuts, müslibar

Müslibar

00.10, rugbrød, ost

Müslibar

06.10, havregrød m rosiner

Link to comment
Share on other sites

Fredag

10.05, yoghurt, müsli; rugbrød, ost

15.20, pizza; juice

19.55, rugbrød, ost; juice; banan; ostepops; müslibar

Müslibar; ostepops; banan

Mit mål er på længere sigt at tabe mig, ja. Men lige nu handler det om at rapportere min mad hver dag, så må mere indviklede mål komme senere.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag

13.55, rugbrød, skinkeost; müslibar

17.28, kylling, flødebagte kartofler m spinat; müslibar

00.30, ostepops, müslibar

I dag har jeg sovet alt for meget, og vågner op og er lad. Burde gå til købmanden og købe mad, men orker ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være grov og jeg er klar over at loggen hedder baby steps, men er det ikke et endog meget lille skridt blot at at rapportere hvad du spiser, når det er pizza, müslibarer, ostepops og flødekartofler?

Edit: og kan du uddybe at du har været sukkerfri i en uge? Der er masser af sukker i de fødevarer du nævner.

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag

15.16, yoghurt, müsli; mandarin; rugbrød, ost

Jeg har en metode, der nogle gange virker rigtig godt. Faktisk en kombination af to metoder.

Den ene er: bare gør det. Hvis der ikke er noget at diskutere, beslutningen er allerede taget, så gør det. Hvis jeg stopper for at tænke, gider jeg nu også, har jeg nu også energien osv, så skal jeg nok finde en årsag til at lade være. I stedet fokuserer jeg på bare at få det gjort, og helst fra morgenstunden af.

Den anden er: gør det næste. Hvis jeg kommer ud i køkkenet, og der står en opvask, så tag den i stedet for at vende om og flygte. Hvis jeg kommer forbi et uåbnet brev, så åbn det. Gør hvad der ligger lige for, en ting ad gangen.

Nogle gange gør det underværker at tænke sådan. Foreløbig har jeg i dag brugt et par timer på at gøre det, der SKULLE gøres. Rar følelse at have det af vejen.

Mandarin

20.07, pizza, mandarin

0.00, sammenkogt ret (ris, gulerod, persillerod, frikadelle)

Link to comment
Share on other sites

Sukkerfri: målet er her at undgå varer, hvor hvidt sukker er ingrediens nr. 1-4, som i: indeholder meget sukker. Müslibar kan godt overholde den regel.

Hvilke varer mener du ikke overholder det?

For 2 uger siden ville en rapport have heddet at jeg spiste chokolade morgen, middag og aften, med små pauser med kage, og så noget rugbrød hist og her. Det er stort ikke at være der længere.

Der er et langsigtet mål med det her: 3 måltider om dagen, af sunde ingredienser, minimum 5 timer mellem måltiderne. Noget af ruten er, at jeg selv får en chance for at kigge nærmere på hvad jeg spiser NU.

Edited by Sylfiden
Link to comment
Share on other sites

Onsdag

14.17, yoghurt, müsli; mandarin; rugbrød, ost

Müslibar

18.30: pasta, kød, champignon, flødesovs; banan

01.45: rugbrød, frikadelle; juice; banan

(Kort nat)

Torsdag

Banan

10.45: rundstykke, smør; juice

(Lang lur)

19.16: rundstykke, ost; rugbrød,frikadelle; banan

23.40: yoghurt, müsli

Link to comment
Share on other sites

Fredag

11.25: yoghurt, müsli; rugbrød, ost

Æble

17.40: sushi

23.00: rugbrød, ost

Æble

I min ende føles det ikke som en joke. Det føles som en kamp, der er lige så ærlig og hård som kampen for at træne til en marathon, for nu at tage et eksempel, der sikkert har lettere ved at få respekt.

Er der kun plads til de 95% velfungerende i dette forum?

Link to comment
Share on other sites

I min ende føles det ikke som en joke. Det føles som en kamp, der er lige så ærlig og hård som kampen for at træne til en marathon, for nu at tage et eksempel, der sikkert har lettere ved at få respekt.

Er der kun plads til de 95% velfungerende i dette forum?

Der er selvfølgelig plads til alle. Og du er allerede nået et stykke, når du før ville have spist chokolade og lidt rugbrød til nu, hvor du dog får lidt mere almindelig mad. Det er første skridt!

Hvor længe vil du blive ved med at skrive ned, hvad du spiser? Umiddelbart tror jeg ikke du får mange nye overraskelser over din kost, selvom du fortsætter med at notere. Og det er skrevet i en venlig og forhåbentlig ikke-arrogant tone :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag

15.53: rundstykke, smør

(Lur)

23.00: rugbrød, ost; æble

04.35: yoghurt, müsli

Jeg er i en proces, hvor jeg langsomt flytter mig. Hvor det efterhånden bliver nok, og jeg derfor laver ændringer. Desværre har jeg gået den her rute før, og kender den. Mit håb er at det bliver sidste gang, fx hvis jeg får et støttenetværk.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget rigtigt, ja. Jeg beskriver også mine mål i denne tråds første indlæg.

Sylfiden,

Du skriver en del om træthed, dine måltider er super inkonsistente, både i hvad og hvor meget du indtager og hvornår du gør det. Det virker lidt som om du forsøger at spise meget restriktivt men så bliver så sulten at det er svært ikke at spise.

Med dine måltiders irregularitet og det d beskriver du spiser sammenlagt med den vægt som du også tidligere angav, for ikke at nævne trætheden, kan jeg ikke lade være at høre nogle spiseforstyrrelses- og depressionklokker ringe i baghovedet.

Hvad sker der, er du okay eller hvad og har du snakket med lægen?

/Jaaanie

Link to comment
Share on other sites

Søndag

17.23: æble-yoghurt-havregryn-æg

Æble

Øv for en doven dag. Det er noget skidt når jeg ikke får startet dagen på den rigtige fod.

22.00: chips; pasta, æg, ketchup

Jeg synes ikke selv jeg er i en sult/æde-cyklus. Jeg skriver ikke mængder på i øjeblikket, fordi mit mål her og nu ikke er at spise sunde mængder.

Spiseforstyrrelse og depression: fuldstændig korrekt. Og ja, det ved min læge godt. Jeg tager også lykkepiller. Jeg er inde i en ond cirkel, hvor jeg er overvægtig, fordi jeg ikke orker at spise/motionere passende, fordi jeg er overvægtig. Jeg håber at få knækket den cirkel.

Link to comment
Share on other sites

Spiseforstyrrelse og depression: fuldstændig korrekt. Og ja, det ved min læge godt. Jeg tager også lykkepiller. Jeg er inde i en ond cirkel, hvor jeg er overvægtig, fordi jeg ikke orker at spise/motionere passende, fordi jeg er overvægtig. Jeg håber at få knækket den cirkel.

Kære Sylfiden,

Det var da noget træls noget, er du igang med en behandling ud over pillerne eller?

Venligst

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share