Forvredet ankel.


321
 Share

Recommended Posts

Udgangspunkt:

Situationen er den at jeg iøjeblikket er på et banelægger kursus hvor man lærer at sætte orienteringsløb op. Det inkluderer at man løber en masse orienteringsløb, i sidste uge tilbagelage jeg 65km i terræn.

I torsdags forvred jeg anklen og indstillet umiddelbart løbet derefter og får smidt is og kompres på, imens det er eleveret.

Fredag vrikker jeg igen om på samme fod, denne gang noget kraftigere, mit ego tillod dog ikke at jeg igen stoppet. Så jeg gennemførte de resterende 10km.

Skaden:

Min venstre fod er hævet på ydersiden, stiv og øm.

Situationen:

Jeg mangler endnu en uge på kursus, hvor det forventes at jeg tilbagelægger samme antal kilometer.

Nu til spørgsmålene.

- kan/bør kurset gennemføres?

- hvad er risikoerne?

- hvordan kommer jeg hurtigst muligt i omdrejninger igen?

Håber på råd og vejledning fra jer derude...

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Simpelt råd: lyt til din krop. I virkeligheden fortæller den dig jo allerede du skal stoppe, da det lyder som om du har forstuvet din ankel. At du vrider om på den igen dagen efter er et ret dårligt tegn. Det kunne tyde på at du har beskadiget et eller flere ledbånd i anklen og at stillingssansen i foden er forringet.

Det kan tage 3-4 uger før smerterne fra en forstuvet ankel er forsvundet men det tager endnu længere tid før stillingssansen er genoprettet. Kan hjælpes på vej ved genoptræning af anklen. At løbe på en allerede forstuvet ankel vil højst sandsynligt forlænge tiden for opheling plus at du har øget risiko for yderligere forstuvninger/vrid. Men du risikerer i worst case scenario rent faktisk kronisk skade (taler af bitter erfaring) - hvilket er derfor jeg skriver til dig. I sidste ende er det op til dig, men tænk på om det er det værd, måske resten af livet at gå med en dårlig ankel i stedet for at lytte til den nu.

Link to comment
Share on other sites

Simpelt råd: lyt til din krop. I virkeligheden fortæller den dig jo allerede du skal stoppe, da det lyder som om du har forstuvet din ankel. At du vrider om på den igen dagen efter er et ret dårligt tegn. Det kunne tyde på at du har beskadiget et eller flere ledbånd i anklen og at stillingssansen i foden er forringet.

Det kan tage 3-4 uger før smerterne fra en forstuvet ankel er forsvundet men det tager endnu længere tid før stillingssansen er genoprettet. Kan hjælpes på vej ved genoptræning af anklen. At løbe på en allerede forstuvet ankel vil højst sandsynligt forlænge tiden for opheling plus at du har øget risiko for yderligere forstuvninger/vrid. Men du risikerer i worst case scenario rent faktisk kronisk skade (taler af bitter erfaring) - hvilket er derfor jeg skriver til dig. I sidste ende er det op til dig, men tænk på om det er det værd, måske resten af livet at gå med en dårlig ankel i stedet for at lytte til den nu.

Link to comment
Share on other sites

Hellere for meget hvile end for lidt.

Du vil takke mig for det om 5-10 år.

Forstuvede ankler er en af den slags skader der nemt kommer til at spøge igen og igen. Der er utallige eksempler på folk der får "løse" ankler som følge af forstuvninger og derfor nemmere forstuver dem fremadrettet.

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for svarene :smile:

I sidste ende har tråden her, nok været for at bekræftige mig i, at jeg ikke bør løbe imorgen!

Dette 2 ugers kursus er bestemt ikke værd at forvolde varig skade på mine led, over.

Da slet ikke da jeg agter at bruge disse senere på året :laugh:

Så jeg må tage konsekvensen af dette, og afgå fra kurset.

Ivan-Igor, jeg takker dig allerede... For en NICE log :tongue:

Hvis og såfremt man har en mild forstuvning, hvor længe plejer man så at holde den i ro?

Jeg vil nok uanset hvad, tage forbi min fys og få ham til at tage et kig på den.

Jaaanie, du kan finde faste poster og kort over disse i hele Danmark, på Internettet.

ellers kan du melde dig ind i den lokale klub.

Link to comment
Share on other sites

Lige for at runde tråden af..

Jeg var forbi min fys imorges, og dommen lød:

Ingen løb i en uge, elevation og is på flere gange dagligt samt kompression. Derudover skal jeg laser behandles hver dag ugen ud.

Men så skulle den også være god igen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share