Maaling af hjerterytmen via metal haandtag?


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Jeg traener for tiden i et spuer moderne fittness-center, hvor de har motionscykler/loebebaand heste m.m, med metalhaandtag der eftersigende skulle kunne maale pulsen, men kan det virkelig passe?

Paa et tidspunkt viste den 139, og jeg var overhovedet ikke traet eller forpustet, men jeg havde svedt saa meget at haandtagene var rimelig fedtede. Det skal lige siges at jeg er i ok form.

Saa virker det eller er det bare fup...? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Sådan lidt off-topic, hvad bruger I heste til? (jeg ved, det er et dyr, du kan ride på, med hvad gør de i et super top-moderne fitness-center)?

Hestene gør vel det samme i et motionscenter som de gør alle andre steder...Æder hø, skider på gulvet og siger pruuuh....

Nå men tilbage til emnet. Det er vel det samme håndtagene gør som senderen man spænder om brystet. Den måler på de elektriske impulser som hjertet udsender ved hvert slag det man kalder elektrokardiogram.

Det er sikkert det samme princip der bruges på sådan et løbebånd, det er jo nu engang nemmere ikke at skulle ha en sender om brystet. Når hjertet slår udsendes en impuls, som via metallet på løbebåndet måles af noget elektronik. Det er min overbevisning at sådan en pulsmåler er rimeligt troværdig. (Der kan jo f.eks. ikke komme forstyrrelser fra andre sendere i nærheden, med mindre der er nogen ovre og røre ved håndtaget! :blink: ).

At du har svedt på håndtagene skulle sådan set kun forbedre følsomheden , da saltvand er rimeligt godt til at lede strøm, med mindre du sveder destilleret vand. :blink:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Paa et tidspunkt viste den 139, og jeg var overhovedet ikke traet eller forpustet

For de fleste unge mennesker er 139 bpm ikke en særlig høj intensitet, hvis de er i bare nogenlunde form. Tag nu bare Arne, han kører rask væk 2 timer spinning med 170 bpm i gennemsnit, men ok, han er også lidt af en tosse :D

I øvrigt så tror jeg ikke de der håndtag giver en særlig præcis måling ift. en måler spændt omkring brystet, men det er jo en lidt anden sag.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt så tror jeg ikke de der håndtag giver en særlig præcis måling ift. en måler spændt omkring brystet, men det er jo en lidt anden sag.

Hvorfor skulle de ikke gøre det...Det kan da være ligemeget om man måler ekg på brystet eller gennem hænderne??? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (men jeg ved det ikke med sikkerhed) at signalet fra brystkassen er stærkere end det fra håndfladen, og at en brystmåler sidder stabilt mens jeg godt kunne forestille mig at ens hænder fedter lidt rundt på håndtagene og på den måde får lavet lidt "støj" :confused2:

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

[Tag nu bare Arne, han kører rask væk 2 timer spinning med 170 bpm i gennemsnit, men ok, han er også lidt af en tosse :D

Jeg har haft et par lejligheder til at samenligne ovennævnte system med mit Polar Xtrainer+ - de var stort set enige - der kunne komme et totalt vilskud i nogle sekunder - men til at gve et generrelt billede er det så nogenlunde.

139 er jo ingenting - men Ziggymund mener jo at jeg er en tose på det område - takker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share