Overbelastet / øm supraspinatus


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Min fys konstaterede i dag, at smerten i min skulder stammer fra en lille muskel kaldet Supraspinatus. Så langt så godt. Han giver skulderen massage 1 gang om ugen fremover, og beder mig om at fortsætte med elastiktræning, ordentlige golfsving, og is på bagefter.

Er der andre råd? Fyssen kom ikke specifikt ind på øvelser, andet end "undgå provokation", derfor spørger jeg MOL. :-)

Link to comment
Share on other sites

Min fys konstaterede i dag, at smerten i min skulder stammer fra en lille muskel kaldet Supraspinatus. Så langt så godt. Han giver skulderen massage 1 gang om ugen fremover, og beder mig om at fortsætte med elastiktræning, ordentlige golfsving, og is på bagefter.

Er der andre råd? Fyssen kom ikke specifikt ind på øvelser, andet end "undgå provokation", derfor spørger jeg MOL. :-)

Alverden scap stability-øvelser. I hvilke bevægelser har du ondt?

Link to comment
Share on other sites

Yes, jeg har det selv omvendt i mild grad

Prøv med wall extensions og "Prone YTA"

Prone YTA:

Læg dig på maven på en low incline bænk.

Udadroter hænderne/armene og løft dem op i henholdvis: 11 og 2 (viserne på et ud); 9 og 3; 8 og 4.

Husk: undlad at løfte skuldrene, men pres dem nedad. Og udadroter i alle stillinger - dvs. tomlen skal pege opad.

Kombiner evt. løft til stillingerne med små cirkler i stillingerne.

Brug evt. vægt.

Link to comment
Share on other sites

Yes, jeg har det selv omvendt i mild grad

Prøv med wall extensions og "Prone YTA"

Prone YTA:

Læg dig på maven på en low incline bænk.

Udadroter hænderne/armene og løft dem op i henholdvis: 11 og 2 (viserne på et ud); 9 og 3; 8 og 4.

Husk: undlad at løfte skuldrene, men pres dem nedad. Og udadroter i alle stillinger - dvs. tomlen skal pege opad.

Kombiner evt. løft til stillingerne med små cirkler i stillingerne.

Brug evt. vægt.

- sådan her?

Wall extentions giver samme smerte, synes kun det gør mere ondt. Skal det gøre ondt, på den dårlige måde? sneaky2.gif

Link to comment
Share on other sites

Næsten, sørg for at udadroter hænderne her:

Om du lav løft i hver position, eller du laver cirkler a la ham, du postede betyder næppe alverden. I stedet handler det om fokuset på trap3-aktivering = skulderbladene tilbage og ned.

Laver du wall extentions sådan her:

? HVis det gør ondt trækker du formentligt ikke nok tilbage i skulderbladet, eller også er der måske en del inflammation i omrking supraspinatus.

Når du laver dem, så sørg for at hele ryggen, skulder, overarm, albue, underarm, håndled og hånd rører muren. Start med den ROM, du kan lave strict og arbejd ud fra det. Det skal ikke gøre ondt i skulderen, men du skal kunne mærke crazy acid under/mellem skulderbladene.

HVis selve skulderen gør meget ondt, så spørg om du fys(eller køb noget selv) ikke kan smide et bredt stykke kinesiotape op over midten af skulderen. Jeg synes det virker ret godt som smertelindring.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene! Jeg kan godt fornemme, at mine wall slides nærmere var "dynamiske og tilfældige" mere end de var "stricte og kontrollerede". smile.gif

Jeg har lige været til fys, som denne gang angreb nakken, det har hjulpet, men føler mig godt dizzy. Derudover fik jeg et par råd til mit golfsving, og vi talte om at jeg skulle prøve at lave 3-5 wall slides 1-2 gange om dagen, når jeg fx går ud og pisser, i stedet for at samle det 3x10 på 3 dage om ugen.

Jeg kan så småt ligge ned og presse op i luften, uden at det giver smerter. Måske kan jeg i næste uge begynde på bænkpres med 10gram, det ville være lækkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share