Smerter i albue/tricep


troix123
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. (:

Jeg håber i kan hjælpe mig med at komme ud af en ond cirkel, jeg har lidt under i snart et år..

Hver gang jeg laver øvelser hvor bøjning af albueledet indgår, så har jeg store smerter dagen efter..

Efter en lang pause med styrketræning, fordi jeg overanstrengte mine arme, og fik tennisalbuer, valgte jeg at prøve styrketræning igen. Men da jeg efter 3 måneders akupuntur, valgte at prøve at styrketræne igen, som var en omgang bænkpres, vågnede jeg dagen efter med smerter i albue og tricep. Dette er i begge arme, og gør jeg dårligt nok kan bevæge armene i 4 dage efter.

Er der nogen der har løsningen på denne lidelse, så jeg kan begynde at træne ubesværet igen? (:

//Kristian

Link to comment
Share on other sites

Du bør søge læge og fysioterapi vil jeg mene, det er umuligt at give et kvalificeret bud over internettet.

Når det så er sagt, kan jeg forstille mig at din teknik måske har været dårlig, at du har brugt for tunge vægte for hurtigt og at du har trænet forsiden mere end bagsiden.

Selv har jeg tidligere fixet albue smerter med grebstræning især med følgende øvelse, som også kan udføres i en spand med sand eller noget.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Vel...det er desværre sjælden one size fits all svar på tennis albuer som alt muligt andet. løsning afhænger af:

- har du haft det over/ under 2 måneder

- konstante smerter eller de kommer og går med aktivitet

- nedsat bevægelse i albuen

- samtidig nakke gener

Du har haft dine over 2 måneder og dermed trolig kroniske vævs ændringer efter inflamation i senerne, dvs slags arrvæv i senen, den er fortykket med mulig neovaskularisering (indvækst af små kar/nerver). Senen trænger til genoptræning noget der vi remodellere senen og lad os sige "strømlinje forme" den igen.

Nøgle ordet er, progressiv træning. Præcis som ved all styrketræning. Eneste forskel er at senen er designet til at modstå stræk, mens muskelen både stræk og sammentrækning.

4 faser: 1. udspænding- 2. statisk-3. koncentrisk-4. excentrisk træning.

Går man forsigtigt igang med sin excentriske træning er min erfaring at man sagtens kan springe direkte fra udspænding til excentrisk fase.

Udspænd, du kan ikke gøre det for tit, i en uge. derefter excentrisk øvelse til muskelen gradvis øgende modstand over ca 2 mdr. Excentrisk øvelse 2-3 x 15 reps morgen og aften i ca 3 uger. Eftersom øvelsen bliver hårdere (ved forsøg på koncentrisk kan den ikke gennemføres), udføres den kun 1 gang om dagen. Evt når maks modstand, kun hver anden/tredje dag (som normal styrke træning).

Gratis, eneste vej til at komme helt i mål.

Princippet gælder alle kroniske sene dysfunktioner. Selve betændelsen er næsten alltid væk for længe siden (ikke konstante symptomer mere). Nu har man "kun" en usmidig og sensitiveret sene.

Akupunktur kan måske dæmpe, fjærne smerten, men aldrig remodellere senen.

Send mig din mail til [email protected]. Jeg sender dig videofil med rigtig udførelse af øvelserne.

Jon Grønset, fysioterapeut, Dip MDT

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej med jer.

Jeg har læst dit problem og jeg har nogenlunde det samme problem i venstre albue,

det virker dog til at du har det slemmere end jeg har og mit er en begyndende skade.

Jeg har det Kun efter træning og dagen efter.

I stedet for at lave nyt topic synes jeg det er ret godt relateret herinde i dit topic :-) (Også venstre albue, dog ingen tennisalbue og kun smerte i albue ikke triceps)

Jeg har også problemet ved f.eks bænkpres, smal bænkpres, push down og fransk pres (Minimal vægt)

Jeg har kørt lidt efter Polunda's gode video og det føles utrolig behageligt i albuen,

at lave den øvelse med elastik og føler det hjælper en smule så jeg ikke er bange for at lave øvelserne. Det resultere i at jeg ikke har nær så ondt dagen efter.

Jeg har det udelukkende når jeg har trænet, har været on off med træningen

og det er kun i trænings perioderne der er lidt smerte.

Nu til mit egentlige spørgsmål - Øvelsen hjælper, jeg træner stadigvæk med minimal vægt, passer på og har ændret mit greb da jeg følte jeg holdte forkert i bænkpres og fransk pres,

skal jeg stoppe træningen, eller stadig træne som jeg gør nu hvis det ikke gør ondt?

Og hvor tit kan jeg lave de exentriske øvelser (Går jeg ud fra det er med elastikken?) som i videoen?

Søgefunktionen er kanon, og det er "rart" at se jeg ikke er den eneste.

Til Polunda - Hvad gjorde du selv mht træningen :-) ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share