Teknik til squat


JTS
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ret ny herinde, så jeg ved ikke om en tråd med dette emne allerede er oprettet, I såfald beklager jeg og modtager gerne link til denne tråd. Det handler om korrekt teknik i squat.

Jeg er holdinstruktør i et motionscenter og jeg har div instruktøruddannelser samt fysioterapeutuddannelsen i rygsækken, og jeg er kommet i tvivl om de instruktioner jeg står uge efter uge og giver til mine medlemmer/patienter.

Nå men min forvirring går på at jeg igennem mine uddannelsesforløb altid har lært at en squat skal foregå med vægten godt tilbage på hælene at knæene skal holdes over eller bag ankelleddet.

Jeg har så i den senere tid i flere sammenhænge set andre modstridende udlægninger af dette, altså at det er ligemeget at være på hælene, nogensteder står der fx at man SKAL frem på tåen. Forklaringen skulle ligger i at når man rejser sig fra en stol, som squatbevægelsen jo minder om, så er man fremme på tæerne og knæene er foran anklen.

Dette udgangspunkt i en funktionel bevægelse forstå jeg godt, men når jeg står der med vægtstangen på ryggen og går i knæ uden at gå tilbage føles det helt forkert, og derfor er forvirringen opstået.

Spørgsmålet er: Kender nogen til forskning, eller anden valid belæg for hvorledes en korrekt squat skal udføres?

Link to comment
Share on other sites

1) Du kan ikke køre alm. squat med knæene bag ankelleddet.

2) Hold vægten på hælene.

3) Jeg har vægten på hælene når jeg rejser mig fra min stol. Jeg squatter forresten ikke for at blive bedre til at rejse mig fra stole.

4) Hvis det 'føles forkert' og du eller er et nogenlunde fornuftigt menneske, burde det så ikke sige dig noget?

5) Knæene må gerne være foran anklen, såfremt hoften er langt nok tilbage til at baglåret bliver strækket og holder tibia trukket tilbage. Det indebærer at man squatter dybere end det du sikkert underviser folk i.

6) Jeg tror ikke du finder noget brugbar forskning om squat. Jeg ville købe en kopi af Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe og Kilgore) hvis jeg var dig.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se denne udmærkede video på youtube af Jacob Beermann:

+1

Man hører tit at folk tror, at man ikke må lade knæene vandre ud over tæerne.

Det der er vigtigst i forhold til knævandringen er som nævnt i videoen blot, at der er en lige linje mellem hofte, knæ og tæer. Det vil altså sige, at hvis tæerne peger ud af skal man åbne op i hoften og lade knæene gå ud af.

Link to comment
Share on other sites

+1

Man hører tit at folk tror, at man ikke må lade knæene vandre ud over tæerne.

Det der er vigtigst i forhold til knævandringen er som nævnt i videoen blot, at der er en lige linje mellem hofte, knæ og tæer. Det vil altså sige, at hvis tæerne peger ud af skal man åbne op i hoften og lade knæene gå ud af.

Måske er anbefalingen omkring knævandring ud over tæerne, alligevel en fornuftig anbefaling til den nye Squat'er?

Jeg mener: umiddelbart har man, som utrænet vel tendens til at gå lige ned i knæ med lodret ryg. (følende man havde bedst balance i den bevægelse.) Det ville denne anbefaling forhindre dig i.

På den anden side kunne det jo forringe løftet på sigt, skulle træneren holde slavisk fast i den... Bare en tanke.

Og så lige +1 til Rippetoe anbefalingen.. Der er flere videoer tilgængelige på youtube du kunne snuse til, inden du køber bogen.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener: umiddelbart har man, som utrænet vel tendens til at gå lige ned i knæ med lodret ryg.

Hvilket jeg ikke kan se noget problem i. Det er et klassisk OL squat, mere overførbart til b.la. front squat. Her kan man så sige, at der ligges mere vægt på knæene, men så længe man fokusere på, at holde vægten på hælene, er problemet minimalt. Tendensen er, at folk der fokusere på ikke at "knævandre" i stedet "loader" deres rygsøjle med unødig meget vægt.

Link to comment
Share on other sites

1) Du kan ikke køre alm. squat med knæene bag ankelleddet.

2) Hold vægten på hælene.

3) Jeg har vægten på hælene når jeg rejser mig fra min stol. Jeg squatter forresten ikke for at blive bedre til at rejse mig fra stole.

4) Hvis det 'føles forkert' og du eller er et nogenlunde fornuftigt menneske, burde det så ikke sige dig noget?

5) Knæene må gerne være foran anklen, såfremt hoften er langt nok tilbage til at baglåret bliver strækket og holder tibia trukket tilbage. Det indebærer at man squatter dybere end det du sikkert underviser folk i.

6) Jeg tror ikke du finder noget brugbar forskning om squat. Jeg ville købe en kopi af Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe og Kilgore) hvis jeg var dig.

Der er lavet noget, men ikke alt er selvfølgeligt lige applied. Men der er stadigvæk fin information at hente hvis det ellers tolkes på den rigtige måde :-). Se vedhæftede.

00005768-200101000-00020.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hvilket jeg ikke kan se noget problem i. Det er et klassisk OL squat, mere overførbart til b.la. front squat. Her kan man så sige, at der ligges mere vægt på knæene, men så længe man fokusere på, at holde vægten på hælene, er problemet minimalt. Tendensen er, at folk der fokusere på ikke at "knævandre" i stedet "loader" deres rygsøjle med unødig meget vægt.

Men erfaring som newb var, at det er væsentligt mere vægt er lægges på knæende. Og som nystartet, hvor belastningen er meget hurtigt stigende, fik jeg reddet mig en knæskade, der drillede længe. Selv efter rettet teknik.

Tænker mange jomfruelige knæ, ville have samme problem med den ekstra belastning, til forskel fra OL atleters. (Hvilke jeg i øvrigt mener er uheldige, at tage eksempler fra og overføre dem til nytrænere.)

Edit: Det var ikke kalveknæ-squat jeg praktiserede.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for mange hurtige svar og link til youtube

Jeg har tjekket det ud og instruktionerne går på at have hele foden i gulvet og fokus på korrekt vandring over knæet. Dog med et mindre fokus på at ligge vægten tilbage end jeg har hørt førhen.

Så disse justeringer vil jeg tage med videre...

Link to comment
Share on other sites

Ja og de videoer skal man for guds skyld ikke se. Manden squatter jo ufattelig grimt.

Nu har jeg aldrig set ham squatte. De videoer jeg jeg forsøgte at referere til var fra hans seminarer.

Eks: "Back Squat Geometry". (Skulle jeg selvsagt have nævnt)

Får du (nogen) tid til, at se en enkelt eller to, kunne det være interessant at vide, om man mener, han får sagt uheldigt. Mener hans instrukser gennerelt er velsete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share