Hvorfor træningscenter?


AT10
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Vi er to, der er igang med det afsluttende AT-forløb på gymnasiet. I den forbindelse har vi emnet styrketræning, med fokus på selviscenesættelsen igennem styrketræning.

Derfor ville det være super fedt, hvis nogle af jer ville svare på de to følgende spørgsmål:

1. Hvorfor træner du i et fitnesscenter i stedet for 'bare' derhjemme?

2. Hvorfor er træning blevet en ting, der skal deles med andre via Facebook, Twitter, MOL og andre blogs/sites?

Vi har selvfølgelig selv en masse teorier for, hvorfor det er sådan, men det ville hjælpe os rigtig meget, hvis i ville skrive jeres mening om emnet. Hvis i er uenige er i også meget velkomne til at skrive det.

Mvh

Nicolai og Thobias

Link to comment
Share on other sites

Hej Drenge

det er klart at jeg ikke har de samme muligheder for at træne derhjemme som jeg har i et center.

Men der er også en socialt aspekt i det at træne i et fitness center, alle mine venner træner der og det er hyggeligt lige at stå og snakke om dem. vi snakker primært om hvad vi træner den dag, men det er også rart at få at vide at man er blevet større eller er blevet mere markeret.

Det er klart at man søger en form for bekræftelse på at man træner og at det gør en forskel. Når man ikke lige kan komme på stranden og vise sine muskler kan man jo også godt få et lille kick ud af at folk står og kigger på en når man træner.

jeg benytter mig heller ikke så meget af blogs men når jeg når en ny max vægt kan jeg godt lide at lægge det ud på facebook og få nogle venner der syntes godt om.

mvh. Andreas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville generelt ikke have noget imod at træne hjemme, hvilket jeg også har gjort.

Udfordringen er dog følgende

1: Det kræver store mængder, plads og ikke mindst dyrt udstyr. (20.000kr, hvilket vil kunne købe over 66 måneders medlemsskab i et normalt center)

2: Ved tunge løft er der ofte behov for en spotter

3: Behovet for sparring omkring teknik og andet

Personligt synes jeg det ideele er en kombination af hjemme træning, og træning ude

Behovet for at dele dette med verden er begrænset. Jeg har en log her, og ind i mellem poster jeg en video af et top løft på facebook. Det har selvfølgelig noget at gøre med glæden over de resultater man opnår. Det er ikke anderledes end når folk poster eksamens karakter, billeder fra en ferie, af en ny bil, af deres børn på potten, osv.

Et spørgsmål om opmærksomhed, og anerkendelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jamen jeg træner i et fitnesscenter fordi jeg ikke har de samme maskiner, vægte og lignende til rådighed derhjemme.

Det er også fedt for mig at se hvilke øvelser andre i centeret laver, så man ikke altid bare gentager det samme propgram hver gang.

Jeg poster aldrig på Blogs, eller andre sociale medier hvor meget jeg træner. Men jeg er enebarn så jeg elsker at gå og vise mig frem for andre med hvor meget jeg træner.

Håber jeres projekt går godt

Mvh.

Jakob :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

1. Interesse for at blive klar til kamp samt se godt ud på stranden

2. Ved jeg heller ikke? Synes det er en smule fesent at reklamere med sin krop på den måde. Men som før nævnt er det det samme som når nogen deler sine karakterer på facebook osv, hvilket jeg også synes er tamt. De fleste personer idag lever desværre mere på nettet end i virkeligheden (bruger selv ikke facebook overhovedet - messenger er rigeligt til min smag). Det viser bare at 98% af folk i dag ikke hviler i sig selv - ynkeligt.

Deling af sin træning på diverse blogs handler også om bekræftelse osv, men det er dog også en glimrende mulighed for folk til at søge inspiration, blive bedre, samt hjælpe andre med de samme interesser som en selv. Ligesom et biltræf :) Det er trods alt en hobby, som så meget andet.

Held og lykke med projektet!

Mvh

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

Vi er to, der er igang med det afsluttende AT-forløb på gymnasiet. I den forbindelse har vi emnet styrketræning, med fokus på selviscenesættelsen igennem styrketræning.

Derfor ville det være super fedt, hvis nogle af jer ville svare på de to følgende spørgsmål:

1. Hvorfor træner du i et fitnesscenter i stedet for 'bare' derhjemme?

2. Hvorfor er træning blevet en ting, der skal deles med andre via Facebook, Twitter, MOL og andre blogs/sites?

Vi har selvfølgelig selv en masse teorier for, hvorfor det er sådan, men det ville hjælpe os rigtig meget, hvis i ville skrive jeres mening om emnet. Hvis i er uenige er i også meget velkomne til at skrive det.

Mvh

Nicolai og Thobias

1: Hm, jeg træner ikke i center pt. har gjort det og skal nok igen, men lige for tiden har jeg installeret en pull up bar i loftet derhjemme.

Udover at misbruge den så laver jeg et HAV af kropsøvelser, og så løber jeg og svømmer en del ved siden af.

2: Deler ikke min træning med nogen via online medier. Er lige blevet medlem her, dette er min første tråd og er kun medlem for at kunne spørge om et par ting.

Håber det hjalp:-)

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg har trænet derhjemme, men valgte så at gå i center i stedet for. I starten var motionscentret et supplement til det arbejde man laver på en gård osv. Men det er efterhånden blevet mere og mere vane. Det er også fedt, at være en motionscenter med en masse andre fyre, som man deler en interesse med. Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg 1000 gange hellere vil lave hårdt fysisk arbejde end af gå i et motionscenter. Men desværre skal alting gøres let i dag. fordi folk ganske enkelt er blevet dovne.

2. Jeg skriver ikke til andre på Facebook, at jeg lige har været nede at træne.

Link to comment
Share on other sites

1. Op til flere faktore, så som at der er mulighed for hjælp (spotting) til fx bænkpres, udveksling af erfaring, rådgivning mm. Og så selvfølgelig at der ikke er plads og budget til at investere i alt det udstyr/maskiner der bruges for hvert pas :crazy: .

Det der med at der også er 5 TV-skærme foran kondicyklen med Simpsons, Top-gear, Bonderøven og hvad der nu ellers er i kasserne, det nu også ok :bigsmile:

2. Det kommer an på hvad i mener med at "dele". Hvis det er rådgivning, meninger, kostvejledning og lignende, ja, så er jeg blandt dem der gerne deler meget. Personligt undgår jeg at beskrive min egen træning, det gøres kun i få tilfælde hvor jeg har brug for et eksempel, til fx at argumentere for et givent råd.

Hvorfor andre gør det? Sider som Endomondo fungerer jo som go'e motivationsfaktore, da der også kommer lidt konkurrence ind i "delingen", når man kan se at kollegaen kun er 5 km foran en selv. Så i mange tilfælde tror jeg det skyldes motivation, konkurrence og sandsynligvis også inspiration.

Håber ikke indlægget er for sent ude :bigsmile:

A. Stokbro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share