Indsat pause i træning?


Aquavand
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg vejer pt. omkring 75-80kg, lidt under 80, men ved ikke hvor meget da jeg ikke har vejet mig selv et stykke tid, men ved jeg har tabt vægt.

Jeg er på ca. 100kg squat 5x5, samt 107,5kg dødløft overhånd her efter ½ års træning. (og 70kg bænk, 50kg press, altsammen 5x5 bortset fra død, som er 3x5)

Ville det være fornuftigt at stoppe her, eller snarest, og køre en tilpasnings-mængde på en lang periode, så sener og knogler kan tilpasse sig. Eller bør jeg blot fortsætte fremgangen?

Jeg har ingen smerter eller noget, vil blot gerne forebygge frem for nødhjælp til min krop :)

Jeg tænker, at hvis jeg skal stoppe en periode, så hæve volumen. Dvs. fx. langsomt hæve det til 5x12 i både squat og dødløft? Det vil utvivlsomt give en masse volume på musklerne, som jeg så vil kunne bruge når jeg hæver vægten igen??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at du vil ramme et naturligt plateau på et tidspunkt. Med mindre du er genetisk meget heldig. 5x12 i dødløft virker som en særdeles dårlig ide og er ikke noget jeg ville give mig i kast med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at du vil ramme et naturligt plateau på et tidspunkt. Med mindre du er genetisk meget heldig. 5x12 i dødløft virker som en særdeles dårlig ide og er ikke noget jeg ville give mig i kast med.

Det ville være 3x12 i dødløft, 5x12 i alt andet :)

Jeg er netop begyndt at bulke (cuttede i en periode, men nu stagnere dødløft, og squatten har ikke mange kg tilbage, maks 5-10 stykker, så nu begynder jeg at hæve vægten igen, + kreatin). Regner med derved at kunne hæve en pæn sjat i det hele.

Spørgsmålet er blot, om det er smart at hæve kg så hurtigt. Her tænker jeg på høj set lav rep kombinationen ift. sener og knogler... :)

Men har jeg forstået det ret, at du mener man blot skal blive ved til jeg når et plateau?

Link to comment
Share on other sites

Så længe du ikke krudter den, så er jeg ret sikker på at senerne følger med. Man kan selvfølgelig altid være uheldig at få en muskeloverrivning.

Det jeg ser som et potientielt problem ved de flere kg, er at du sætter teknikken over styr. Ryger teknikken kan det gå rigtigt galt. Jeg har selv trænet i over 10 år og jeg bruger stadig meget tid på min teknik i squat og dødløft.

Edit: Om det er 3x12 eller 5x12 i dødløft betyder ikke det store. Det er lige hul i hovedet.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share