Restitution ved crossfit og styrkeløft


Phindborg
 Share

Recommended Posts

Hej MOL - lang tid siden ;)

Jeg har nu været den glade crossfitter i omkring 7-8 måneder og er for 3 uger siden meldt ind i en styrkeløft klub.

Er det muligt at kombinere crossfit 3 gange om ugen med styrkeløft 3 gange om ugen - uden at blive udsat for overtræning vel og mærke? Crossfit træningen er i sig selv meget alsidig, og i 50% af tilfældende vil øvelserne ikke have indflydelse da fokus ligger på ren kondition eller udholdenhed - men resten (tunge løft eller andre øvelser der påvirker samme muskelgrupper)vil jo selvsagt påvirke min restitution.

I dag hedder det:

Mandag 16-18 styrkeløft

Tirsdag 11-12 Crossfit

Onsdag 16-18 styrkeløft

Torsdag 11-12 Crossfit

Fredag 16-18 styrkeløft

Lørdag 11-12 Crossfit

Søndag Hviledag

Ville det give mening at ligge Crossfit og styrkeløft de samme dage, således at jeg er sikret 48 timers restitution inden næste træningspas?

Link to comment
Share on other sites

Lidt begrebsnørderi:

Overtræning er en tilstand kroppen kommer hvis du igennem en længere periode har trænet mere end du kan restituere fra. Symptomerne er styrkenedgang, træthed og andet skidt i ret voldsom grad.

Så spørgsmålet er om det foreslåede program generelt bare er for meget og om der er risiko for at det kan føre til en overtræningtilstand.

Helt generelt vil jeg sige at det foreslåede virker voldsomt at springe ud i, hvis det ikke er en træningsvolumen du mere eller mindre er vant til.

Crossfit indeholder ofte også "styrketræning" i en eller anden grad, så med mindre du selv laver programlægningen er dette vel et problem. Derudover vil den typiske crossfit træning (højt tempo fullbody i 5-20 min) uden tvivl påvirke restitutionen fra din styrketræning.

Til sidst afhænger det naturligvis også helt og holdent af hvor meget dine styrkepas og crossfitpas rent faktisk består af, vurderet i forhold til hvad du er vant til af træningsvolumen.

Mit råd vil være at udbygge din nuværende træningsmængde over flere uger og vurdere hvordan kroppen tager imod det.

Der er intet i vejen med at træne hver dag, hvis blot det er varieret og den samlede træningmængde er af en fornuftig størrelse ift dig.

Link to comment
Share on other sites

Samme Maxpower som på crossfit.dk? :)

Mit mål er egentlig bare at stige i totalen - altså i dødløft, squat og bænkpres. Jeg vil bare ikke helt slippe grebet fra Crossfit da træningen giver en et endorfin kick af dimensioner :)

Men ja ved jo også godt at 6 træningspas lige efter hinanden er for meget - men overvejede bare om der var andre i samme situation, måske med andre sportsgrene som supplement til crossfit.

En eventuel løsning kunne også hedde mandag, onsdag: styrkeløft. Fredag, lørdag: crossfit?

Link to comment
Share on other sites

Samme Maxpower som på crossfit.dk? :)

Mit mål er egentlig bare at stige i totalen - altså i dødløft, squat og bænkpres. Jeg vil bare ikke helt slippe grebet fra Crossfit da træningen giver en et endorfin kick af dimensioner :)

Men ja ved jo også godt at 6 træningspas lige efter hinanden er for meget - men overvejede bare om der var andre i samme situation, måske med andre sportsgrene som supplement til crossfit.

En eventuel løsning kunne også hedde mandag, onsdag: styrkeløft. Fredag, lørdag: crossfit?

Ja, jeg har også en bruger på crossfit.dk. :smile:

Bliver ikke benyttet så tit mere.

Mit forslag er at fokuserer på én "problemområde" af gangen.

Vil du være stærk, så træn styrke 3 gange om ugen og hold CF på vedligeholdelsesniveau og i hvert fald indholdsmæssigt så langt væk fra styrketræning som muligt, forstået på den måde at du ikke træner "tunge" WODs, holder dig overvejende til kondi-agtige WODs og evt supplere med skill-træning.

En variant er mere i stil med den måde DBM ofte kører sin træning på. Styrketræning afsluttet med en crossfit-wod/finisher. Kig i hans log.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldrig lave hård konditionstræning dagen før squat/DL.

I sidste ende handler det om at vælge et primært mål og undgå at det andet påvirker det. Hvis du jager to kaniner på én gang kommer du med al sandsynlighed til at gå sulten i seng.

Link to comment
Share on other sites

@Maxpower ja det er også lidt ideen - udfordringen er jo så at få det til at passe med kirkens WODs da ingen kender dem på forhånd. Jeg kan selvfølgelig også sige mig selv, at jeg ikke kan supplere min styrketræning med endnu et træningspas hvor volumen er ukendt.

@Igor ja det ser sgu lidt sort ud kan jeg forstå.

Link to comment
Share on other sites

@Maxpower ja det er også lidt ideen - udfordringen er jo så at få det til at passe med kirkens WODs da ingen kender dem på forhånd. Jeg kan selvfølgelig også sige mig selv, at jeg ikke kan supplere min styrketræning med endnu et træningspas hvor volumen er ukendt.

Præcis - og derfor er crossfit noget lort... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Præcis - og derfor er crossfit noget lort... :smile:

Mange af de erfarne CF'ere jeg kender lægger deres eget program og hvis de deltager i f.eks. kirkens programfaste træning, så kender de dagens program og har tilpasset ugen derefter.

Ligesom med styrketræning og BB så virker alt i starten og senere må man fintune for fortsat at finde gains. Det samme vil jeg mene gælder i Crossfit. Du kan ikke bare lave random shit hver dag og tro det virker uendeligt.

Hvis det er hvad du tror om Crossfit, så vil jeg mene du ikke har læst på stoffet. :smile:

Der er uden tvivl mange der træner "bare random shit", men for de flestes vedkommende vil jeg så heller ikke sige de ligefrem er fucking elite. :wink:

Døm ikke en træningskult(ur) på dens største idioter. :tongue:

nat nat

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Mange af de erfarne CF'ere jeg kender lægger deres eget program og hvis de deltager i f.eks. kirkens programfaste træning, så kender de dagens program og har tilpasset ugen derefter.

Ligesom med styrketræning og BB så virker alt i starten og senere må man fintune for fortsat at finde gains. Det samme vil jeg mene gælder i Crossfit. Du kan ikke bare lave random shit hver dag og tro det virker uendeligt.

Hvis det er hvad du tror om Crossfit, så vil jeg mene du ikke har læst på stoffet. :smile:

Der er uden tvivl mange der træner "bare random shit", men for de flestes vedkommende vil jeg så heller ikke sige de ligefrem er fucking elite. :wink:

Døm ikke en træningskult(ur) på dens største idioter. :tongue:

nat nat

Hi hi, du misforstår lidt - tror jeg :smile: Jeg hater bare på det fact, at man ikke offentliggør wods. (jeg aner ikke hvordan det fungerer i kirken andet end, hvad trådstarter lige nævnte)

Jeg vil selv gerne træne lidt CF ind i mellem, men det er også besværliggjort af, at jeg ikke kan få oplyst, hvad der skal køres - enten fordi, jeg ikke ønsker det "trætter" i forhold til anden træning; eller fordi jeg har en glasryg, jeg prøver at tage hensyn til.

Hvis de erfarne cf'ere alligevel tilpasser og designer al deres træning, hvorfor så ikke også droppe hele den der: CF er den perfekte alsidige træning, og man ved aldrig, hvad man skal køre, så man kan forberede sig på at altid være klar til alt.

Godmorgen

Link to comment
Share on other sites

Hi hi, du misforstår lidt - tror jeg :smile: Jeg hater bare på det fact, at man ikke offentliggør wods. (jeg aner ikke hvordan det fungerer i kirken andet end, hvad trådstarter lige nævnte)

Jeg vil selv gerne træne lidt CF ind i mellem, men det er også besværliggjort af, at jeg ikke kan få oplyst, hvad der skal køres - enten fordi, jeg ikke ønsker det "trætter" i forhold til anden træning; eller fordi jeg har en glasryg, jeg prøver at tage hensyn til.

Hvis de erfarne cf'ere alligevel tilpasser og designer al deres træning, hvorfor så ikke også droppe hele den der: CF er den perfekte alsidige træning, og man ved aldrig, hvad man skal køre, så man kan forberede sig på at altid være klar til alt.

Godmorgen

Godmorgen.

Jeg er glad for at jeg misforstod dig - måske var det den røde klud der lokkede for meget. innocent.gif

Med mindre de har lavet det om i kirken, så offentliggøres programmet ikke før på dagen, men det er ikke sådan at det er hemmeligt.

Alle trænerne kender månedens program, det hænger oppe på kontoret, hvor medlemmerne dog måske ikke kommer forbi så tit mere. Både jeg og andre kunne sagtens få hele månedens program når det var lavet, så man vidste hvad der var. Og hvis medlemmer f.eks. til Open Gym om aftenen spurgte om morgendagens program så fortalte jeg dem (da jeg var træner) i hvert fald så meget som de ønskede i forhold til ikke at lave for meget det samme.

Mit indtryk at det er bestemt ikke er den eneste måde at gøre det på. Bryggens CF mener jeg bare smider månedens program på hjemmesiden, hvis de ellers holder den opdateret.

Jeg kan umiddelbart finde på to grunde til ikke at ville offentliggøre det.

1. Der er nogen grad af mental træning over det, at man møder kampklar op, men ikke ved hvad du får smidt i hovedet. Jeg tror faktisk nogen foretrækker ikke at skulle tænke/bekymre sig hvis man nu ved der er en ond WOD på programmet.

2. Der kunne være en tendens til at cherry-picke, når man kender programmet på forhånd, og så vælge de dage med WODs man godt kan lide. Gym'et vil jo gerne tilbyde alsidig træning til deres medlemmer.

Fantastisk gode grunde er det dog ikke efter min mening, for (1) kan sagtens opnås ved blot at offentliggøre programmet ikke alt for åbenlyst på hjemmesiden, så folk kan gå ind og kigge eller lade være. (2) er en fin intention, og muligvis også korrekt, men samtidig er det lidt en sviner om at medlemmerne er svagpissere, der vælger det "rareste" for dem selv og ikke kan tage ansvar for variationen i deres træning.

Vi er sgu nok ret enige (desværre). :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er meget meget få, hvis der er overhovedet er nogen af de "bedre" CFere, der rent faktisk laver standard workouts. Af dem der lige har været til games og er der såvidt jeg ved ingen der har deltaget på et hold indenfor det sidste år eller mere.

Hvis du vil være rigtig god til CF, så er den bedste måde ikke at lave CF.

Det er desuden virkelig få, hvis nogen overhovedet, af de bedste i verden der er vokset op i CF-langt størstedelen er elitesportsfolk fra andre sportsgrene, der er konverteret til CF.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget meget få, hvis der er overhovedet er nogen af de "bedre" CFere, der rent faktisk laver standard workouts. Af dem der lige har været til games og er der såvidt jeg ved ingen der har deltaget på et hold indenfor det sidste år eller mere.

Hvis du vil være rigtig god til CF, så er den bedste måde ikke at lave CF.

Det er desuden virkelig få, hvis nogen overhovedet, af de bedste i verden der er vokset op i CF-langt størstedelen er elitesportsfolk fra andre sportsgrene, der er konverteret til CF.

Det er lidt svært at undgå når CF som koncept er ~15 år gammelt og først har nået ud til en større gruppe for omkring 4-6 år siden. Første Crossfit Games var 2007.

Det bliver interessant at se de teenagere der har CF'et det sidste 5-8 år, når de er voksne.

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt svært at undgå når CF som koncept er ~15 år gammelt og først har nået ud til en større gruppe for omkring 4-6 år siden. Første Crossfit Games var 2007.

Det bliver interessant at se de teenagere der har CF'et det sidste 5-8 år, når de er voksne.

Når du siger CFet, så mener du naturligvis lavet alt andet end CF, præcis som de bedste i dag. Der kommer aldrig til at være nogen der klarer sig godt til games ved at følge den daglige programmering i en box. CF i en nøddeskal.

Link to comment
Share on other sites

Når du siger CFet, så mener du naturligvis lavet alt andet end CF, præcis som de bedste i dag. Der kommer aldrig til at være nogen der klarer sig godt til games ved at følge den daglige programmering i en box. CF i en nøddeskal.

Jeg er ikke uenig, og det er heller ikke det jeg skriver.

Du siger det som om at man kun laver "Crossfit", hvis man følger programmet udstukket af sin box (eller måske følge .com eller CF football eller hvem der nu kaster et program ud i æteren).

Det er jeg til gengæld uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig, og det er heller ikke det jeg skriver.

Du siger det som om at man kun laver "Crossfit", hvis man følger programmet udstukket af sin box (eller måske følge .com eller CF football eller hvem der nu kaster et program ud i æteren).

Det er jeg til gengæld uenig i.

Nejjeggørikke!

Jeg er ganske enig med dig. :laugh:

Essensen i det jeg siger er bare at CF i sidste ende har temmelig lidt med daglige WODs at gøre, hvilket for TS betyder at han sagtens selv kan lave noget BW-baseret CF et par gange om ugen hvis det er det der får hans båd til at flyde.

Link to comment
Share on other sites

Hi hi, du misforstår lidt - tror jeg :smile: Jeg hater bare på det fact, at man ikke offentliggør wods. (jeg aner ikke hvordan det fungerer i kirken andet end, hvad trådstarter lige nævnte)

Jeg vil selv gerne træne lidt CF ind i mellem, men det er også besværliggjort af, at jeg ikke kan få oplyst, hvad der skal køres - enten fordi, jeg ikke ønsker det "trætter" i forhold til anden træning; eller fordi jeg har en glasryg, jeg prøver at tage hensyn til.

Hvis de erfarne cf'ere alligevel tilpasser og designer al deres træning, hvorfor så ikke også droppe hele den der: CF er den perfekte alsidige træning, og man ved aldrig, hvad man skal køre, så man kan forberede sig på at altid være klar til alt.

Godmorgen

Synes faktisk du har en fed pointe!

De første 3-4 måneder jeg deltog i Crossfittræningen så jeg vilde fremskridt, både i fleksibilitet og i styrke (jeg kom direkte som langdistanceløber så der skulle ikke meget til).

Men her de sidste par måneder (før jeg meldte min ind i KSK) har det så været nødvendigt at supplere med nogle tunge styrke sæt - alt efter hvad der har manglet i løbet af ugen. Problemet var så at man kunne risikere at dukke op næste dag og lave præcis samme træning, som man selv havde stået med aftenen før. Spørger man en træner om hvad der står på menuen dagen efter, så kan de enten ikke huske det, eller vil ikke fortælle det.

Hvis man selv skal til at planlægge sine WODs, ser jeg slet ingen grund til at bruge 400 kroner på et medlemsskab, når jeg har samtlige redskaber til rådighed i min styrkeløft klub.

Edited by Phindborg
Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk du har en fed pointe!

De første 3-4 måneder jeg deltog i Crossfittræningen så jeg vilde fremskridt, både i fleksibilitet og i styrke (jeg kom direkte som langdistanceløber så der skulle ikke meget til).

Men her de sidste par måneder (før jeg meldte min ind i KSK) har det så været nødvendigt at supplere med nogle tunge styrke sæt - alt efter hvad der har manglet i løbet af ugen. Problemet var så at man kunne risikere at dukke op næste dag og lave præcis samme træning, som man selv havde stået med aftenen før. Spørger man en træner om hvad der står på menuen dagen efter, så kan de enten ikke huske det, eller vil ikke fortælle det.

Hvis man selv skal til at planlægge sine WODs, ser jeg slet ingen grund til at bruge 400 kroner på et medlemsskab, når jeg har samtlige redskaber til rådighed i min styrkeløft klub.

Agreed!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share