Hvornår er der brug for de deload/dekonditionering?


søren
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft en pæn progression hvor jeg har kunne øge vægten ved hver 2.,3. el. 4. træningspas. Det har dog ikke været tilfældet i det sidste lange stykke tid (ca. en måned). Er det tid til en deload/dekonditionering? eller er det forventeligt at progressionen (stigningen i kilo der kan løftes) bliver mindre og mindre udtalt jo stærkere jeg bliver ifht. udgangspunktet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft en pæn progression hvor jeg har kunne øge vægten ved hver 2.,3. el. 4. træningspas. Det har dog ikke været tilfældet i det sidste lange stykke tid (ca. en måned). Er det tid til en deload/dekonditionering? eller er det forventeligt at progressionen (stigningen i kilo der kan løftes) bliver mindre og mindre udtalt jo stærkere jeg bliver ifht. udgangspunktet?

Hej Søren.

Mener også decon. eller deload er på høje tid. Du kan ikke forvente at få ret meget ud af samme vægt ud over ca. 14 dage. Selv med beskedne stigninger herefter, mener jeg du spilder din tid.

Som nytræner vil din procentvise progression være væsentligt højere. Men med korrekt progression bør du forvente en stabil (dog dalende) progression frem mod dit genetiske potentiale.

Her er decon/deload kritisk.. Se det som en del af din træning.

For mere info, prøv en google på Repeated Bout Effect.

Note:

I et styrke program bør du vælge Deload.

I et hypertrofi program bør du vælge Decon.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :)

Det afhænger selvf. fra person til person, men hvis man skal sætte et tal på hvor lang tid der bør gå imellem hver deload/decon, hvad skulle det så være?

Jeg træner selv primært for hypertrofi og for mig er der en 10-12 uger imellem.

Men som du selv foreslår er det individuelt. Det er klart, du ikke holder pause, førend der er behov for det.

Jeg har ingen fornemmelse for den gængse pausefrekvens, indenfor styrketræning/styrkeløft.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :)

Det afhænger selvf. fra person til person, men hvis man skal sætte et tal på hvor lang tid der bør gå imellem hver deload/decon, hvad skulle det så være?

Du skal tage højde for at du også får en masse ud af at træne med lavere vægte.

-Restitution (nær maks er meget hårdt for restitutionen!)

-Hastighed/eksplosivitet (træner at eksplodere i øvelsen, så du bliver bedre til at aktivere musklen)

-Teknik (du får trænet din teknik. Under nær maks løft er der ikke såååå meget overskud til at tænke teknik)

Jeg er selv nybegynder, men her er hvad jeg gør:

Personligt så træner jeg til et bestemt niveau, og så deloader jeg. Eksempelvis kunne være 100kg som delmål, når det er nået så deloader jeg til ca. 80 og arbejder op igen i løbet af nogle uger, for at få mentalt overskud, restitution etc.

Ellers når du stagnerer, så tag 10-20% af vægten og arbejd dig op igen, så får du arbejdet på din RHT :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt kører jeg deload hver 5. uge, jeg har læst et det skulle være passende og hørt fra flere træningsvejledere i mit center at dette skulle være det optimale.

Jeg siger ikke det er rigtigt, jeg fortæller bare hvad jeg har fået afvide :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share