Optagelse af protein


Michael Sorensen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved HVOR hurtigt wheyprotein optages i kroppen?

Jeg tænker her især på indtagelse af protein lige efter træning. Vi kender nok (næsten) alle "the window of opportunity", men kan alt det indtagede protein nå at blive optaget, når indtagelsen først sker EFTER træning?

HVIS alt proteinet ikke kan nå at blive optaget inden "vinduet" lukker, betyder det vel at man skal indtage proteinen UNDER træningen.

Og så lige det sidste: Er der nogen øvre grænse for hvor meget protein kroppen kan absorbere pr måltid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare dig på hvor hurtigt whey protein blive optaget i kroppen, men jeg kan svare dig på dit andet spørgsmål.

Selvom det tit påståes i diverse bodybuilder blade, så findes der ikke nogen grænse for hvor meget protein man kan optage pr. måltid (dermed er det ikke sagt at der ikke eksisterer en grænse. Den kendes bare ikke). Jeg har endnu ikke talt med nogen som har kunnet henvise til en undersøgelse, hvor man har undersøgt hvor meget protein kroppen kan optage pr. måltid. Generelt må det være en fordel at fordele sit protein indtag jævnt udover alle sine måltider.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael.

Det er en dårlig idé at indtage protein (og alt andet end en smule simple kulhydrater) UNDER træningen. Når din krop skal til at fordøje proteinen, ryger der en masse energi til denne proces, hvilket nedsætter din ydeevne under selve træningen. Faktisk har jeg læst, at op til 25% af din tilgængelige energi går til fordøjelse efter et måltid (ved ikke, hvor de har fået procentsatsen fra). Du kender sikkert også selv, hvordan du kan blive træt og lad umiddelbart efter et måltid...

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share