Time under tension overfor højere vægt i forhold til skader :)


dhestbech
 Share

Recommended Posts

Mjellow :)

Er begyndt at køre med en intervaltimer, der dikterer hastigheden i mine sets og i pauserne imellem.

Hver rep hedder nu 1 sek. koncentrisk og 4 sek. excentrisk.

Normalt ville jeg måske køre noget i lighed med 1 sek. koncentrisk og 2 sek. excentrisk.

Det nye er psyko-hårdt (men meget fedt) og jeg er gået nogle kg ned, for at være i stand til at køre 3x12

Mit spørgsmål ud i forummet er, om skadesrisikoen mon er mindre, da jeg nu kører med færre kg, eller om det kan være det samme, da jeg så bare kører længere tid med en lavere belastning?

Har lavet et lille regnestykke:

Hvis vi siger at for hvert sekund belaster jeg min muskel med en bestemt vægt,

60 sek med 50 kg = 3000 kg

svarer det til 36 sek med 83 kg = 3000 kg.

Det må jo siges, at være en del flere kg (faktisk 66%) og jeg tænker, at udgaven hvor man presser de tunge kg er mere skadeligt for kroppen, end den med de færrere kg.

Men jeg ved et ikke - hvad siger I?

Man kan også spørge, hvilken udgave, der giver det bedste resultat i forhold til både hypertrofi og styrke - det er der sikkert lavet undersøgelser på, men har ikke fundet dem..

Hestbech

Edited by dhestbech
Link to comment
Share on other sites

Hej Dhestbech

Jeg vil mene skadespotentialet er mindre.

Mener det, i meget høj grad, er led og sener du skal bekymre dig om. Decideret muskelskade er ret ussandsynligt ved styrketræning, med korrekt form. Det er primært den høje vægt, der belaster leddet.

Jeg mener samtidig metoden virker lidt tvilsom. Du er en del stærkere på den exentriske del af løftet. Synes det bør udnyttes, hvis du vil fokusere på den excentriske del.

Og når det så samtidigt reducerer vægten på den koncentriske del, synes jeg du skal foretage dine løft på normal vis.

Brug progression og som afslutning på en cyklus, kan du anvende exentriske løft, hvor udelukkende den excentriske del udføres. (negativer)

Det tillader en del mere vægt (for mig 15-20%). Som resultat belaster det så også led/sener i noget højere grad.

Kort sagt mener jeg den højere vægt vil/kan beskadige musklen i højere grad en øget tut.

Forestiller mig du får mange andre holdinger til metoden du bruger og hvad jeg fik anbefalet. Så du kunne lige vente og se inden du planlægger for meget. Men i virkeligheden er det jo slet ikke et spørgsmål om holdning.. Et entydigt svar bør findes, selvom jeg heller ikke lige er faldet over det.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share