Feedback til funktionelt styrketræningsprogram


Rygsvømmer
 Share

Recommended Posts

Goddag alle sammen. Er ny på sitet, som jeg må sige tiltaler mig mest af alle de her trænings forums.

Jeg har længe gået og sat flere og flere mursten i mit trænings program og efterhånden (mener jeg selv) er det ved at være som jeg gerne vil have det. Derfor er jeg hoppet herind for at bede om lidt konstruktiv kritik, både ros / ris / og forbedringer.

Jeg vil gerne have lov til at forklare baggrunden for mit program, da det nok ikke ligner et konventionelt "pump dig stor" program, hvilket bestemt heller ikke er meningen.

Jeg er sergent i hæren, derfor er mit program fokuseret på at være funktionel træning, der skal give en råstærk og udholdende krop, som rammer så mange muskelgrupper, men også områder i musklerne som muligt, således skader gerne skulle ende på et minimum. Altså udholdende, råstærk og modstandsdygtig overfor skader hehe, bare lige for at skære det helt ud i pap.

Grundet mit arbejde kan jeg ikke holde et sikkert ugentligt program, men må ofte bytte lidt rundt på dage og springe over hvis arbejdsdagen har været for lang eller hård..

Alle øvelser i styrketræningen tager jeg som 3 sæt. I alle sættene skal jeg ramme 8 gentagelser, hvis jeg kan ramme alle 3x8 stiger jeg i vægt til jeg ikke kan, hvis det giver mening.

Nå men til sagen. Jeg har delt min træning op i:

Styrke - Bryst, Triceps, Skulder

Styrke - Ryg, Biceps

Cardio - Løb el. svømning med mavetræningsprogram

Marchtræning

En normal uge ville så se således ud:

Mandag: Bryst, triceps, skulder

Tirsdag: Cardio m. mave

Onsdag: Ryg, biceps

Torsdag: Cardio m. mave

Fredag: Marchtræning

Lørdag: restitution

Søndag: restitution, muligvis et restitutions løb 4 - 6 km med lav fart.

Træningsprogrammerne kan ses herunder:

Bryst / Triceps / Skulder split:

- Bænkpres

- Dumbbell flyes

- Dumbbell pullovers

- Dumbbell shoulder press

- Squat

- Front Raises

- Lateral raises

- Englehop

- Skrå bænkpres

- Dips

Biceps / Ryg / Ben split:

- Chin ups

- Small front pulldowns

- Barbell Curls

- Dødløft

- Dumbbell Shrugs

- Dumbbell curls

- Reverse barbell curls

- Squats m. vægt

- Seated Pully Rows (m)

- Pull Ups

Mavetrænings program

2 min planke

1 min sidebro højre

1 min sidebro venstre

15 strækkere

2 min pause

30 almindelige mavebøjninger

30 rygbøjninger

10 sidebøjninger m. kg højre

10 sidebøjninger m. kg venstre

2 min pause

2 min liggende benspark

15 strækkere

2 min pause

30 mavebøjninger med hævede ben

30 rygbøjninger

10 sidebøjninger m. kg højre

10 sidebøjninger m. kg venstre

2 min pause

2 min planke

1 min sidebro venstre

1 min sidebro højre

15 strækkere

Nåh men tak for tiden, det var en lidt længere smørre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget svært ved at forstå hvad der er funktionelt i 1500 isolationsøvelser og praktisk taget ingen bentræning.

Hvis jeg var dig ville jeg fokusere på basisøvelser og droppe alt det disko.

Mere squat, flere lunges, mere pres og mindre laterals.

Dit split ligner netop et (ikke særlig godt) diskosplit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget svært ved at forstå hvad der er funktionelt i 1500 isolationsøvelser og praktisk taget ingen bentræning.

Hvis jeg var dig ville jeg fokusere på basisøvelser og droppe alt det disko.

Mere squat, flere lunges, mere pres og mindre laterals.

Dit split ligner netop et (ikke særlig godt) diskosplit.

Jeg er enig (selvom jeg synes du er lidt hård i replikken :smile: )

@Rygsvømmer:

Hvis jeg var dig ville jeg få fat i en kettlebell og en sandsæk og så gå i krig med dem - med funktionelle øvelser.

Synes dit maveprogram sidder i skabet og der behøver du ikke ændre noget.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Det er iorden Fame Boy skal da have lov til at rase ud hvis hverdagen den kniber ham lidt i røven.

Men lækkert at høre at jeg fejler et sted, dog vil jeg spørge lidt ind til det med det argument at jeg ikke har tænkt mig at stige i størrelse eller vægt, men fx komme så stor en del af skulderen/brystet igennem så musklen praktisk talt skal kunne holde til alt hvad jeg kan udsætte den for. Derudover er det muskeludholdenhed jeg forventer mest på, og i stedet for at køre 40 gentagelser i samme øvelse, mener jeg at det er lige så brugbart at køre musklerne trætte med flere øvelser til samme muskelgruppe.

Ved godt at mit mål nok ikke rammer hoveddelen af folk her, som Fame Boy, der ud fra navn ikke er svært at se hvad formålet med hans træning er.

Men det er hvertfald mit argument for at have lavet dette program. Er jeg stadig helt ved siden af?? Kettlebell og sandsæk er en mulighed men jeg nyder meget at tage turen til fitness :)

Link to comment
Share on other sites

Goddag alle sammen. Er ny på sitet, som jeg må sige tiltaler mig mest af alle de her trænings forums.

Derfor er jeg hoppet herind for at bede om lidt konstruktiv kritik, både ros / ris / og forbedringer.

Jeg vil gerne have lov til at forklare baggrunden for mit program, da det nok ikke ligner et konventionelt "pump dig stor" program, hvilket bestemt heller ikke er meningen.

Jeg er sergent i hæren, derfor er mit program fokuseret på at være funktionel træning,.....

Jeg er fuldstændig enig i de øvrige kommentarer; Det her beskrevne program er netop et (halv-dårligt) eksempel på et "PUMP DIG STOR"-program. Hvori består det funktionelle??

Et funktionelt program søger at have øvelser der ligner den "virkelighed" du bevæger dig i.

Sidst jeg hørte om det der hæren skulle en sergent kunne gå langt, med en tæge i nakken - løbe hurtigt over relativt korte distancer stadig med rygsæk og øvrigt grej samt knæle ned mange gange i løbet af en patruille.

Hvis dit program skal være funtionelt bør det søge at styrke disse elemnter.

Foreslår at du træner noget krops-stamme, løber nogen 4-800m intervaller og laver nogen øvelser med kontrolleret instabilitet. Her kan KB og sandsæk være glimrende.

I øvrigt har Forsvarets Center for Idræt, CFI (Svanemøllens Kaserne) lavet nogen glimrende programmer/øvelsesforslag til netop din personelkategori. Prøv at kontakt dem for inspiration.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges at jeg ikke er uvant med Forsvaret og Svanemøllen på nogle måder. Men jeg synes ikke jeg bliver presset i løbet af de test / træningsprogrammer Forsvaret ligger inde med. (Ud over hvis jeg skal over 3100 på en Cooper selvfølgelig).

Jeg vil ikke gå på kompromis med min styrketræning to gange om ugen, og hvis det kan blive mere plejer jeg også det og i stedet gå i specifik "train as you fight" fokus på Lunges, Squat og Kettlebell træninger. Alt det du mener som funktionel træning får jeg rigeligt af i min hverdag. Det er andre belastninger og udfordringer jeg søger. Kan godt være jeg har dummet mig ved at kalde mit program funktionelt ;) men kig nedenfor så burde jeg have specificeret hvad jeg mener mit program gerne skal kunne.

Jeg har altid kunnet følge med i og har ligget i toppen herinde. Jeg har kørt dette program med stor succes det sidste års tid, men små perioder med færre øvelser og høj vægt for at variere lidt i det. Derudover ligger der ofte lidt cirkeltræning på nogle af de andre dage.

Men jeg kan godt se at i ikke er tilfredse med programmet, så jeg ville meget gerne hvis i ville hjælpe mig med at gå ind og håndplukke, pille ud, sætte ind og redigere i programmet.

Det skal bare være med dette i mente:

- Det skal ikke være for at blive stor, men for at blive udholdende og stærkere på samme tid.

- Jeg mener stadig at tre forskellige øvelser til samme muskelgruppe burde gå ind og styrke den samlede muskel bedre, end hvis man kun bruger en øvelse.

- Jeg bruger imellem 1 - 1,5 time i styrkecentret. Jeg ved at det ikke er det optimale når man taler om at stige i vægt og få sig et par store man-titties (har været der), men derimod er der henblik på at holde kroppen igang ovre længere arbejdsperioder, vænne kroppen til at blive ved.

Edited by Rygsvømmer
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes din titel passer fint. Du ønsker at øge din funktionalitet i forhold til din arbejdsopgave.

Du har selvvurderet at du har brug:

skadesforebyggende træning

udholdenhed

styrke uden at øge vægten.

Jeg kender ikke arbejdskraven i forhold til dine arbejdsopgaver, men for at hjælpe dig er du nødtil at beskrive dem nærmere da jeg er udvidende på dette punkt og gerne selv vil vurdere dem.

Der er en relative stor vidensbase omkring arbejdsmiljøproblematiker relaterede til musculoskeletale skader i forbindelse med militær opgaver. Jeg er helt sikkert på at forsvarede ligger inde med viden, jeg kender f.eks. et par ansatte det har dette som arbejdsopgaver. En af dem er måske stadig aktiv her på boardet?

Det er en fin vurdering at du ikke nødvendigvis behøves at efterligne hvad du laver til dagligt for at øge din functionalitet, det du selv kaldt "train as you fight". For dog at kunne svare på det er man nødtil at vide noget mere omkring dine arbejdsuge (arbejdskrav) og om du har behov for speciel forbedrelse til noget? f.eks. en tur til afghanistan om et par måneder.. osv. Det kan være din krop har brug for restiturende tiltag samt træning af helt andre muskler end du bruger til dagligt for at sikrer normal funktion. Gentaget arbejdsfunktioner over længere tid øgere chancen for en muskulær ubalance.

Kettlebell træning, sandsække, crossfit, Z-health, TRX pushups osv. er ikke functionelt per defintionen. Hvis sandsække træning erstattede power cleans hos en sprinter vil det ikke øge hans functionalitet. Nogen sportsgrene kan disponere for nedsat functionalitet set i et brederespektrum (hverdags funktioner og andet kropslig udfoldelse), som f.eks. marathon løber der efter nogen år har mistede så meget af deres functionalitet at det går udover deres skulderfunktion, springkræft og mobilitet (hofte ekstension, flexion osv.) hvis de ikke styrketræner eller laver forebyggende tiltag. Kritikken kan rettes mod andre f.eks spydkaster, bodybuilder, sumobryder og løsningen til at øge deres functionalitet i det bredespektrum er vidt forskellige.

Øget functionalitet starter med en analyse.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rune du rammer fuldstændig plet på min tankegang, hehe bare med et professionelt pust, hvad arbejder du med til daglig?

Men super så lader det til at jeg ikke er helt ved siden af.

Min hverdag har indtil videre været præget af værnepligtstjeneste, det sidste års tid. Altså jeg har fulgt de værnepligtige som deres sergent og lavet hvad de har, selvfølgelig også når de har trænet etc.

Jeg ligger dog og har ferie nu, så jeg har øget mit antal af træningspas en hel del.

Forrige uges træning udgjorde således:

Mandag: 500m svømning (250m crawl - 250m bryst) + det ovenstående triceps/bryst program + 6 km march med 10kg og 10 minutters balancetræning.

Tirsdag: Yoga

Onsdag: Fri

Torsdag: Ovenstående ryg/biceps program + maveprogram

Fredag: 500m svømmning (250m crawl - 250m bryst) + det ovenstående triceps/bryst program

Lørdag: 5,5 km løb på ca. 25 min

Søndag: Fri

Mandag: Ovenstående ryg/biceps program + 6 km cykling + 4 km kajak

Tirsdag: 10 km kajak + 10 km march med 10kg

Som det ses er der ikke den store struktur i min træning, ud over at jeg styrketræner som minimum 2 gange om ugen, men jeg tager det lidt på gefühl hvad jeg føler for i kroppen, så længe jeg bare får trænet en hel del er jeg godt tilfreds.

Jeg er startet i en ny enhed og skal videreuddanne mig nu, og det er med henblik på udseendelse.

Og du har fanget helt korrekt at jeg gerne vil komme så vidt omkring på træningen af min krop så jeg undgår skader. Sidste gang fik jeg revet min venstre arm af led fordi jeg tog fat i et moment under øvelse. Sådan noget jeg vil forsøge at undgå sker igen :)

Tak for din tid Rune!

Link to comment
Share on other sites

Forrige uges træning udgjorde således:

Mandag: 500m svømning (250m crawl - 250m bryst) + det ovenstående triceps/bryst program + 6 km march med 10kg og 10 minutters balancetræning.

Tirsdag: Yoga

Onsdag: Fri

Torsdag: Ovenstående ryg/biceps program + maveprogram

Fredag: 500m svømmning (250m crawl - 250m bryst) + det ovenstående triceps/bryst program

Lørdag: 5,5 km løb på ca. 25 min

Søndag: Fri

Mandag: Ovenstående ryg/biceps program + 6 km cykling + 4 km kajak

Tirsdag: 10 km kajak + 10 km march med 10kg

Som det ses er der ikke den store struktur i min træning, ud over at jeg styrketræner som minimum 2 gange om ugen, men jeg tager det lidt på gefühl hvad jeg føler for i kroppen, så længe jeg bare får trænet en hel del er jeg godt tilfreds.

Jeg syntes først og fremmest ikke at et program med mange isolationsøvelser er særligt funktionelt - især ikke når du næsten ikke træner ben.

Power-cleans som Rune nævner er derimod en ret funktionel øvelse for mange atleter. Forsøg at omlæg dit program til et fullbody program med nogle flerledsøvelser (Frivend, squat, powercleans, dødløft bænkpres, kropshævninger mm.) - det kommer du længere med når du kun styrketræner 2 gange om ugen.

I din ovenfor skitserede træningsdagbog har du f.eks. på 9 træningsdage kun aktiveret forsiden 2 gange, bagsiden 2 gange og ingen bentræning (decidret styrketræning)??!

Forsøg at være lidt mere struktureret - det kommer du nok længst med.

Vær opmærksom på at styrke hhv. udholdenhhed ligger (næsten) i hver sin ende af skalaen. Når du træner udholdenhed så stræb efter at være i gang mere end 1½ time.

Du træner fint din udholdenhed ved yoga, march, kajak, cykling og svømning (hvis du svømmer noget længere end 500m). Så brug dine øvrige træningspas til at være specifik på styrketræning (Fullbody, flerledsøvelser/helkropsøvelser 2-3 gange om ugen).

Jeg tror i øvrigt ikke at du har ret i at 3 isolerede øvelser for samme muskelgruppe er bedre end 1 af de "store øvelser" - det er lige præcis i de store flerledsøvelser at funktionaliteten ligger (med mindre du i din hverdag meget specifikt har brug for netop den isolerede øvelse du laver).

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Det jeg altså "burde" gøre for at optimere min styrketræning samtidigt med at jeg træner det andet, vil altså være at komprimere mit program og så udføre det samme program to gange om ugen, tre måske..

Noget der ligner dette her:

Squat

Frivend

Chinups

Bænkpres

Dødløft

Skulderpres

Dumbbell Curls (udfører dem aldrig som isolation, men bruger hele kroppen til at trække dem op, altså både skulder, ryg og biceps)

Shrugs (ikke meget flerleds, men jeg nyder øvelsen ^^ )

Dips

Jeg har forsøgt at lægge det i den rækkefølge jeg vil køre det. Lyder dette som et bedre supplement til min træning??

By the way tak for konstruktiv kritik Bruun det er meget brugbart!

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Det jeg altså "burde" gøre for at optimere min styrketræning samtidigt med at jeg træner det andet, vil altså være at komprimere mit program og så udføre det samme program to gange om ugen, tre måske..

Noget der ligner dette her:

Squat

Frivend

Chinups

Bænkpres

Dødløft

Skulderpres

Dumbbell Curls (udfører dem aldrig som isolation, men bruger hele kroppen til at trække dem op, altså både skulder, ryg og biceps)

Shrugs (ikke meget flerleds, men jeg nyder øvelsen ^^ )

Dips

Jeg har forsøgt at lægge det i den rækkefølge jeg vil køre det. Lyder dette som et bedre supplement til min træning??

By the way tak for konstruktiv kritik Bruun det er meget brugbart!

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Det jeg altså "burde" gøre for at optimere min styrketræning samtidigt med at jeg træner det andet, vil altså være at komprimere mit program og så udføre det samme program to gange om ugen, tre måske..

Noget der ligner dette her:

Squat

Frivend

Chinups

Bænkpres

Dødløft

Skulderpres

Dumbbell Curls (udfører dem aldrig som isolation, men bruger hele kroppen til at trække dem op, altså både skulder, ryg og biceps)

Shrugs (ikke meget flerleds, men jeg nyder øvelsen ^^ )

Dips

Jeg har forsøgt at lægge det i den rækkefølge jeg vil køre det. Lyder dette som et bedre supplement til min træning??

By the way tak for konstruktiv kritik Bruun det er meget brugbart!

Ser meget bedre ud også mht. øvelsesrækkefølgen - dog bliver du nok lidt ristet i benene hvis du både kører Squat+dødløft (?frivend) i samme træningspas. Det er selvfølgelig afhængit af hvor mange sæt/rep. du kører, du kan overveje at lave enten Squat eller dødløft i samme pas.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Fedt. Jeg gav det lige et forsøg og selvom man ofte bliver meget konservativ og beskyttende med hensyn til træningsprocedurer så må jeg sige at det var en fornøjelse at køre programmet, så helt sikkert at jeg vil give det en måned eller to og se hvordan det kører.

Jeg kører pt. Squat 3x(10x85kg) Dødløft 3x(10x85kg) og frivend 3x(15x22kg).. har ikke helt vænnet mig til frivend endnu så den er på meget lave kilo.. samtidigt startede jeg med at løbe 15 minutter. Overraskende nok føler jeg mig ikke smadret i benene. Men det kan være jeg fortryder jeg har sagt det imorgen ;)

Tror dog jeg beholder begge øvelser da jeg sætter stor pris på dem begge.

Tusind tak for hjælpen Bruun.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes jeg blev misforstået helt og aldeles i det jeg skrev...

jeg ser ingen grund til frivend udfra de information rygsvømmer har leveret.

jeg har ikke set nogen beskrivelse af aktivitet i forbindelse med værnepligten.. men måske det er implicitet hvad disse er for jer begge. Jeg tænker her også aktiviteter der bliver gentaget ofte eller har særlig fysisk krav der er behov at få optimeret.

måske i kunne beskrive hvilke formål de enkelte øvelser har, f.eks. komplet op på en aktivitet, præstationsfremmende eller skadesforebyggende:

Det kunne f.eks. være:

Vi udfører lunges fordi de styrke de stabiliserende muskler omkring specielt hofte og knæ øges således at skadesrisikoen mindskes i forbindelse med træningen

eller

da den samlet volume af skridt med elementer af udfald og opstigninger er så stor i det ugentligt forløb at skadesrisikoen øges ved yderligere træning, der udføres istedet open chain øvelser primært af hoftens muskulatur samt med en langsomt progredieret cyklus af squats. Squat formål er at styrke patella sene samt optimere kraftudvikling i forbindelse med løft og spurter.

Jeg kan hellere ikke rigtigt se hvordan du hjælper ham du giver ham noget kvalificeret hjælp Giant.. vi endte med 3*10 frivend...uden undervisning fra nogen???

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg synes jeg blev misforstået helt og aldeles i det jeg skrev...

jeg ser ingen grund til frivend udfra de information rygsvømmer har leveret.

jeg har ikke set nogen beskrivelse af aktivitet i forbindelse med værnepligten.. men måske det er implicitet hvad disse er for jer begge. Jeg tænker her også aktiviteter der bliver gentaget ofte eller har særlig fysisk krav der er behov at få optimeret.

måske i kunne beskrive hvilke formål de enkelte øvelser har, f.eks. komplet op på en aktivitet, præstationsfremmende eller skadesforebyggende:

Det kunne f.eks. være:

Vi udfører lunges fordi de styrke de stabiliserende muskler omkring specielt hofte og knæ øges således at skadesrisikoen mindskes i forbindelse med træningen

eller

da den samlet volume af skridt med elementer af udfald og opstigninger er så stor i det ugentligt forløb at skadesrisikoen øges ved yderligere træning, der udføres istedet open chain øvelser primært af hoftens muskulatur samt med en langsomt progredieret cyklus af squats. Squat formål er at styrke patella sene samt optimere kraftudvikling i forbindelse med løft og spurter.

Jeg kan hellere ikke rigtigt se hvordan du hjælper ham du giver ham noget kvalificeret hjælp Giant.. vi endte med 3*10 frivend...uden undervisning fra nogen???

Enig - jeg tror også du blev misforstået.... :smile:

Du skriver i en tidligere post at ethvert træningsprogram skal tage afsæt i en analyse. Der er vi helt enige. Jeg nævnte CFI, netop fordi de HAR lavet denne arbejdskravsanalyse for trådstarters personelkategori - og sammensat et fornuftigt progran herudfra.

Jeg tror din noget "akademiske" tilgang - omend den er rigtig - kan virke forvirrende (måske derfor misforståelsen). En så grundig arbejdskravsanalyse som du har givet eksempler på, er måske passende til elite-atleter - men ikke alle på kan kapere en sådan omgang.

Jeg nævnte frivend (efter du selv havde gjort det) som et eksempel på en funktionel øvelse ikke nødvendigvis fordi den SKULLE med i et program.

Anyway - jeg syntes programmet er blevet lang bedre nu, end det var fra starten. Så på den måde syntes jeg trådstarter er blevet hjulpet.

I øvrigt findes der på (stort set) samtlige kaserner og øvrige tjenestesteder i forsvaret kompetent personel, der kan instruere i frivend mm.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Det er et interessant spørgsmål hvor pænt man skal kunne frivend før den giver en præstations forbedring uden skadesrisiko.

En af James Smith (athlete X træner, Elitetrack.com har blandet et meget fin diskussion omkring emnet) kritiker er at det teknisk krav er for stort til at har nogen reel præstationsfremmende effekt. Folk er simpelthen for dårlige teknisk til at det kan betale i sig at bruge øvelsen i forhold til andre tilgange. Det reel power output er for lille.

Jeg har ikke meget tillid til at hæren har underviser der er dygtig til at undervise i frivend (= vægtløft træner) og at der fra de aktives side bruges tilstrækkelig tid og engagement til at det bliver pænt.

Et andet interessant spørgsmål er hvorfor lige frivend til militær folk?

- Er mening af øge accelerationshastigheden...? hvor er der ikke inkluderet sprinttræning i hans program.

- Er mening at kunne løfte ting effektiv fra gulv til brystkasse = hvorfor ikke sandsække træning, sten eller lignende der kræver at man kan håndtere ting der er uhåndtere bare.

Jeg har før fået at vide at jeg gøre tingende for kompliceret?? det synes jeg nu ikke er tilfældet her. I praksis handler det bare om en beskrivelse af arbejdsaktiviteter. Jeg forstiller mig ikke at et forslag til et program over nettede skal være 100% optimalt, bare de 95% er dækkede ind, specielt da vi her har at gøre med et erhverv som ikke kræver decimal tals forbedringer som f.eks. sprinter.

Det irritere mig bare at rådene på det site fra folk der burde vide bedre ikke følger en helt basal tilgang:

1. Undersøg det reel behov for personen der søger hjælp. (arbejdskrav, fakta omkring personen)

2. Er der skades problematiker, tidligere uafklarede skader, henvis til faguddannet personal man har gode erfaring med.

3. Er der tale om en problemstilling som optimalt set løses af fagpersonal, så henvis til folk man har gode erfaringer med. Jeg henviser en del fodboldspiller rundt omkring i landet til forskellige fysiske træner når klubben ikke varetager opgaven.

4. Beskriv et program med fokus på kvalitet og ikke kvanitet. Herunder henvis til teknik tråden og anbefale pågældende poster en video. Beskrivelsen må meget gerne inkludere, sæt reps, pause, frekvens, udførsels hastighed, tekniske fokus punkter, progression, henvisning til litteratur herunder begynder tråden.

Jeg kunne jo også bare komme med et program.. men jeg orker sku ikke når folk bruger min tid, men ikke har engagement til at bruge teknik tråden og besvar de spørgsmål jeg stiller. Eller jeg bliver misforsået og en anden kører solo uden at samle op på hvad der ellers er blevet sagt i tråden. Det er jo sådan set vigtigt at der komme et nogenlunde klart svar til trådestarter. Du laver så stunten i denne at acceptere et program med høj teknisk krav, herunder frivend, uden at afklarer noget omkring teknik, reps, sæt pause osv. Du siger du er enig med at det skal tag udgangspunkt i en analyse men hvorfor fastholder du så ikke det i tråden og spørge mere indtil udøverens vægt, arbejdsuge, teknisk baggrund osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er et interessant spørgsmål hvor pænt man skal kunne frivend før den giver en præstations forbedring uden skadesrisiko.

En af James Smith (athlete X træner, Elitetrack.com har blandet et meget fin diskussion omkring emnet) kritiker er at det teknisk krav er for stort til at har nogen reel præstationsfremmende effekt. Folk er simpelthen for dårlige teknisk til at det kan betale i sig at bruge øvelsen i forhold til andre tilgange. Det reel power output er for lille.

Jeg har ikke meget tillid til at hæren har underviser der er dygtig til at undervise i frivend (= vægtløft træner) og at der fra de aktives side bruges tilstrækkelig tid og engagement til at det bliver pænt.

Et andet interessant spørgsmål er hvorfor lige frivend til militær folk?

- Er mening af øge accelerationshastigheden...? hvor er der ikke inkluderet sprinttræning i hans program.

- Er mening at kunne løfte ting effektiv fra gulv til brystkasse = hvorfor ikke sandsække træning, sten eller lignende der kræver at man kan håndtere ting der er uhåndtere bare.

Jeg har før fået at vide at jeg gøre tingende for kompliceret?? det synes jeg nu ikke er tilfældet her. I praksis handler det bare om en beskrivelse af arbejdsaktiviteter. Jeg forstiller mig ikke at et forslag til et program over nettede skal være 100% optimalt, bare de 95% er dækkede ind, specielt da vi her har at gøre med et erhverv som ikke kræver decimal tals forbedringer som f.eks. sprinter.

Det irritere mig bare at rådene på det site fra folk der burde vide bedre ikke følger en helt basal tilgang:

1. Undersøg det reel behov for personen der søger hjælp. (arbejdskrav, fakta omkring personen)

2. Er der skades problematiker, tidligere uafklarede skader, henvis til faguddannet personal man har gode erfaring med.

3. Er der tale om en problemstilling som optimalt set løses af fagpersonal, så henvis til folk man har gode erfaringer med. Jeg henviser en del fodboldspiller rundt omkring i landet til forskellige fysiske træner når klubben ikke varetager opgaven.

4. Beskriv et program med fokus på kvalitet og ikke kvanitet. Herunder henvis til teknik tråden og anbefale pågældende poster en video. Beskrivelsen må meget gerne inkludere, sæt reps, pause, frekvens, udførsels hastighed, tekniske fokus punkter, progression, henvisning til litteratur herunder begynder tråden.

Jeg kunne jo også bare komme med et program.. men jeg orker sku ikke når folk bruger min tid, men ikke har engagement til at bruge teknik tråden og besvar de spørgsmål jeg stiller. Eller jeg bliver misforsået og en anden kører solo uden at samle op på hvad der ellers er blevet sagt i tråden. Det er jo sådan set vigtigt at der komme et nogenlunde klart svar til trådestarter. Du laver så stunten i denne at acceptere et program med høj teknisk krav, herunder frivend, uden at afklarer noget omkring teknik, reps, sæt pause osv. Du siger du er enig med at det skal tag udgangspunkt i en analyse men hvorfor fastholder du så ikke det i tråden og spørge mere indtil udøverens vægt, arbejdsuge, teknisk baggrund osv.

Rooolig nu Rune - man kan godt nok hurtigt få skudt noget i benene her.

I bund og grund er vi ret enige om hvordan et træningsprogram i den ideelle verden burde blive sammensat.

Mine simple råd til trådstarter var:

- Kontakt CFI (som har lavet programmer på baggrund af fuldstændig arbejdskravsanalyse)for råd, vejledning og instruktion (Blev afvist)

- Skift isoleringsøvelserne ud med helkorps-/flerledsøvelser

- skift det dårlige og ustrukturerede splitprogram ud med et fullbody program 2-3 gange om ugen

- fortsæt med den alsidige udholdenhedstræning og forsøg at hold disse træningspas på mere end 90 min.

Alt andet er noget trådstarter selv har sammensat - men han føler han er blevet hjulpet, han syntes programmet virker for ham og er dermed motiveret til at fortsætte sin træning.

Det må da være OK.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Hej igen drenge hehe, må sige jeg er imponeret over engagementet alligevel ;)

Og Rune helt sikkert, jeg er også enig i at du er helt på rette spor. Også når det handler om kompetence i teknik til øvelser.

Derfor vil jeg også mene efter to træninger at frivend simpelthen er for vanskelig en øvelse i forhold til hvad jeg får ud af den.

Har i til gengæld en anden helkropsøvelse som i mener jeg burde putte ind i stedet?? Mit program ser således ud indtil videre (det skal lige siges at rækkefølgen ændrer sig fra gang til gang, for ikke at lægge alle kræfterne øverst i programmet. Dog er jeg ret glad for at starte med squat :) )

Squat

Chinups

Bænkpres

Dødløft

Skulderpres

Dumbbell Curls

Shrugs

Dips

Pully Rows

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share