Triathlon på den lange bane.


Molesen
 Share

Recommended Posts

Så blev det min tur til at oprette en log.

Vil gerne bruge denne log/blog til at hjælpe med at motivere mig selv og forhåbentligt også andre. Personligt nyder jeg ihvertfald at følge med i hvad i andre laver. Specielt 3 må jeg sige, at jeg som regel er helt up to date med:

En frø på cykel, der med garanti skal prøve sig i tri sporten inden 2 år.

En halvitaliener, (min helt egen konklusion) der skal ud påsin første IM om et par dage.

Samt en Jysk cykelpige, der tidligere var løber, og endeligt har taget konsekvensen af det, og snart kan kalde sig triathlet.

Præsentation:

Martin er navnet og en årgang 74, altså som rødvin, vellageret men i sin bedste alder :cool:

Før jeg rundede de 30, dyrkede jeg en del motion. Så meget at jeg ikke gider remse det op her, men kan nævne et par hovedpunkter.

Har kørt en smule motionstri som ungdommer, så det er ikke en helt ukendt verden.

Har løbet 2 marathonløb, hvoraf det ene var Greatwall-marathon.

Har cyklet et hav af motionscykelløb, bl.a. Århus-København og Fleche-Wallone.

Bedste løbetider dengang:

5 km: 18:54

10 km: 41:30

Siden hen er fokus blevet rettet mod familien og alt det sociale og hyggelige. Her i vinter havde vægten så sneget sig op og op. 2. jan. sagde den så 110,8 kg og det er på trods af mine 192 cm alt for meget. Spilede et par serie 3 håndboldkampe, men kunne ikke løbe 2 km uden at skulle ned og gå. Noget måtte gøres. Jeg var ikke i tvivl om at der skulle trænes,men jeg er den type der skal have en langsigtet udfordring. Et marathon havde jeg jo prøvet. Har altid elsket tri-sporten, og har siden mine unge dage haft en drøm om at gennemfører IM distancen. Så sådan blev det.

Og hvad så med det VM sidder du sikkert og tænker nu. Tjaa, efter at have læst og læst i bøger og på nettet, er jeg nu totalt fanget. Ultra-tri det er lige mig. Er blevet fascineret af udfordringen på den 3-dobbelte distance, da den indeholder så meget mere end "bare" at svømme,cykle og løbe. Der er så mange andre faktorer og facetter der kommer i spild når konkurrencerne når op over de 35 timer.

Så mine målsætninger kom til at se således ud.

2012: Ironman (under 12 timer)

2013: Ironman (under 10 timer)

2014: 3-dobbelt Ironman (Gennemfører)

2015: 3-dobbelt Ironman (Mål: verdensmester for 40-49 årige, sluttid for at nå dette skal være ca. 36 timer)

Status pt.

Løber og cykler alt hvad benene kan holde til. Starter svømmetræningen op på fredag.

Morgenvægt dd.: 99,5 kg

Det skal siges, at dette nok bliver mere en blog end en decideret log. Ønsker man at følge min træning tættere end dette,kan man følge med på Endomondo, hvis jeg kan få linket til at virke.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres kommentarer. Dejligt at kunne kommunikere med nogle "forholdsvist" ligesindede. Dem er der ikke mange af IRL. Den gængse kommentar når man fortæller,havd man har af planer for de næste 5 år. "Du er gal"

Der er faktisk flere forhold at tage i betragtning, som jeg ikke nåede at få skrevet, inden jeg skulle på arbejde. Og det er et af dem, nemlig det at jeg pt. arbejder om natten, hvilket til tider kan være svært at få til at passe sammen med træningen. Der skal nemlig også tages hensyn til 2 børn samt en kone. Og for at de sidste lige kan nå at tænke "det klarer du ikke", så er jeg også ryger :unhappy: Dog forhåbentligt kun ugen ud.

Kan regne ud, at det er ca 7 år siden du sidst var rigtig fysisk aktiv (fordi vi er jævnaldrene ) Eller, har du været lidt i gang gennem de seneste år?

Jeg har prøvet at komme igang med lidt løb igen, som regel om sommeren. Men det er på vanlig vis, gået i sig selv igen i løbet af 6-8 uger. Desuden har spillet håndbold i de rækker, hvor det begynder at gå lidt hurtigt og alle på banen kan spille på et rimeligt niveau. Her har jeg dog ofte klaret mig med rutine og en solid overkrop, frem for hurtigheden. Så jeg er ikke helt og aldeles utrænet, men når man som jeg ikke kan løbe 2 km uden pause, så er man i min verden, enten utrænet, eller på vej op fra noget endnu værre.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :4thumbup:

Hvor er det fedt at der dag for dag dukker flere triatleter op her på MOL. Personligt synes jeg at det er en kæmpe inspiration at læse om ligestilledes træningsmål og metoder, så det glæder mig også at høre, at du har fundet samme inspiration i vores logbøger.

Din målsætninger må siges at være yderst ambitiøse, hvilket jeg egentlig synes rigtig godt om. Der er virkelig noget at arbejde mod, og selv med den rette indsats er der ingen garanti for at nå målene (det er der vel reelt set aldrig - uanset målsætningen). Men at du tør melde ud, at du går efter en VM titel, det er sejt (og måske også overmodigt)! Janteloven hersker tilsyneladende ikke på dine kanter, så det får du en :4thumbup: op for.

Nu er det temmelig ekstreme udfordringer du kaster dig over, så derfor slipper du ikke for at få et par skeptiske spørgsmål med på vejen :wink: :

Hvad får dig til at tro at ultratri er noget for dig? En ting er at læse om det, en anden ting er at udføre det i praksis.

Har du tiden til at kombinere træning, job og familieliv? Alene træning til en Ironman kræver ufattelig mange timer. Timer hvor man nedprioriterer alt andet for at sætte sig selv før alt andet. At gøre det et år slider, så en målsætning der rækker over 4. år ud i fremtiden, må vel slide tæt på 4. gange så meget.

Har du fysikken til det store work-load? Efter 7 år uden den helt store aktivitet, så kan det meget vel tage lang tid at komme i gear uden at risikere skader.

Ovenstående er bare lidt tanker som poppede op hos mig, da jeg læste dit indlæg. Det skal på ingen måder læses som værende kritisk, for det er det bestemt ikke. Jeg prøver bare på at lokke lidt flere tanker ud af dig :wink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :4thumbup:

Hvor er det fedt at der dag for dag dukker flere triatleter op her på MOL. Personligt synes jeg at det er en kæmpe inspiration at læse om ligestilledes træningsmål og metoder, så det glæder mig også at høre, at du har fundet samme inspiration i vores logbøger.

Din målsætninger må siges at være yderst ambitiøse, hvilket jeg egentlig synes rigtig godt om. Der er virkelig noget at arbejde imod, og selv med den rette indsats er der ingen garanti for at nå målene (det er der vel reelt set aldrig - uanset målsætningen). Men at du tør melde ud, at du går efter en VM titel, det er sejt (og måske også overmodigt)! Janteloven hersker tilsyneladende ikke på dine kanter, så det får du en :4thumbup: op for.

Nu er det temmelig ekstreme udfordringer du kaster dig over, så derfor slipper du ikke for at få et par skeptiske spørgsmål med på vejen :wink: :

Hvad får dig til at tro at ultratri er noget for dig? En ting er at læse om det, en anden ting er at udføre det i praksis.

Har du tiden til at kombinere træning, job og familieliv? Alene træning til en Ironman kræver ufattelig mange timer. Timer hvor man nedprioriterer alt andet, for at nå nogle måske lidt egoistiske mål. At gøre det et år slider, så en målsætning der rækker over 4. år ud i fremtiden, må vel slide tæt på 4. gange så meget.

Har du fysikken til det store work-load? Efter 7 år uden den helt store aktivitet, så kan det meget vel tage lang tid at komme i gear uden at risikere skader.

Ovenstående er bare lidt tanker som poppede op hos mig, da jeg læste dit indlæg. Det skal på ingen måder læses som værende kritisk, for det er det bestemt ikke. Jeg prøver bare på at lokke lidt flere tanker ud af dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :4thumbup:

Hvor er det fedt at der dag for dag dukker flere triatleter op her på MOL. Personligt synes jeg at det er en kæmpe inspiration at læse om ligestilledes træningsmål og metoder, så det glæder mig også at høre, at du har fundet samme inspiration i vores logbøger.

Din målsætninger må siges at være yderst ambitiøse, hvilket jeg egentlig synes rigtig godt om. Der er virkelig noget at arbejde imod, og selv med den rette indsats er der ingen garanti for at nå målene (det er der vel reelt set aldrig - uanset målsætningen). Men at du tør melde ud, at du går efter en VM titel, det er sejt (og måske også overmodigt)! Janteloven hersker tilsyneladende ikke på dine kanter, så det får du en :4thumbup: op for.

Nu er det temmelig ekstreme udfordringer du kaster dig over, så derfor slipper du ikke for at få et par skeptiske spørgsmål med på vejen :wink: :

Hvad får dig til at tro at ultratri er noget for dig? En ting er at læse om det, en anden ting er at udføre det i praksis.

Har du tiden til at kombinere træning, job og familieliv? Alene træning til en Ironman kræver ufattelig mange timer. Timer hvor man nedprioriterer alt andet, for at nå nogle måske lidt egoistiske mål. At gøre det et år slider, så en målsætning der rækker over 4. år ud i fremtiden, må vel slide tæt på 4. gange så meget.

Har du fysikken til det store work-load? Efter 7 år uden den helt store aktivitet, så kan det meget vel tage lang tid at komme i gear uden at risikere skader.

Ovenstående er bare lidt tanker som poppede op hos mig, da jeg læste dit indlæg. Det skal på ingen måder læses som værende kritisk, for det er det bestemt ikke. Jeg prøver bare på at lokke lidt flere tanker ud af dig :wink:

Tak. Og sikke en masse spørgsmål. Fedt. Tanker jeg selvfølgelig selv har gjort mig.

Janteloven eksisterer i DK. Så derfor er jeg også en smule påpasselig med at komme med mine ambitioner alle vegne. Tænkte at MOL var et sted, hvor den slags udmeldinger ville blive respekteret for det de er. Ikke at jeg tager dine spørgsmål som en kritik, tværtimod. Det er gode sunde spørgsmål, som der SKAL reflekteres over. Min VM-målsætning i 2015 skal måske læses påen anden måde end de andre. De første 4 vil jeg blive skuffede over, hvis de ikke lykkes,hvis omstændighederne er til det. (Skader, sygdom m.m.) VM er jeg ikke selv herre over, så den skal læses, sådan at 2015 er det første år jeg vil gå efter det.

Og i sidste ende, hvis Jante ikke kan klare mig, er jeg heldigvis i bund og grund pisse ligeglad.

At presse mig selv ud forbi hvor udmattelsen er total, det gør ondt, søvnen presser på m.m. er ikke helt nyt for mig. Det er noget der er sket af flere omgange i forbindelse med min soldaterkarriere, og det var de fedeste uger i de år jeg tilbragte der.

Jeg skal ikke 100% afvise at jeg tager grueligt fejl,men så er jeg blevet det klogere :smile:

At træning til en IM kræver ufatteligt mange timer er jo relativt. Hvad der er mange timer for dig er nødvendigvist ikke mange for mig. Desuden er vi forskellige, så der er også forskel på hvordan vores kroppe absorbere træningen, og ikke mindst hvordan vi tilrettelægger den. Træning til 3xIM kræver MANGE timers træning, det er ikke nogen hemmelighed, men jeg tror på det kan lade sig gøre hvis man tilrettelægger det rigtigt. HVis man f.eks. starter med at bytte fjernsynstimer og ligegyldigt websurf om til træning, er der jo en del timer at hente der. Desuden er elitesport ikke ukendt i vores familie, og det er derfor alm. accepteret at sport kan prioriteres højere end svigermors 64 års fødselsdag. At få det til at hænge sammen, bliver selvfølgelig en daglig kamp, men den kamp bliver vundet, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Mht. min fysik så har jeg heldigvis en meget stærk krop hvad det angår. Men jeg lytter også ekstremt meget til den,og tager en fridag hvis det er nødvendigt. I det de første mdr. her går øvelsen ud på at kroppen skal vænnes til at træne næsten hver dag. Det er en konstant balancegang, og min største frygt er også en overbelastningsskade. Stiller bevidst heller ikke op i tri-konkurrencer i år, da min træning og tilvænning til træningen er vigtigere end speed på nuværende tidspunkt. Så må vi se til næste år, er jo konkurrencemenneske til fingerspidserne, så stillede ville jeg hive det allersidste ud af mig selv for lige at overhale en mere og en mere, hvilket vil ødelægge mere end det gavner på nuværende tidspunkt.

Håber det besvarede dine spørgsmål sådan cirka.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på nogen måder har mulighed for at høre et Kim Greisen foredrag, så skal du gøre det. Han lavede en 20x IM for nogle år siden, og grundliggende set, var der ikke den stor forskel i hans træningsfrekvens sammenlignet med folk der træner op til 1x IM. Forskellen ligger i mentaliteten, og så det at have et stærkt team bag sig (familie, venner, ligesindede, etc).

En typisk træningsuge for ham så sådan her ud:

5-6timers Spinning (som regel Instruktør - måske en pointe her, kombinere arbejde med mål?)

100Km løb total om ugen - Tag den med ro her, hvis ikke du har praktiseret løb. Han er lavet af et andet stof end os andre. Men 40-50Km burde være realistisk

2-3x Svømning 2000M-4000M Forskellige programmer.

Thats it - Måske lidt styrketræning sammen med spinning timer, men ellers ikke andet.

Og så det vigtige:

MAD! Masser af protein og Kulhydrat og sunde fedtsyre!

/M

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på nogen måder har mulighed for at høre et Kim Greisen foredrag, så skal du gøre det. Han lavede en 20x IM for nogle år siden, og grundliggende set, var der ikke den stor forskel i hans træningsfrekvens sammenlignet med folk der træner op til 1x IM. Forskellen ligger i mentaliteten, og så det at have et stærkt team bag sig (familie, venner, ligesindede, etc).

/M

Det skete i nov./dec. sidste år, og har læst alt hvad der er skrevet om det, at ham og andre, og vil MEGET gerne til et af hans foredrag.

Når vi kommer længere hen i forløbet, forventer jeg at have et job med mere normale arbejdstider. Og så er planen ca. 2 timers morgen træning, inden de andre står, plus det løse i weekenden, og så de lange ture i weekenden. Det skulle række meget langt, hvis det bliver gjort på den rigtige måde.

Ernæringen er der styr på :4mewantfood: Lige pt. kører jeg bevidst med et for lavt kalorieindtag for at komme ned i vægt.

Link to comment
Share on other sites

Ugens mål var torsdag det lokale motionsløb, Sparekassen Østjylland-løbet i Hadsten. 10 km,på en flad 5 km rundtstrækning, eller det troede jeg. Havde ikke lige fået rekognoseret godt nok, så jeg havde ikke set, at vi skulle op ad en 600m lang bakke på hver runde. Ikke desto mindre var forholdene ens for alle, så det var bare at give den gas. Havde 2 mål med turen. 1. mål, at slå min bankmand, der også er min tidligere håndboldtræner. Regnede med at jeg ville give ham en pæn overraskelse, hvis jeg kunne ligge mig bag ham hele vejen,og så tage ham i en spurt til sidst. Meen, rygterne var sivet i forvejen, så han var ikke synderligt overrasket over at se mig i en langt mere trimmet udgave, end sidst vi sås. Desværre havde han så lovet sin kone at agere hare for hende,så hun kunne sætte PR på ruten. Om jeg kunne have slået ham,må så ståhen i det uvisse, men der bliver ikke nogen tvivl næste gang jeg stiller op i et lokalt motionsløb, så bliver det ham, der skal spænde selerne for at følge med :superman:

2. mål var, at se hvor langt jeg er kommet på løbesiden. Under 50 min, kunne være fedt, men da jeg jo ikke har fået lagt smøgerne 100% væk, og det faktum, at jeg vred over på den ene fod på arbejde 3 dage før, var ikke optimalt.

Starten gik fint, havde lagt mig op foran, da vi efter 50m skulle svinge over en lille gangbro uden meget plads til de ca 400 løbere. Holdt et fint tempo de første 400m, men så kom bakken. Pu ha, de knap 100kg, var tunge at få med op over. Holdt fast inde i mit hoved, at med sådan en stigning på en 5 km strækning, så kunne resten af ruten nærmest kun gå ned ad. Ind gennem skoven, over landevejen og på stierne op mod mål. Rundede 5 km på 24:33. Havde det egentligt ok, men synes tanken om 5 km mere i samme tempo var lidt skræmmende. Kværnede dog ufortrødent videre i samme tempo, dog blev bakken på anden omgang forceret lidt langsommere, og mon ikke det også så lidt mindre elegangt ud anden gang :smile: Kæmpede de næste km for at holde tempo, og 8km skiltet blev passeret i 40:18. 50 min. Det kunne stadig lade sig gøre, men der skulle holdes tempo og sættes en spurt ind til sidst. 400m før mål så det lidt skidt ud, men tvang mig ud i en vild spurt. Højeste registrede fart på Garmin blev 3:32 pr/km og en max puls på 194. Sluttid for de 10,04 km blev 49:57 :4thumbup:

Det skal måske lige nævnes, at den maxpuls jeg har testet mig selv til, og har trænet ud fra, er på 192 :blink: Så der er lidt småting på Garmin m.m. der lige skal justeres.

Alt i alt, er jeg rigtig godt tilfreds. Ved at smøgerne koster mig omkring 2-3 min. og jeg har også et par kilo mere at give af, så næste gang på en 10'er, må målet blive omkring 44 min.

At presse sig selv til det sidste koster dog. I hvert fald på den korte bane. Kunne intet fredag. Ikke engang svømme, da jeg havde det skidt i den ene lyske og den ene læg og ville ikke risikere en skade.

Lidt ekstra søvn og benene er straks bedre. Jogger 6-8 km i dag, og så bliver det nok 70-80 km på cyklen i morgen.

Løbeturen kan i øvrigt ses her: http://www.endomondo.com/workouts/ipT9ERKXT0g

Link to comment
Share on other sites

Ja, det tegner lovende. Se så at få kvittet de s**** smøger :4ranting: :nono: så du kan give den max gas!! :smile:

I will.

Utroligt at det skal være så svært, når man ved, hvor stor forskel det gør. Og ja, for ikke at nævne alle de dårlige bivirkninger som lungekræft m.m.

Link to comment
Share on other sites

I will.

Utroligt at det skal være så svært, når man ved, hvor stor forskel det gør. Og ja, for ikke at nævne alle de dårlige bivirkninger som lungekræft m.m.

Tja, det der med at stoppe med noget, man er afhængig af er jo lidt at stoppe med at være menneske. Vi er jo rimeligt gode til at blive afhængige af ting :tongue:

Men, held og lykke med det. Det kan godt lade sig gøre. Stoppede selv for 9,5 år siden og har ikke rørt en smøg siden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share