Styrketræning & fodbold?!


debski
 Share

Recommended Posts

Hey folks,

Har lige et spørgsmål ang. min træning. Styrketræner en 4-5 gange ugentligt for at blive markeret ikke stor. Udover dette spiller jeg fodbold på rimelig seriøst plan. Da vi jo løber en del ville jeg spørge om dette går ud over min styrketræning - får jeg sværere ved at blive markeret, eller er der nogle andre ulemper. Håber på hjælp. (Træner pt. 4 gange fodbold... men når det bliver højsæson bliver det nok 1-2 dage ekstra).

Debski

Edited by debski
Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål med flere svar. Der er to ting der kan gøre dig mere makeret: Muskelhypertrofi og lavere fedtprocent.

Hvis du bde dyrker fodbold og styrketræning, ja så kan d godt opnå fremgang både i styrkemuskelmasse og i kondition, men din fremgang vil være mindre i begge end den ville være hvis du satsede på det ene. Populært sagt, så tvinger du din krop til at prioritere mellem flere forskellige restitutionskrav og ønsker om øgede resourcer - skal det være flere små blodkar til musklerne = bedre iltoptagelse? Eller skal proteinerne måske bruges til muskelhypertrofi? osv. Der er ike et simpelt svar. Hvordan styrketræner du - øvelser, antal sæt, køre du til failiure? Osv.

Link to comment
Share on other sites

Program:

=============

MANDAG:

=============

Bryst:

Bænkpres 4X10

Skråbænk med håndvægte 4X10

Bænkpres nedad 4X10

Flyers med kabel skrå 4X10

Flyers stående hvor jeg kører armene nedad 4X10

Triceps:

Dips 4X10

Triceps pushdown kabel 4X10

Fransk pres 4X10

Triceps Extension på maskine 4X10

Mave:

Mavebøjninger med ben på bænk 4X10

Mavebøjninger med hovedet nedaf hængende i ribbe 4X10

Hip Raise på bænk vandret 4X10

Kabel crunches hvor jeg sidder på knæ 4X10

Hip Raise på bænk lodret 4X10

=============

Tirsdag:

=============

Ryg:

Kabel rows 4X10

Dumbbell bent-over rows 4X10

Pull ups 4X10

Rear pulldown kabel 4X10

Biceps:

Dumbell curl 4X10

Preacher curl på maskine 4X10

Kabel curl 4X10

=============

Onsdag:

=============

Skuldre:

Military press 4X10

Skulderpres maskine 4X10

Upright row kabel (aka Stirrups) 4X10

Lateral Raise maskine 4X10

Internal Rotation maskine 4X10 (http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html)

Ben:

Squat 4X10

Forlår maskine 4X10

Baglår maskine 4X10

Læg maskine 4X10

----------------------------------------------------->

Ved ikke om det hjalp???

Link to comment
Share on other sites

24 sæt brystøvelser (inkl. dips) :retard: det er for meget af det gode. Intensiteten kan umulig være høj nok! Færre sæt! Flere kilo!

Husk ellers at køre brystpres med håndvægte før bænkpress med stang.

På ryg dagen mangler du at træne lænden enten ved hyperextensions eller dødløft, ellers ser rygdagen nogenlunde fin ud, bortset fra rear-pull down som du bør erstatte med front-pulldown. Du bør nok dele sol og vind lige mellem henholdsvis træk øvelser og presseøvelser for at undgå skader samt opnå en harmonisk krop, det er bare min mening.

Godt at se at du har Internal rotation øvelsen med :D men det er endnu vigtigere er at køre øvelsen den anden vej -altså udadrotation .....den øvelse har du specielt brug hvis du fortsætter med at voldtage dine skuldre med rear-pulldown og Upright-row ;) . D

Link to comment
Share on other sites

OK sas mange tak for dit svar... Men hvor ligger forskellen egentligt imellem in- og external rotation.... Jeg mener muskelgivende mæssigt. Giver de to måder forskelligt eller hvordan? Og kunne du så ikke ligge et passende brystprogram for mig som dækker hele brystmuskulaturen?

Link to comment
Share on other sites

OK sas mange tak for dit svar... Men hvor ligger forskellen egentligt imellem in- og external rotation.... Jeg mener muskelgivende mæssigt. Giver de to måder forskelligt eller hvordan?

De muskler du træner ved ind/ud rotation er relativt små muskler der ikke har potentiale for blive store. Men musklerne er små "krumptapper" der f.eks sørger for f.eks at holde overarmsknoglen på plads i skulderen under tunge løft. Er musklerne svage (hvilket de ofte er) har de indflydelse på dit løft/bænkpress og du kan være i fare for at komme til skade. Subscapularis (indadrotation) bliver sjældent skadet og trænes i en vis grad igennem brystøvelserne. Udadrot. øvelsen er især vigtig hvis du kører mange brystøvelser.

Kig i fora "den perfekte træningsuge" for at hente inspiration til brystprogram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share