Basketball relateret træning


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Efter at have arbejdet 70+ timer per uge hen over sommeren skal jeg til at træne seriøst til september. Derfor håbede jeg på at jeg lige kunne smide mine tanker om et muligt program og få noget kritik.

Målet for mit program er få optimale muligheder for at dyrke min sport: Hoppe højere, løbe stærkere og ikke mindst komme i bedre form så jeg kan præstere i længere tid af gangen.

Ugen:

Mandag: Basketball træning

Tirsdag: Styrketræning (tidligt) og cardio (aften

Onsdag: Basketball træning

Torsdag: Styrketræning (tidligt) og cardio (aften)

Fredag: Basketball træning

Lørdag: Sprint og hoppetræning + Overkropstræning

Søndag: Basketball kamp eller cardio

Cardio:

Kredsløbstræningen kommer primært til at bestå af intervaller på Concept2 roergometer, max 30 minutters varighed alt inklusiv. I weekenden vil jeg måske bruge min racercykel som erstatning for også at komme ud og prøve noget andet end roning.

Styrketræning:

Jeg vil primært have fokus på min bentræning og jeg har hentet en del inspiration i artiklen. Jeg forestiller mig at jeg kører squatcyklussen som den er mens jeg bytter high pulls og power cleans ud med dødløft da jeg ikke har erfaring med teknikken i førnævnte. Udover min bentræning forestiller jeg mig at køre progressiv loading på nogle fundamentale øvelser til overkroppen.

Sprint og hoppetræning:

Bliver én ugentlig træning hvor jeg kører nogle 40m sprints med/uden prowler for derefter at køre noget plyometrisk hoppetræning.

Ernæring:

Jeg har ok styr på post workout indtaget med hensyn til styrketræning, men skal man forholde sig anderledes til PWO indtag efter kort intens kredsløbstræning?

Hvis der er nogen der har gode idéer til hvordan jeg kan gøre tingene bedre så kom endelig med forslag. Jeg kunne også godt tænke mig at få en masse bud på gode core øvelser (gerne med medicinbold) samt gode plyometriske hoppeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Guest SkinnyManGuru

Vores hold er på papiret et af de klart bedste i 3. division (øst) og vi går målrettet efter oprykning til 2. division.

Ok, med alt respekt så tror jeg, at du kan opnå langt mere ved at træne mere basketball på det niveau. Men hvis du har lyst til at styrketræne, tror jeg ikke, at det gør den store forskel om du træner det ene eller andet...... Bare du bliver over-all stærkere! Efter min mening er der ingen grund til at lave ret meget (hvis noget overhovedet) in-season, da du laver en mio plyo jumps og sprints mm. til træning. Hold dig til at blive stærkere og eksplosiv i basisøvelserne ....

Skal du slet ikke holde nogen hviledage?

Link to comment
Share on other sites

Ok, med alt respekt så tror jeg, at du kan opnå langt mere ved at træne mere basketball på det niveau. Men hvis du har lyst til at styrketræne, tror jeg ikke, at det gør den store forskel om du træner det ene eller andet...... Bare du bliver over-all stærkere! Efter min mening er der ingen grund til at lave ret meget (hvis noget overhovedet) in-season, da du laver en mio plyo jumps og sprints mm. til træning. Hold dig til at blive stærkere og eksplosiv i basisøvelserne ....

Skal du slet ikke holde nogen hviledage?

Hej SMG og tak fordi du som den eneste har taget dig tid til at svare på min tråd. Jeg er 100% på linie med dig her, jeg burde træne meget mere basket end jeg gør. Jeg er desværre i den situation at jeg spiller i USG og vi låner en hal af universitetet... Det betyder at jeg ikke bare kan tage i hallen for at skyde / arbejde på moves / andet, da der er andre folk der spiller håndbold / fodbold / whatever. Jeg spiller basket 4-5 gange ugentligt, hvilket er det maximale jeg kan komme til.

Mit store problem er netop dette, jeg har spillet basket i 3 sæsoner, modsat de andre på mit hold der alle har spillet 13+ år. Jeg er altså mest af alt kommet med på min fysik (202 cm og 100kg) og arbejder målrettet på at blive en bedre spiller, men hvis jeg nu samtidig kunne hoppe højere, løbe hurtigere og være mere udholdende... Så ville det gøre mig mere spændende i trænerens øjne :4disguise:

Jeg ved sku ikke med træningsfri... Jeg synes der er mange der giver den fuld skrue hver dag uden problemer. Har du i øvrigt ikke selv en ret høj træningsfrekvens?

Igen, tak for din tid. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest SkinnyManGuru

Respekt for, at du giver gas med basket. Det er ikke en let sportsgren at begynde på i en sen alder.

Som sagt, synes jeg, at du skal se det ud fra en cost benefit analyse. vi snakker en sportsgren, hvor der kræves et meget stort "skill-set". Det er jo ikke som fx 100 meter løb, hvor du helt præcis kan måle resultaterne på dine tider. Dertil er det et relativt lavt niveau, og jeg tror ærlig talt ikke, at det betyder noget om du kan hoppe 5 cm højere eller sprinte 20 meter et par sek. hurtigere.

Selvfølgelig kan det (alt andet lige) altid betale sig at blive stærkere (især på din plads). Basis styrketræning 2-3 gange om ugen og så ellers fokus på at præstere bedst muligt til træning. Hvad med fx at prøve en omgang WS4SB - evt. modificeret så du kun træner 2 til max 3 gange i sæsonen?

4-5 gange er i øvrigt også en ganske fornuftig træningsmængde på det niveau. Tvivler på, at der er ret mange der selvtræner osv. i 2-3 division.

Jeg ville helt klar anbefale minimum en (gerne flere) træningsfri dag. Hvis du vil opretholde samme træningsmængde ville jeg smide styrketræningen ind efter basket og så kunne tage en ekstra hvile dag!

Edit: måske vi mødes på banen wink.gif

Edited by SkinnyManGuru
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk tidligere trænet DeFrancos WSB4SB. Der er, såvidt jeg husker, også en inseason template man kan følge. Tror du at det ville virke bedre end det program jeg har kigget på inde på bodybuilding.dk? Der er ikke rigtig noget DE arbejde i det inseason program, men det kan godt være at jeg får rigeligt af spurt, plyo osv. af mine 3 træninger og 1 kamp.

Jeg ved ikke om vi ses på banen? Jeg troede ikke at du spillede? (Og da slet ikke med status på dit ben) Men det kan være at vi ses i the gym når jeg starter til september.

Med hensyn til træningsfri havde jeg egentlig bare tænkt 'less is more'. Mine cardiotræninger vil ikke vare mere end max 30 minutter og jeg påtænker at jeg kan fyre mine styrketræninger af på omkring 60 minutter så jeg bare kan få så meget som muligt ud af så lidt tid som muligt. Jeg kan desværre ikke styrketræne efter vores træninger da slutter ved 22-23 tiden og jeg skal op 06.30 næste dag.

Link to comment
Share on other sites

Guest SkinnyManGuru

Jeg tror som sagt, at det er i sidste ende er lige meget om du laver det ene eller det andet - bare du bliver stærkere. Specifik skemalagt plyo er IMO ikke nødvendig in-season smile.gif

Mht. at ses på banen, så er jeg startet på et lukket hold med en masse gamle venner, jeg tidligere har spillet elite, ungdomsbold og U18 landshold mm. med.......... satser sgu ikke på at være ude med mit ben resten af sæsonen! blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som sagt, at det er i sidste ende er lige meget om du laver det ene eller det andet - bare du bliver stærkere. Specifik skemalagt plyo er IMO ikke nødvendig in-season smile.gif

Mht. at ses på banen, så er jeg startet på et lukket hold med en masse gamle venner, jeg tidligere har spillet elite, ungdomsbold og U18 landshold mm. med.......... satser sgu ikke på at være ude med mit ben resten af sæsonen! blink.gif

Hvor er i meldt til og hvilket niveau? Det kan være vi skal have en træningskamp en dag... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er USG hallen jo ikke den eneste hal der kan trænes i i Kbh. området. :wink:

Hvad din træning angår, så er jeg helt enig med SMG. Når du ikke er mere erfaren på banen, er det helt sikkert her tiden skal bruges, hvis dit mål er at forbedre dig. Jeg vil endda anbefale dig at bruge mere tid på cardio end vægttræning, da sæsonen er startet.

Træningsmæssigt ville jeg satse på 1-2 overkropstræninger og så 1 bentræning om ugen. Muligvis kun træne ben hver anden uge. Tung bentræning vil jeg helt holde mig fra pga dit niveau.

Selve teknikken bag et spring er også noget du bør træne. Der er altså mange centimeter at hente i korrekt springteknik. Jeg har set forfærdeligt mange basketball spillere, der ikke kan finde ud af at springe ordentligt. Der er en del gode videoer på youtube, hvad det angår.

Ellers er sådan noget som 10 minutter med et sjippetov inden træning altså suverænt. Du hæver kropstemperaturen, "træner" achillescenen i at lagre energi og bruge den, samtidig med at musklerne omkring anklen bliver trænet, hvis du bruger din fantasi lidt. Så har du kun den specifikke opvarmning at tænke på når du skal i gang med at træne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej T, med hensyn til haller i København... Så er de fleste jo tilknyttet til klubber og man går vel ikke bare ind og spiller uden tilknytning til den pågældende klub? Jeg er ikke helt med på hvad du synes jeg bør gøre :)

Min egen fokus er også primært på at optimere min kondition frem for min styrketræning, det er specielt vigtigt på vores hold da træneren er helt vild med run n' gun og helbanepres.

Når du snakker om teknikken bag et spring, snakker du så om både 1-bens afsæt og 2-bens afsæt? Er det virkelig så svært? Jeg tænker, det er jo en naturlig bevægelse man har lavet hele livet... Nå, jeg må vel kigge på det!

Link to comment
Share on other sites

Hej T, med hensyn til haller i København... Så er de fleste jo tilknyttet til klubber og man går vel ikke bare ind og spiller uden tilknytning til den pågældende klub? Jeg er ikke helt med på hvad du synes jeg bør gøre :)

Min egen fokus er også primært på at optimere min kondition frem for min styrketræning, det er specielt vigtigt på vores hold da træneren er helt vild med run n' gun og helbanepres.

Når du snakker om teknikken bag et spring, snakker du så om både 1-bens afsæt og 2-bens afsæt? Er det virkelig så svært? Jeg tænker, det er jo en naturlig bevægelse man har lavet hele livet... Nå, jeg må vel kigge på det!

Nu ved jeg ikke hvordan det er i Kbh, men da jeg i sin tid spillede ringede jeg altid rundt til de forskellige haller og talte med halinspektørerne, så jeg vidste hvornår der var ledigt i hallerne. På den måde kunne jeg planlægge ekstra skudtræninger osv.

Selvfølgelig skal både et bens og to bens afsæt trænes da mekanikken bag jo er anderledes, og jo selvfølgelig er mange vant til at hoppe rundt siden barndommen, men det er jo ikke ensbetydende med at det gøres optimalt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På youtube er der ret mange 'jump coaches' der alle tror de kan lære en at dunke bedre. Jeg faldt over ham her Vertfreak101dotcom, ser det ud som om han ved hvad han snakker om? Umiddelbart ser det ud til at jeg hopper helt forkert... Men jeg kan dog stadig dunke.

Var det så haller tilknyttet bestemte klubber eller var det mere haller på skoler, kommunale haller, eller noget helt andet?

Link to comment
Share on other sites

På youtube er der ret mange 'jump coaches' der alle tror de kan lære en at dunke bedre. Jeg faldt over ham her Vertfreak101dotcom, ser det ud som om han ved hvad han snakker om? Umiddelbart ser det ud til at jeg hopper helt forkert... Men jeg kan dog stadig dunke.

Var det så haller tilknyttet bestemte klubber eller var det mere haller på skoler, kommunale haller, eller noget helt andet?

Du skulle også gerne kunne dunke når du er over 2 meter. :tongue:

Smæk en video op af hvordan du hopper, så skal jeg gerne lege "ekspert".

PS. Kommunale haller.

Link to comment
Share on other sites

Bare ud af nysgerrighed, er det stadig Carsten Jones der er coach? Eller Paul Hackenbush eller hvad det nu er han hedder..

Carsten Jones blev fyret for et par år siden (3 måske endda). Vores nuværende træner er Niclas Olin. Paul Quackenbush er træner på nogle motionshold i klubben.

Har du spillet i USG?

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Ugen:

Mandag: Basketball træning

Tirsdag: WSB4SB (tidligt) og cardio (aften

Onsdag: Basketball træning

Torsdag: WSB4SB (tidligt) og cardio (aften)

Fredag: Basketball træning

Lørdag: Basketball kamp eller cardio

Søndag: Basketball kamp eller cardio

Jeg har taget forslagene til efterretning og har fjernet min plyo/spurt træning og ændret min styrketræning til WSB4SB in-season programmet. Cardioen vil stadig bestå af omkring 30 minutters intervaltræning på concept 2 roergometer. Samtidig overvejer jeg om jeg skal købe mig et sjippetov og gå i gang med at sjippe 10 min inden hver træning som T foreslog.

Link to comment
Share on other sites

Ugen:

Mandag: Basketball træning

Tirsdag: WSB4SB (tidligt) og cardio (aften

Onsdag: Basketball træning

Torsdag: WSB4SB (tidligt) og cardio (aften)

Fredag: Basketball træning

Lørdag: Basketball kamp eller cardio

Søndag: Basketball kamp eller cardio

Jeg har taget forslagene til efterretning og har fjernet min plyo/spurt træning og ændret min styrketræning til WSB4SB in-season programmet. Cardioen vil stadig bestå af omkring 30 minutters intervaltræning på concept 2 roergometer. Samtidig overvejer jeg om jeg skal købe mig et sjippetov og gå i gang med at sjippe 10 min inden hver træning som T foreslog.

Hvorfor har du valgt at lave cardio på C2? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du valgt at lave cardio på C2? :smile:

Der er faktisk flere grunde. Jeg får enormt ondt i mit venstre knæ og min højre hofte når jeg løbetræner. Samtidig synes jeg ikke at løb er særligt sjovt og jeg har en idé om at jeg skal 'spare' på mine knæ da jeg tidligere har haft en knæskadel Spinning siger mig ikke så meget og vejret har ikke været så godt så jeg kunne komme ud på min racercykel.

Udover ovennævnte ting har jeg bare altid hadet cardio, men på en eller anden måde synes jeg bare at roning er rart. Det gør det lidt lettere at komme afsted og få lavet sin cardio når man ikke bare hader det 100%.

Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk flere grunde. Jeg får enormt ondt i mit venstre knæ og min højre hofte når jeg løbetræner. Samtidig synes jeg ikke at løb er særligt sjovt og jeg har en idé om at jeg skal 'spare' på mine knæ da jeg tidligere har haft en knæskadel Spinning siger mig ikke så meget og vejret har ikke været så godt så jeg kunne komme ud på min racercykel.

Udover ovennævnte ting har jeg bare altid hadet cardio, men på en eller anden måde synes jeg bare at roning er rart. Det gør det lidt lettere at komme afsted og få lavet sin cardio når man ikke bare hader det 100%.

Ok super, det skal jo være noget du syntes er sjovt. Jeg tænkte bare det var et mærkeligt valg i forhold til at du ville være bedre til basketball.

Hvis du har problemer med knæ og hofte var det måske også noget du burde bruge lidt tid på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok super, det skal jo være noget du syntes er sjovt. Jeg tænkte bare det var et mærkeligt valg i forhold til at du ville være bedre til basketball.

Hvis du har problemer med knæ og hofte var det måske også noget du burde bruge lidt tid på. :wink:

Det er kun noget der opstår når jeg løber lange monotone ture udenfor. Det sker cirka én gang om året at min kæreste får lokket mig med til noget så dumt.... Jeg mærker normalt aldrig til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share