Vægttab og Styrketræning


uppercut
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny her på siden og håber at kunne få nogle svar på følgende spørgsmål !!.

Jeg er en 38 årig kvinde der gennem det seneste år har taget 15 kg på , som jeg nu prøver at tabe gennem styrketræning.

Mit spørgsmål er følgende !

Jeg har lagt min kost om, og spiser ca 6 gange dgl, i form at fedtfattigt

brød, pålæg samt massere af frugt og grønt. trods dette har jeg ikke tabt et gram.

Kan dette skyldtes at jeg gennem 6 uger har trænet 3 gange ugentligt

af 1,5 time ??,og at musklerne vejer mere end fedtet, kan godt se og mærke en forskeld.

Min træning består af 20min opvarmning på cykel, samt 45min styrketræning, derefter ca 15 min cykling som afslutning.

Jeg håber at jeg snart kan se en forskeld på vægten også, da jeg er begyndt at tro at jeg måske bærer mig forkert an!.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL :)

Hvis du vil tabe dig skal du være i dagligt energiunderskud - dvs. indtage mindre end du forbrænder - elleers er det ligegyldigt.

At du styrketræner er fint - det øger stofskiftet. Styrketræning gør det ikke alene - det er begrænset hvor mange kalorier er afbrændes ved styrketræning.

Du skal også igang med noget konditionstræning - så ofte og så hårdt som overhovedet. Jeg vil meget kraftigt anbefaledig at læse artiklerne om om motion og vægttab på Motion-onlines hovedside, i sær Tab dig med motion og Motionskuren.

Skriv gerne noget mere om hvordan du styretræner og skriv også gerne igen med et uddybet eksempel på hvad du spiser på en dag. Det er helt rigtigt at du fordele ud på 6 måltider - det er optimalt. Men det er svært at se, ud fra det du skriver, hvor mange Kcal du indtager. Umidelbart bliver jeg også bekymret for, om du får protein og sundt fedt nok - ikke mht. til at tabe dig - men af sundhedshensyn. Hvis vi skal hjælpe dig for alvor med kosten skal vi også vide din vægt og højde.

Du har ret i at muskelvækst kan kamuflere fettab - og dt er også meget vigtigt at det du fokusere på netop er at sænke fedprocenten mere end at sænke vægten - selv om den da nok skal ned - ponten er at spejet faktisk er det bedste sted at måle din succes! 6 uger har dog næppe resulteret i den helt store muskelvækst - men giv endelig ikke op af den grund.

Held og lykke og stil gerne uddybende spørgsmål - vi er nogle stykker der kender turen :D

( med det brugernavn du har valgt skal vi nok prøve at svare pænt og godt B) )

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Godt svar fra Arne ;)

Jeg tror dog, at du har taget lidt mere muskelmasse på... 6 uger som nybegynder inden for styrketræning kan sagtens resultere i et par kg eller 3 + væskeudtrædning i musklerne m.v. Især hvis du har passet dine proteiner (hvilket mange nybegyndere ikke er opmærksom på).

Det gør ikke noget, du ikke kan se fedttabet på vægten, når du kan se det i spejlet. Vægten er et dårligt redskab til at måle fedttab med - du kan for min skyld godt kyle den ud af vinduet. Kan man se noget i et spejl, så er der sket store ændringer :) Din nyvundne muskelmasse bidrager til at hæve hvilestofskiftet og gøre fedtforbrændingen nemmere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dog, at du har taget lidt mere muskelmasse på... 6 uger som nybegynder inden for styrketræning kan sagtens resultere i et par kg eller 3 + væskeudtrædning i musklerne m.v. Især hvis du har passet dine proteiner (hvilket mange nybegyndere ikke er opmærksom på).

Det har du helt ret i AF :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar, det var rigtigt dejligt med hurtigt respons :D .

Jeg blev spurgt lidt om min kost, og her vil jeg prøve at give et overblik over hvad jeg spiser i gennemsnit om dagen, så lad mig høre om det er helt galt.

Morgen.

1. bolle 2%fedt, samt en skive ost.

eller en portion Leasy Youghurt med lidt Fitness musli på.

Formiddag.

Et stykke frugt, banan, ananas, kivi,appelsin eller lign (afhænger hvad der er , men meget varieret).

frokost,

2 skiver knækbrød med pålæg fra den grønne slagter samt 1 tomat ,et stykke agurk eller lign.

Eftermiddag.

1 skive knækbrød med pålæg fra den grønne slagter.

Aftensmad.

Altid magert kød feks. hakket oksekød m. 9% fedt pasta , eller ris, samt forskellige former for grønsager.

Mellemmåltid.

Kan variere efter sulten, men aldrig mere end et stykke knækbrød eller 2 stykker frugt.

Af drikkevarer bliver der drukket kaffe , te, mimimælk samt sommetider light sodavand for at tage den søde tand :tongue:

.

Nu er jeg spændt på om min mad er helt forkert, håber at høre mere !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share