Halvarathon - hvilken træning er nødvendig?


GladForSport
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg går lidt med et mål om at fuldføre en halvmarathon. Jeg dyrker i forvejen sport, og jeg ville blot høre, om jeg bør løbe mere/anderledes i forhold til det, jeg gør nu.

Lige lidt info:

Jeg er en pige på 18 år, jeg spiller håndbold 3 gange om ugen + én kamp om ugen. Dertil løbetræner vi, og det er både korte/lange intervaller samt lidt længere ture (højest 4 km). Udover dette løber jeg selv ca. en gang om ugen, og der veksler jeg mellem intervaller og længere ture på mellem 5 og 8 km.

Jeg vil selv mene, at jeg er i relativt god form. Jeg løber 5 km på 21.19 (det var i hvert fald tiden, sidst jeg tog tid).

Er det nødvendigt med længere ture eller anderledes træning, eller vil I mene, at jeg allerede på nuværende er i stand til at fuldføre en halvmarathon? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Jeg går lidt med et mål om at fuldføre en halvmarathon. Jeg dyrker i forvejen sport, og jeg ville blot høre, om jeg bør løbe mere/anderledes i forhold til det, jeg gør nu.

Lige lidt info:

Jeg er en pige på 18 år, jeg spiller håndbold 3 gange om ugen + én kamp om ugen. Dertil løbetræner vi, og det er både korte/lange intervaller samt lidt længere ture (højest 4 km). Udover dette løber jeg selv ca. en gang om ugen, og der veksler jeg mellem intervaller og længere ture på mellem 5 og 8 km.

Jeg vil selv mene, at jeg er i relativt god form. Jeg løber 5 km på 21.19 (det var i hvert fald tiden, sidst jeg tog tid).

Er det nødvendigt med længere ture eller anderledes træning, eller vil I mene, at jeg allerede på nuværende er i stand til at fuldføre en halvmarathon? :smile:

Jeg vil mene du har et rigtig godt udgangspunkt og sikkert godt vil kunne klare en halvmarathon allerede. Men vil dog alligevel anbefale at du bygger op til nogle lange ture, gerne ture på 15+ km, ihvertfald et par gange før selve halvmarathonet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene du har et rigtig godt udgangspunkt og sikkert godt vil kunne klare en halvmarathon allerede. Men vil dog alligevel anbefale at du bygger op til nogle lange ture, gerne ture på 15+ km, ihvertfald et par gange før selve halvmarathonet.

Tak for svar :smile:

Hvis jeg løber ture på 15 km, så får jeg vel også en nogenlunde idé om, hvad der skal til for at løbe de sidste 6 km.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :smile:

Hvis jeg løber ture på 15 km, så får jeg vel også en nogenlunde idé om, hvad der skal til for at løbe de sidste 6 km.

Og det fede er at du tror alt er smukt efter du har løbet 10-12km, hvorefter du pludselig mærker kroppen på en helt anden måde efter de 14-15km. Det er her du får en fin lektie med hvad det kræver at løbe et halvmarathon.

Ingen tvivl om du kan gennemføre det på nuværende tidspunkt - Men hvis du gerne vil have en succes-oplevelse, så er det igang med lidt længere ture.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg kan jo kun tale for min personlige mening. Jeg træner også håndbold 3 gange om ugen. Og herudover en spinning time i ny og næ når det er tid til det.

Jeg har så sent som igår gennemført mit andet halvmarathon. Uden de helt store problemer, og i en tid der hedder 1.47 som vist er en okay tid, ihvertfald for mig :)

For mig handler det i høj grad om vilje, kan du løbe 10-12 stykker og er viljestærk klarer du snildt en halvmarathon.

Det er rigtigt man mærker kroppen efter 15-18 stykker, men det er jo også det der er fedt. Og her det er fedt at presse sig selv.

Så med din træning og form, er det bare at melde sig til og få det "overstået". Husk og nyd det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share