12 og 24 timers cykelløb


MTBtossen
 Share

Recommended Posts

Har i 2011 deltaget i 24 timers løb hvor min andel af festen var 5*17 km MTB i løbet af de 24 timer, gik i krampe på min 4. omgang, (godt 16 timer inde i løbet) og formoder at jeg mere eller mindre var gået sukkerkold/dehydreret til trods for at jeg nærmest ikke bestilte andet end at spise og drikke i de 24 timer det varede.

Trods sund fornuft og bedre vidende har jeg nu meldt mig til et løb hvor jeg i april 2012 skal køre et 12-timers løb solo og så er der brug for gode input i forhold til hvordan jeg undgår at gå kold halvvejs i løbet.

Har læst om (og bruger fra tid til anden) carboloading, men der er ofte ikke til mere end 1½-2 timer, så er der nogen der har erfaring med hvilken intensitet de kører med i så lange tidsrum?

Jeg er 46 år, hvilepuls 43 og en maxpuls på 190.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej MTBtosse

Prøv og kør nogle lange ture 2-4 timer med ca 70% af maks puls (regnet fra pulsreserve) undgå og træd ekstra hårdt op af bakke fokuser mere på at holde samme belastning (ja så skal der faktisk trædes lidt ned af bakke!).

Indtag ca 1 g sukker pr kg kropsvægt pr time. Hold dig til rene sukker produkter så længe så muligt så du undgår at sætte fordøjelsen igang og derved bruge energi på det (jeg er rigtig glad for sportsdrik 0.75 L pr time - dog lidt svært når det er koldt). Hav lidt gode sager (chips, kakao og kage, noget fed pølse) klar til de sidste par timer(efter 6-8 timer) og spis hvad du har lyst så længe du stadig får dit sukker.

Start med 1 dunk sports drik der drikkes den sidste time op til løbet.

Husk og træn med dette inden du tager til løb da maven skal vænnes til det da den ellers går i hårdknude.

Hvis du undervejs føler som om din mave går halt i baglås prøv 30 min på rent vand og se om du har fået for meget sukker indenbord.

God fornøjelse

NTM

Har i 2011 deltaget i 24 timers løb hvor min andel af festen var 5*17 km MTB i løbet af de 24 timer, gik i krampe på min 4. omgang, (godt 16 timer inde i løbet) og formoder at jeg mere eller mindre var gået sukkerkold/dehydreret til trods for at jeg nærmest ikke bestilte andet end at spise og drikke i de 24 timer det varede.

Trods sund fornuft og bedre vidende har jeg nu meldt mig til et løb hvor jeg i april 2012 skal køre et 12-timers løb solo og så er der brug for gode input i forhold til hvordan jeg undgår at gå kold halvvejs i løbet.

Har læst om (og bruger fra tid til anden) carboloading, men der er ofte ikke til mere end 1½-2 timer, så er der nogen der har erfaring med hvilken intensitet de kører med i så lange tidsrum?

Jeg er 46 år, hvilepuls 43 og en maxpuls på 190.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kørte 12-timers løbet solo for et par år siden, og jeg synes ikke det var så kompliceret i fht. kost/væske, og jeg havde ikke lavet fancy udregninger. Dagene inden spiste jeg lidt flere kulhydrater, og på selve dagen sørgede jeg for en god morgenmad, og drak væske gennem hele dagen, og havde nogle barer. Holdt kun én sådan rigtig pause, og det var til frokost, hvilket faktisk gjorde det sværere at komme igang igen, for det var SÅ rart at sidde ned. Derfor holdt jeg kun små pauser efterfølgende, hvor jeg stod op.

Jeg gik op ad bakkerne til sidst, og kørte 15 omgange, 125 km på 11:42. Wupti!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share