Protein og kalorieoverskud


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Jeg har spekuleret over noget på det sidste...

Man siger at en der gerne vil bygge styrke skal spise mere protein end den gennemsnitlige motionist eller dagdriver.

Jeg har hørt at man skal spise mellem 1,5-1,8g/kg lean bodymass for at der er nok protein til at bygge op, hvis man bare træner for at blive stærkere (elite så er man oppe over 2,1g/kg har jeg hørt).

Upåagtet de konkrete tal og hvorvidt de gælder for alle eller ej, så kom jeg til at tænke på at de proteiner man spiser for at vokse, jo nødvendigvis må være ud over ens BMR. Altså hvis jeg med mit aktivitetsniveau brænder 13.000kJ/dag, så skal jeg vel nødvendigvis hvis jeg gerne vil blive større spise f.eks. 1,5-1,8g/kg protein om dagen yderligere...??? Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spekuleret over noget på det sidste...

Man siger at en der gerne vil bygge styrke skal spise mere protein end den gennemsnitlige motionist eller dagdriver.

Jeg har hørt at man skal spise mellem 1,5-1,8g/kg lean bodymass for at der er nok protein til at bygge op, hvis man bare træner for at blive stærkere (elite så er man oppe over 2,1g/kg har jeg hørt).

Upåagtet de konkrete tal og hvorvidt de gælder for alle eller ej, så kom jeg til at tænke på at de proteiner man spiser for at vokse, jo nødvendigvis må være ud over ens BMR. Altså hvis jeg med mit aktivitetsniveau brænder 13.000kJ/dag, så skal jeg vel nødvendigvis hvis jeg gerne vil blive større spise f.eks. 1,5-1,8g/kg protein om dagen yderligere...??? Eller hvad?

Nej, I see your point, og har tænkt det samme - men sådan nogle som os, der kun har haft kemi b og matematik kan ikke rigtigt bruge vores logik til noget i denne sammenhæng. Det er meget forsimplet - din logik forudsætter jo også, at vi så vokser med 100-200 gram muskler per dag (hvilket self kunne være sweet)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, hvad Dr. Durden skriver. Pointen er, at du skal ligge i energioverskud, så du kan tage på, og du skal have protein nok. De to er uafhængige krav (selvom protein selvfølgelig bidrager med energi). Dvs. hvis du er vant til at spise 12000 kJ om dagen, og måske 50 g protein, så skal du op på måske 14000 kJ, og 100-150 g protein pr. dag. Du kan godt bruge vægttabsberegneren her på siden "omvendt", for at beregne vægtforøgelse ved energioverskud, da den beregning mig bekendt er den samme.

Note: Jeg er ikke uddannet i disse sager, så dette er udelukkende generelle betragtninger.

Edited by rdt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share