Stevia/steviosid - nyt naturligt sødestof


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.:wink:

Så skulle der - omsider - være nyt vedrørende steviosid/stevia. I det nyeste nyhedsbrev fra det alternative "Naturli" har de en artikel om planten stevia. Kilden til artiklen er bl.a. Politiken.

I artiklen står der, at et udtræk fra stevia er blevet godkendt i EU. Så snart kan vi vel se "Light"-produkter med dette søde udtræk.

Man må sige, at den godkendelse har været mange år undervejs. Man har nemlig snakket om denne plante i mange år i fag/interesse-kredse.

F.eks skriver forfatterne til "E-nummerbogen" allerede om sødestoffet Steviosid fra planten stevia i udgaven, der kom før årtusinde-skiftet. I bogen står der bl.a., at planten har været at finde i nogle urteteer, der fandtes som helsekost.

Og det er mange år siden, at jeg købte noget stevia i en dansk butik, da jeg ønskede et naturligt sødemiddel. Jeg blev dog slemt skuffet, da det viste sig at være hakkede blade fra planten. Det kunne man jo ikke komme på sin havregryn.

Jeg er lidt forvirret m.h.t., hvad der er blevet godkendt - eller ved at blive godkendt - i EU i denne tid. Jeg kunne jo købe stevia for mange år siden i en butik i en dansk by. Så man må jo have kunnet købe stevia før. Men det er måske udtræk af planten, som man har isoleret, der er blevet godkendt i EU. Det må vel så være steviosid og/eller andre sødestoffer i planten, som er blevet godkendt. Hvad ved jeg.

Personligt synes jeg, at det er godt, at et nyt sødestof er blevet godkendt. Jeg har nemlig fået type 2 diabetes. Så jo flere forskellige muligheder - d.v.s. sødestoffer - som jeg har at vælge imellem, jo bedre.

På den ene side synes jeg, at det er godt, at man nu kan vælge (endnu) et naturligt sødestof fremfor de kunstige sødestoffer. PÅ den anden side kan naturlige ingredienser have bivirkninger på samme måde som kunstige.

I japan har man brugt produktet i flere år.

I en dansk TV-udsendelse i år fortalte man meget om denne plante. Man sødede blandt andet en dessert med det. OG så havde man en almindelig dessert ved siden af. Det lille forsøg med de få testpersoner viste, at desserten med ingredienser fra stevia smagte lige så godt som den almindelige dessert.

En eller flere alternative fagpersoner skriver positivt om dette naturlige sødestof. Lad os håbe, at de har ret i deres optimisme.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Det er højst sansynligt steviosid, som er et koncentreret ekstrakt fra steviaplanten. Pulveret er fint og hvidt. Man har længe kunne købe det i helsekostbutikker til kosmetisk brug. Jeg har en bøtte til at stå som jeg bruger engang imellem. Det er dog ikke nær så fantastisk et sødemiddel som det bliver gjort til i pressen. Det er meget sødt ja, men det har en forfærdelig lakridslignende bismag som gennemborer alt man bruger det i. Jeg var mildest talt meget skuffet, da jeg smagte det første gang, efter at have læst så meget godt om det. Det smager på ingen måde som sukker! Jeg har dog fundet ud af, at det fungerer ganske udmærket som sødemiddel til neutral proteinpulver. Stevia + kakao i shaken giver faktisk en fin smag. Til bagværk vil jeg overhovedet ikke anbefale det. Smagen bliver langt mere gennemtrængende når det er blevet bagt og jeg har flere gange måtte smide hele kager ud.

Jeg tror dog, at det er udmærket til de produkter der i forvejen smager dårligt pga. kunstige sødestoffer. F.eks. tyggegummi og cola light.

Som med alle andre sødemidler støder du i øvrigt på det problem, at du mangler noget fyldstof for sukkeret. En kage som sædvanligvis indeholder meget sukker, bliver ikke god med sødestof og mere mel/creme fraiche og hvad folk nu ellers bilder sig selv ind er godt.

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.:wink:

Tak for jeres indlæg. De var spændende at læse.

1. LANG VIDENSKABELIG ARTIKEL OM BL.A. STEVIA:

Hej Oksen fra Århus N. Du henviser til et link, hvor en vis hr. Per Bendix Jeppesen er nævnt. Jeg kender ham ikke. Men jeg fandt noget mere om ham på Diabetesforeningens hjemmeside. På linket http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Konferencer/Diabeteskonferencen/~/media/Files/Diabetes.dk/Aktuelt/Diabetestinget/Per_Bendix_Jeppesen.ashx skriver han meget om emnet i artiklen "Stevia and its impact on health - Food or Medicin ?". Han er åbenbart tilknyttet Aarhus Universitet. Det er en lang artikel, men man kan jo bare nøjes med at læse det vigtigste af det. Og i det føromtalte TV-program, som blev sendt i år, snakkede nogle personer om Stevias 2 egenskaber; Dels at planten indeholder sødestof. Dels at et eller flere stoffer i planten måske kan bruges ved en bestemt sygdom. Så det er jo spændende.

2. ERFARINGER MED STEVIA:

Excess. Det var utroligt interessant at læse om dine erfaringer. I TV-udsendelsen sagde de godt nok, at sødestoffet har en bismag. Dette kom bl.a. til udtryk i nogle forsøg (produktudvikling), som Arla har lavet. Så vidt jeg husker, var det vist youghurt, som Arla brugte i forsøget. Hvis sukkeret blev erstattet med plantens sødestof, var der ganske rigtigt en bismag. Men hvis Arla så tilsatte et eller andet til youghurten - måske aroma (?) - kunne de skjule bismagen. Så er det selvfølgelig spørgsmålet, om forbrugerne vil have den anden ting i, som måske er kunstigt. (Jeg kan ikke huske, om den tilsatte ting var kunstig eller naturlig).

Æv. Jeg håbede, at plantens sødestof levede op til sit gode rygte. Det er ærgerligt, hvis smagen er så dårlig, som du skriver, Excell. Men der skulle findes flere sødestoffer i planten. Så måske er et af disse uden bismag. På den alternative hjemmeside "Naturli" skriver læge Carsten Vagn Hansen ,at det grønne Stevia kan have en lakridslignende bismag, men det hvide har ikke nogen bismag. Ifølge ham er det hvide Stevia bedst at bruge til the. Så jeg tænker på, at det måske ikke kan bruges til alle formål. Carsten siger, at stevia ikke egner sig så godt til bagning.

3. KOMBINATION AF STEVIA OG ANDRE SØDESTOFFER:

Jeg har googlet lidt på nettet efter et stof, der hedder Erythritol. Åndsvagt navn. Jeg kendte ikke stoffet i forvejen. Men der står ,at denne sukkeralkohol nogle gange kombineres med stevia. Det var måske en ide. Ifølge google-søgningen skulle Erythritol have lidt af konsistensen/fylden, som almindeligt sukker har - og som sødestoffet fra stevia jo mangler. Stoffet er - ifølge en almindelig googlesøgning - det eneste volumen-givende, naturlige sødemiddel, der har få eller ingen kalorier. Den afførende effekt skulle være meget lavere end ved andre sukkeralkoholder, hvis den overhovedet findes. Det er de oplysninger som jeg har kunnet finde ved en almindelig googlesøgning. Det er som sagt en almindelig google-søgnig, så jeg har ikke undersøgt kilderne og deres pålidelighed denne gang.

Måske er stevia og Erythritol en god kombination. Hvad ved jeg? Så undgår man jo en del af stevias bismag. Har du prøvet at kombinere sødestoffet i Stevia med andre sødestoffer som f.eks Erythritol, Excell ? Der står en del om Erythritol på en hjemmeside om "E-nummerbogen".

Jeg har lige opdaget, at jeg - måske - har prøvet et produkt, som består af Erythritol. Jeg dryssede det på havregryn. Jeg kunne ikke lide det. Men flere af deltagerne på et debatforum hos De Danske Vægtkonsulenter kunne nu godt lide produktet. Smag og behag er jo forskellig.

På den ene side tror jeg, at der er gode muligheder i de mange sødestoffer vi har m.h.t. fedme og sukkersyge. Men på den anden side vil det ikke overraske mig, hvis nogle sødestoffer kan være medvirkende årsag til fedme hos nogle mennesker.

Hvis man vil læse mere om stevia, er der en lille artikel i Diabetesforeningens medlemsblad.

God jul - og det med eller uden sødestoffer.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan. Jeg har ikke erfaringer med det sødestof du omtaler. Jeg forsøger så vidt muligt, at holde min kost så naturlig som muligt og undgå kunstigt fremstillede produkter.

Den eneste udmærkede erstatning for sukker jeg har fundet er agave sirup. Der er næsten samme mængde kalorier i som sukker, men til gengæld har det kun et glykemisk index på 30. Dette burde også gøre det særdeles velegnede for diabetikere.

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Grøn og hvis stevia er til at købe og begge dele kan bruges som sødemiddel. Det grønne pulver hele blade fra busken der er fintmalede og tørrede. Har prøvet at bruge det i frugt/bær sammenhænge såsom smooties. Det hvide stads er alkohol udtræk af bladene og er ufatteligt sødt og det skal bruges sparsomt. Med kakao giver det et ok resultat og har også kunnet bruge det til æbledesserter og lignende inklusiv is.

Nogen fuldgod sukker erstatning er det dog ikke og bismagen er ikke altid til at komme uden om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har type 2 diabetes og bruger både hvid og grøn Stevia. Jeg synes godt om bismagen. Min morgenmad får et mikro drys grøn eller hvid pulver. Forskere ved Aarhus Universitet har fundet frem tit, at Stevia har en positiv effekt på blodsukker på linje med Metformin (diabetesmedicin) og desuden en positiv effekt på både blodfedt (kolesterol) og blodtryk.

Det omtalte Erythritol kan købes i SuperBest under navnet Multi Sød. Går også under navnet Sukrin. Det har konsistens som sukker og søder faktor 0,7 i forhold til sukker. Kan bruges i kombination med Stevia for at give fyldstof.

Både Stevia og Erythritol er naturprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share