Løbetræning


Fighter88
 Share

Recommended Posts

Håber på at komme ind til søværnets konstabel prøve engang så skal igang med noget løbetræning.

efter en lang pause startede jeg idag og troede faktisk jeg kunne løbe mere. Startede blidt ud med 2,5 km det tog mig 17min. :( Altså er i en elendig form.! er ikke stor vejer faktisk kun 67kg og 178høj.

Men mit mål er at jeg skal kunne løbe en 2400m (cooper) på de 9min hvor lang tid vil det ta mig at ramme det mål ca?

Det skal lige siges jeg vil træne 4 gange om ugen og om godt 1 måned starter jeg med noget svømning udover de 4 gange i fitness. de 2 gange hvor jeg er til fitness vil jeg udover at løbe og træne gå til noget boksning, håber det kan hjælpe med pulsen..

Nogle der har et godt program som kan gi mig nogle gode resultater? skal jeg evt løbe det længere og så gå og løbe 5km eller hvad er bedst?..

Link to comment
Share on other sites

Intervaltræning, men pas på skaderne!

Det nytter ikke noget at løbe 5 km i langsomt tempo, hvis du gerne vil kunne løbe 2400 meter på 9 minutter (det er ret hurtigt).

Du kunne fx gøre sådan her, 1 km opvarmning inden hver træning:

Løb 3 km tempoløb mandag (Dvs. god knald på, så du er færdig efter)

500-metersx6 intervaltræning onsdag

1000-metersx4 intervaltræning lørdag

Derudover skal du kigge på din løbeteknik. Det kan ikke passe du kun løber 2,5 km på 17 minutter uden at gøre noget galt. ;o) Husk at løft knæene, så dine ben fungerer som to flydende stempler, se evt. denne video:

Jeg skriver det lige igen: Pas på skader, de rammer stort set alle løbere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give hr Jonas ret i at du skal passe på skaderne og at det bestemt er værd at få kigget på sin løbe teknik, det kan de fleste have gavn af, inklusive mig selv.

Hvad jeg ikke vil give ham ret i er, at du skal starte ud med 3 gange intensivt løb om ugen, for med dit udgangspunkt vil eet højest sandsynligt føre til en eller flere skader og det bliver man ikke en god løber af.

Hvornår påregner du at skulle til afprøvning? Det er jo rimelig væsentligt at vide hvilket tidspres du ligger under!

Pas nu på ikke at brænde ud rent mentalt, her i starten ved at lave tusinde ting på en gang,

Som udgangs punkt vil jeg sige

Dag 1. 20-30minutter løb.

Dag 2. 15 minutter opvarmning med små stignings løb.. 70 sekunders løb, 60 sekunders pause x 6-8. 5-10 minutter nedkøling.

Dag 3. 20-35 minutter løb.

Der skal minimum være én fridag imellem hvert løbe pas.

Og igen, lyt nu til kroppen. Det er ok at have ømme muskler, knap så ok at have ondt i sener og led.

/321.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give hr Jonas ret i at du skal passe på skaderne og at det bestemt er værd at få kigget på sin løbe teknik, det kan de fleste have gavn af, inklusive mig selv.

Hvad jeg ikke vil give ham ret i er, at du skal starte ud med 3 gange intensivt løb om ugen, for med dit udgangspunkt vil eet højest sandsynligt føre til en eller flere skader og det bliver man ikke en god løber af.

Hvornår påregner du at skulle til afprøvning? Det er jo rimelig væsentligt at vide hvilket tidspres du ligger under!

Pas nu på ikke at brænde ud rent mentalt, her i starten ved at lave tusinde ting på en gang,

Som udgangs punkt vil jeg sige

Dag 1. 20-30minutter løb.

Dag 2. 15 minutter opvarmning med små stignings løb.. 70 sekunders løb, 60 sekunders pause x 6-8. 5-10 minutter nedkøling.

Dag 3. 20-35 minutter løb.

Der skal minimum være én fridag imellem hvert løbe pas.

Og igen, lyt nu til kroppen. Det er ok at have ømme muskler, knap så ok at have ondt i sener og led.

/321.

tak for svaret til jer begge 2..

Har idag lige modtaget et brev for forsvaret at de tager folk til afprøvning medio 2012, vi får et brev 14 dage før vi skal til den fysiske prøve (søværnet, konstabel)

Kan godt ske jeg lige skal se min løbeteknik igennem, for nu når du siger det får jeg vidst ikke løftet mine knæ ordentligt.

Har ikke ville gøre noget interval endnu, har været bange for at overbelaste mine ben og så stå med en skade i 2 uger...

321. Tak for programmet, kan simpelthen ikke løbe 30min uden pause har ikke luft nok.. har nu løbet de 2,5 i en uge (når jeg har trænet søndag) og sidst tog jeg den på 16min..Vil det være bedst at stille km op til 3km og så bare løbe så meget jeg kan og så skifte mellem løb og gå?..

Tænkte også på at starte til noget hold træning ved mit fitness center, hvad ville være bedst boksning eller thai bo? det skal kunne presse min kondi..?

Hvor der er vilje er der vej.. imorgen må jeg lige presse mig selv så meget som jeg overhovedet kan og så se hvad tiden bliver på 2,5.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt skal du løbe til prøven. Tid og distance?

Skal minimum klare 2400m på 12 minutter.. ved dog ikke helt præcis hvornår jeg skal op.. men det er jo ikke en voldsom tid.. træner 4 gange om ugen hvor jeg så er startet med 2,5km hvor jeg løber mest muligt, men har brug for nogle pauser for at få pulsen ned igen..

Burde vel være muligt indenfor et par måneder at få den ned på den tid ? som sagt er jeg 178 og vejer 68-70kg ..

Link to comment
Share on other sites

Okey, så en Cooper test hvor du MINIMUM skal løbe 2400m.

En Cooper test er en MAX test hvor du løber så langt som overhovede muligt på 12 minutter og det må godt indkludere ubehag (Personligt har jeg selv kastet op og næsten skidt i bukserne under sådan en test.

Så det du skal gøre er at løbe en Cooper test...

Nu ved jeg ikke hvad du har tilrådighed men du må finde et sted hvor du kan løbe i 12 minutter uden at støde på bjerge eller trafik kryds. Så løber du testen og måler distancen op bagefter med en cykel computer, gps, bil, kort, skridtælling eller hvad du nu lige har ved hånden.

Så har du dit udgangs punkt og kan på den måde se hvor mange meter du er fra dit mål, og her er det ikke +- 100m, det skal være så præcist som muligt.

En cooper test er et måle redskab og jeg vil derfor ikke anbefale dig at løbe denne test som træning da den slider en del...

Jeg vil ikke komme for meget ind på hvilken ting du ellers kan lave for at øge din ilt optagelse. Min erfaring er: Hvis du vil være god til at løbe, så løb!

Du er ikke overvægtig, og er derfor bare "i dårlig form" du er ung så fremskridtne kommer hurtigt, hvis du holder dig skades fri...

Hvor langt kan du løbe uden pause? (Jeg ved godt at det afhænger af hastighed, men et slag på tasken)

Link to comment
Share on other sites

Okey, så en Cooper test hvor du MINIMUM skal løbe 2400m.

En Cooper test er en MAX test hvor du løber så langt som overhovede muligt på 12 minutter og det må godt indkludere ubehag (Personligt har jeg selv kastet op og næsten skidt i bukserne under sådan en test.

Så det du skal gøre er at løbe en Cooper test...

Nu ved jeg ikke hvad du har tilrådighed men du må finde et sted hvor du kan løbe i 12 minutter uden at støde på bjerge eller trafik kryds. Så løber du testen og måler distancen op bagefter med en cykel computer, gps, bil, kort, skridtælling eller hvad du nu lige har ved hånden.

Så har du dit udgangs punkt og kan på den måde se hvor mange meter du er fra dit mål, og her er det ikke +- 100m, det skal være så præcist som muligt.

En cooper test er et måle redskab og jeg vil derfor ikke anbefale dig at løbe denne test som træning da den slider en del...

Jeg vil ikke komme for meget ind på hvilken ting du ellers kan lave for at øge din ilt optagelse. Min erfaring er: Hvis du vil være god til at løbe, så løb!

Du er ikke overvægtig, og er derfor bare "i dårlig form" du er ung så fremskridtne kommer hurtigt, hvis du holder dig skades fri...

Hvor langt kan du løbe uden pause? (Jeg ved godt at det afhænger af hastighed, men et slag på tasken)

Har adgang til fitness så til at starte med har jeg taget det på løbebånd.. ved godt det ikke er helt det samme som udenfor men lige til at få grundformen igang og så må jeg finde et sted hvor jeg kan løbe uden alt for mange forhindringer.

Kan ca. købe 1,5 uden pauser nu.. og så har jeg presset den.. nu tager jeg turen imorgen på 2,5 så har jeg afsluttet denne her uge med 2,5.. så næste uge må jeg prøve at øge den til evt 3,5 og så skifte mellem at løbe og gå..

Er bare i tvivl om det er bedre jeg øger distancen eller gøre mig bedre på de 2,5 ved at fortsætte med at løbe det.. medio2012 kan jo være meget men regner da med at have 3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

?????

Lige for en god ordens skyld: En coopers-test er en test hvor du løber så langt du kan på 12 min. Den aflagte distance giver et (udemærket) estimat på dit kondital.

Bruun

Spottede godt fejlen. mener self at målet er at løbe de 2400 som jeg skal til prøven på 9min når jeg skal op til konstabel prøven. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share