Nyt program hver 3 måned, eller hvad ?


skovtrolden
 Share

Hvor tit skifter du program ?  

13 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I mit center hænger et skilt der siger at man bør skifte program hver 3 måned, kan det passe med hvad i andre ved ?

Jeg skifter selv nogle øvelser, men bænkpress og armhævninger har jeg altid med, er et forkert ? Jeg har overvejet at skifte til nogle andre øvelser med samme fokus, men kan egentligt best lide de to.

Link to comment
Share on other sites

I mit center hænger et skilt der siger at man bør skifte program hver 3 måned, kan det passe med hvad i andre ved ?

Jeg skifter selv nogle øvelser, men bænkpress og armhævninger har jeg altid med, er et forkert ? Jeg har overvejet at skifte til nogle andre øvelser med samme fokus, men kan egentligt best lide de to.

Det opslag lyder som noget fitnessvrøvl. Det er sikkert lavet for at sælge nogle ekstra ydelser.

Hvis dit program er sammensat fornuftigt, hvis du fortsat har god fremgang og ikke keder dig, kan jeg ikke se nogen grund til at ændre program.

Når du desuden selv laver lidt variation i øvelserne, er der slet ingen grund til at ændre programmet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Soldroningen

Det opslag lyder som noget fitnessvrøvl. Det er sikkert lavet for at sælge nogle ekstra ydelser.

Hvis dit program er sammensat fornuftigt, hvis du fortsat har god fremgang og ikke keder dig, kan jeg ikke se nogen grund til at ændre program.

Når du desuden selv laver lidt variation i øvelserne, er der slet ingen grund til at ændre programmet.

Hvad viden har du ?? siden du kan komme med sådan en meldling ??

Jeg gætter, du vrøvler :nonono:

Faktisk skal man skifte program hver tre uger, for at kroppen ikke laver en abduktion, og man derved ikke får lige så meget ud af sit program, som hvis man valgte at få et nyt hver tredje uge.

Man kan selvfølge laver op på reps/belastning, og rækkefølge af de forskellige øvelser.

Men vigtigt at få lagt et program, så kroppen ikke går i stå, om man ønsker styrke/hypertrofi. :weight_lift:

Så derfor vil jeg klart forslå at man får lagt et nyt program oftere end hver tredje månedet. Fasktisk er der nogen der skifter program hver uge, så tror du skal vide lidt mere :wink: før du prøver at give råd til andre. :moon:

Edited by Soldroningen
Link to comment
Share on other sites

Hvad viden har du ?? siden du kan komme med sådan en meldling ??

Jeg gætter, du vrøvler :nonono:

Faktisk skal man skifte program hver tre uger, for at kroppen ikke laver en abduktion, og man derved ikke får lige så meget ud af sit program, som hvis man valgte at få et nyt hver tredje uge.

Man kan selvfølge laver op på reps/belastning, og rækkefølge af de forskellige øvelser.

Men vigtigt at få lagt et program, så kroppen ikke går i stå, om man ønsker styrke/hypertrofi. :weight_lift:

Så derfor vil jeg klart forslå at man får lagt et nyt program oftere end hver tredje månedet. Fasktisk er der nogen der skifter program hver uge, så tror du skal vide lidt mere :wink: før du prøver at give råd til andre. :moon:

Jeg syntes helt sikkert man skal skifte hver dag, for at kroppen ikke abdicere, det er yderst vigtigt....

Link to comment
Share on other sites

@Soldronningen - Hvad skulle formålet være med at skifte program hver tredje uge. Hvis du kører et fornuftigt program, oplever fremgang og har det godt med programmet, er der ikke nogen som helst grund til at ændre det. Når jeg skriver "fornuftigt program" mener jeg et program med indbygget progression.

Det er aldrig nogen dårlig ide at variere nogle øvelser i programmet, men det er absolut ikke nogen hindring for hypertrofi at køre det samme program i mange måneder. Det, der som regel får fremgangen til at stoppe, er manglende motivation - altså at programmet hænger en ud af halsen.

Edit: Rettelse

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hvad viden har du ?? siden du kan komme med sådan en meldling ??

Jeg gætter, du vrøvler :nonono:

Faktisk skal man skifte program hver tre uger, for at kroppen ikke laver en abduktion, og man derved ikke får lige så meget ud af sit program, som hvis man valgte at få et nyt hver tredje uge.

Man kan selvfølge laver op på reps/belastning, og rækkefølge af de forskellige øvelser.

Men vigtigt at få lagt et program, så kroppen ikke går i stå, om man ønsker styrke/hypertrofi. :weight_lift:

Så derfor vil jeg klart forslå at man får lagt et nyt program oftere end hver tredje månedet. Fasktisk er der nogen der skifter program hver uge, så tror du skal vide lidt mere :wink: før du prøver at give råd til andre. :moon:

Det er sq da det værste gang bullshit jeg længe har læst.

Jeg gider ikk engang kaste mig ud i en større argumentation, for det er tydeligvis spild af tid, jeg vil blot kommentere på din tåbelighed, så trådstarter ikk bliver i tvivl om hvorvidt du har ret.

Men skifte program en gang om ugen? Come on! Du er jo ikk engang begyndt på et program efter en uge!

Link to comment
Share on other sites

Guest Soldroningen

Det er sq da det værste gang bullshit jeg længe har læst.

Jeg gider ikk engang kaste mig ud i en større argumentation, for det er tydeligvis spild af tid, jeg vil blot kommentere på din tåbelighed, så trådstarter ikk bliver i tvivl om hvorvidt du har ret.

Men skifte program en gang om ugen? Come on! Du er jo ikk engang begyndt på et program efter en uge!

Jeg nævnte nu hver tredje uge(for den almindelig "bruger" ) men profferne skifter/får program til en uge af gangen i perioder, alt efter hvad de skal opnå i deres cyklus.

Kan jo tydeligvis læse at du ikke ved en skid, så går udfra du er endnu en af de verdensmester fra omklædnings rummet :laugh: :laugh:

Hvad er du uddannet ?? siden du kalder mit forslag for bullshit ??

PS.

Kunne ikke lade være med at kikke i logbog for at se på dine programmer, eller skal jeg sige mangel på samme :4pooh:

Det er jo totalt dårlig sammen sætning, og ikke mindst rækkefølgeren af øvelser er jo helt ude i hampen.

Man skal ikke kaste med køer, når man selv er landmand :rofl2:

Edited by Soldroningen
Link to comment
Share on other sites

Jeg nævnte nu hver tredje uge(for den almindelig "bruger" ) men profferne skifter/får program til en uge af gangen i perioder, alt efter hvad de skal opnå i deres cyklus.

Kan jo tydeligvis læse at du ikke ved en skid, så går udfra du er endnu en af de verdensmester fra omklædnings rummet :laugh: :laugh:

Hvad er du uddannet ?? siden du kalder mit forslag for bullshit ??

For det første så virker det sq ikk rigtig som om trådstarter er prof. Hva profferne gør, vil jeg ikk blande mig i, men for 99% af befolkningen bør hverken skifte program hver eller hver 3. uge.

Men et hurtigt kig på dine udtalelser og din profil, viser tydeligt du bare er en troll, så jeg vil ikk kommentere mere i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Kære soldronningen

Kunne du ikke fremlægge dine egne kvalifikationer, siden du er så forhippet på af afkræve andre deres?

Som udgangspunkt er et budskab om at træningen skal varieres for at have fortsat effekt godt.

Men at koge det ned til at et program (uden at definere hvad dette egentlig betyder) skal udskiftes hver 3. måned eller hver 3. uge er nonsens. Og hvad indebærer en udskiftning af programmet egentlig? Skal nogle øvelser udskiftes? Skal man bare skifte mellem let/tungt, få/mange reps/sæt osv? Eller skal det hele skrottes, og alt laves anderledes?

Mange programmer eller træningsprotokoller om man vil har indbygget progression, periodisering, variation og skiftende fokus, og har ofte forløb der strækker sig væsentlig længere end 3 uger (visse programmer også over flere måneder - især styrkeorienterede programmer). I den sammenhæng giver rådet absolut ingen mening.

Hvis udgangspunktet er et standardprogram udleveret i centret med ~10 øvelser (måske primært i maskiner) udført med 2 sæt af 10-12 gentagelser, så virker det som et rimelig fornuftigt råd, hvis rådet maksimalt må være 10 ord.

Så det korte af det lange er at måske giver udsagnet på plakaten lidt mening, måske slet ikke. Det afhænger helt af konteksten, og hvad der forstås ved dels "et program" og dels "udskiftning" af dette.

Mvh

En stort set autodidakt træningsekspert :bigsmile:

Edit: Lidt præcisering af uger/måneder

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg er selv praktiserende læge, og har trænet seriøs styrketræning 2-3 gange om ugen i 5 år, samt løbet og dyrket forskellig kampsport.

Jeg har aldrig set evidens for hurtige skift af træningsprogrammer gav bedre resultater, men syntes at det teoretisk lød fornuftigt.

Når det lyder muligt, og der ikke er noget videnskab der underbygger formodningen, bør man se på erfaringen fra de mennekser der har med sagen at gøre, og det er sådan nogen som MOL brugerne, derfor spurgte jeg efter jeres persnolige erfaringer.

Ud fra det i har svaret, kan jeg se at man ikke behøver skifte program ofte, for at være en stor stærk mand, hvilket glæder mig, da jeg hellere vil skifte når jeg har lyst, og ikke blive tvunget til at opgive mine yndlings øvelser.

mht hvis indlæg der vejer mest, vil jeg bare sige at soldronningen desværre ikke lyder troværdig, der mangler argumenter, og jeg kender hende heller ikke fra andre indlæg.

Evt. titler og uddannelser er da interesante, men det har vi jo heller ikke fået noget frem af.......

Link to comment
Share on other sites

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg er selv praktiserende læge, og har trænet seriøs styrketræning 2-3 gange om ugen i 5 år, samt løbet og dyrket forskellig kampsport.

Jeg har aldrig set evidens for hurtige skift af træningsprogrammer gav bedre resultater, men syntes at det teoretisk lød fornuftigt.

Når det lyder muligt, og der ikke er noget videnskab der underbygger formodningen, bør man se på erfaringen fra de mennekser der har med sagen at gøre, og det er sådan nogen som MOL brugerne, derfor spurgte jeg efter jeres persnolige erfaringer.

Ud fra det i har svaret, kan jeg se at man ikke behøver skifte program ofte, for at være en stor stærk mand, hvilket glæder mig, da jeg hellere vil skifte når jeg har lyst, og ikke blive tvunget til at opgive mine yndlings øvelser.

mht hvis indlæg der vejer mest, vil jeg bare sige at soldronningen desværre ikke lyder troværdig, der mangler argumenter, og jeg kender hende heller ikke fra andre indlæg.

Evt. titler og uddannelser er da interesante, men det har vi jo heller ikke fået noget frem af.......

Argumentet med at skifte program jævnligt bunder i det faktum at kroppen adapterer (ikke adducerer) til den belastning du udsætter den for. Herved findes der efter et stykke tid en nyt plateau du skal arbejde dig videre fra (hvis du ønsker stadig fremgang) - hvorfor en variation (programomlægnig) kan være relevant. Men dette "nye" program kan være alt lige fra en anden rækkeføklge af øvelserne over ændring rep/set til helt nye øvelser. Alt med udgangsdpunkt i udøverens ønsker, behov, formåen osv.

Der hvor jeg træner anbefaler vi at udøveren tager sit program op til revision hver 2-3 måned.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share