Rygestop i ung alder


UngRyger
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg er en dreng på kun 14 år, og jeg har snart røget i 8 måneder...

Jeg har nu besluttet mig for at stoppe, pga. at jeg går meget op i min styrketræning. Men hvis jeg stopper med at ryge, hvor lang tid vil der så gå før at mine lunger bliver normale igen? Jeg mener hvor lang tid går der før at jeg kommer i den normale form igen? Jeg kan sagten mærke at jeg er kommet i dårligere form pga. rygning. Så jeg vil bare vide hvor lang tid der går, før det er jeg slet ikke kan mærke at jeg har røget :)

Tak på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

http://www.cancer.dk/forebyg/roegfri/fakta+rygning/Sund+og+rogfri/helbred.htm

20 minutter:

Blodtryk og puls normal

1 døgn

Risiko for blodpropper mindsket

Mere blod til huden og bedre varme i fingre og tæer

Lungerne begynder at rense sig (kan give hoste)

2 døgn

Du kan smage og lugte bedre

Kulilte er ude af kroppen, og konditionen er derfor bedre

3 døgn

Bronkierne begynder at slappe af

Vejrtrækningen bliver bedre

2-12 uger

Kredsløbet forbedres gradvist

3-9 måneder

Huden får nu rynker i normalt tempo

Vejrtrækning forbedret og mindre hoste

Højere frugtbarhed - lettere at få børn

1-2 år

Risikoen for blodpropper er halveret

5-10 år

Risikoen for blodpropper er som hos en, der aldrig har røget

10 år

Risikoen for lungekræft er halveret i forhold til rygere

Dvs. at ift. kondition kan du forvente at mærke en forbedring allerede efter et par dage, men at det tager ca. 12 uger før dit kredsløb ikke er påvirket længere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Åhh!. Håber du stopper.. Jeg er selv "ungryger" er ogz' 14 år.. Dog en pige :).. Jeg gad godt nok godt at stoppe, men det tror jeg at jeg er for svag til at kunne. Håber du stopper! :)

Stop!

Den er ikke længere. Det er helt paradoksalt at have en profil på et board med navnet "motion-online" og ikke være i mere selvkontrol end det.

Træf en beslutning og stå ved den. Just do it!

Smid hele skidtet ud i aften, og beslut dig for at fra i morgen er det slut.

Sæt i værk

Link to comment
Share on other sites

Åhh!. Håber du stopper.. Jeg er selv "ungryger" er ogz' 14 år.. Dog en pige :).. Jeg gad godt nok godt at stoppe, men det tror jeg at jeg er for svag til at kunne. Håber du stopper! :)

Som Blackice siger: STOP NU!

Jeg er stoppet efter 3-4 år, den første uge er hård, men så stopper trangen så småt :)

Køb bogen "Endelig ikke ryger" af Allen Carr, den hjælper rigtig meget på tankerne man har under et rygestop. Det der hjalp mig mest under stoppet, er løb! Motion generelt, det tager rastløs heden og gør dig glad. Det er virkeligt rart på den anden side, jeg sover 100 gange bedre, sparer 1500 kroner om måneden, min kondition er blevet meget bedre, mine tanker er blevet mere klare.

Jeg håber virkelig for dig du tager beslutningen, jeg har lige løbet 10 kilometer og tænker meget over hvor god form jeg havde haft hvis jeg aldrig havde røget, hvad jeg kunne have brugt pengene på, hvor mange man havde kysset med hvis ikke man har sin dårlige rygerånde i baghovedet. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share