Feedback på mit træningsprogram - samt spørgsmål ang. træning


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er 18 år, slank og spiser sundt. Jeg er i ret god form, men har ikke trænet det store efter vinteren indtrådte. Jeg er nu begyndt i et fitness center, og har besluttet at lave et mindre træningsprogram for mig:

Mandag:

- Løbe 5 km

Tirsdag:

- Løbe 5 km

- Fitness center

Torsdag:

- Løbe 5 km

- Fitness center

Fredag:

- Løbe 5 km

Lørdag/søndag (afhængig af hvad jeg har af planer)

- Løbe 5 km

- Fitness center

Jeg har tænkt mig at forøge løbedistancen så småt, når jeg føler mig klar til det.

Når jeg skriver fitness center, så mener jeg at jeg træner hele kroppen (mave, ryg, arme osv). Der er dog nogle der siger, at man skal træne en ting ad gangen - er det korrekt? Altså, at man den ene dag kun træner mave, og så den næste dag kun træner arme? Jeg har nemlig tænkt mig at træne hele kroppen hver gang jeg kommer.

Men hvad synes i om mit program?

Mange tak for respons :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ny i forhold til at løfte vægte osv. Og med den træningsfrekvens du beskriver ville jeg foreslå dig et Fullbody program. Med fokus på de store helkrops øvelser.

Squat. Deadlift. bench press.

Husk at et program ikke bliver bedre af at være mere komplicerede og at for nybegynderen er det ikke nødvendigt at træne en muskel fra 3 forskellige vinkler.

Se evt. i nybegynder tråden hvor der er mange gode forslag, og hvor du kan få aflivet nogle af de mange myter der er omkring vægttræning.

Husk at starte op med mindre vægt en du lige regner med at kunne tage, og få øvelserne ordenligt ind på rygsøjlen.

Just my 2 cent.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ny i forhold til at løfte vægte osv. Og med den træningsfrekvens du beskriver ville jeg foreslå dig et Fullbody program. Med fokus på de store helkrops øvelser.

Squat. Deadlift. bench press.

Husk at et program ikke bliver bedre af at være mere komplicerede og at for nybegynderen er det ikke nødvendigt at træne en muskel fra 3 forskellige vinkler.

Se evt. i nybegynder tråden hvor der er mange gode forslag, og hvor du kan få aflivet nogle af de mange myter der er omkring vægttræning.

Husk at starte op med mindre vægt en du lige regner med at kunne tage, og få øvelserne ordenligt ind på rygsøjlen.

Just my 2 cent.

Hej

Tak for din hjælp!

Jeg er ny til at løfte vægte - har altid kun løbet og trænet mave/ryg.

Men vil det sige, at når jeg tager ned til fitness centeret tre gange om ugen, så skal jeg bare træne hele kroppen (med en passende vægt på vægtene, samt lave basisøvelserne)? Så jeg skal ikke gå derned og kun træne arme, og så den næste dag kun træne mave/ryg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at det her: http://www.getbig.dk/article.php?id=31

Er et rigtigt godt program at starte op på. Og få bygget noget fundament på. Fokus på de store øvelser.

Split er der nok mange meninger om, men jeg vil mene det er spildt når man ikke har fundamentet på plads.

Har selv trænet efter overstående i 7 måneder, og det virker sgu fint.

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Programmet afhænger af dit mål? hvis du vil i generel form så ville jeg

Styrke

Løb (kort og hårdt 3-5km. Løb så hurtigt du kan. Når du har trænet 2 månedstid kan du erstatte med intervaller af 3 km længde)

fri

Styrke

Løb (lang tur +5 km )

fri

fri

Løb en kort tur på styrketræningsdagene som opvarmning 10-30 min i roligt tempo. Når der er gået +1 måned kan du sagtens smide en løb dag eller styrketræningsdag mere ind.

Det er en god ide med alle træningsprogrammer at starte let ud og så progrediere derfra. Ingen ide at kører igennem fra starten, det giver skader og dårligere resultater

Du for mere restitution sådan her, hvilket du for brug for i starten. Du kan sagtens øge senere, antal træninger per uge osv.

Styrkeprogrammet bør du få hjælpe til IRL, men kører et fullbody som der bliver sagt. Vælge evt. nogen nemmere øvelser end de der bliver forslået.

Nem øvelser kunne være:

Benpress

Bænkpress

Pull ups/ lat pull down

planken

hyper extensions

mave bøjninger.

2-3 runder af 10-15 gentagelser, med 45 sek pause imellem. Evt. som cirkeltræning. Se beskrivelsen her på siden. Der en ingen ide at fuske sig til at løfte mere. Hvis du ikke kan tag 10 gentagelser kontrollet så er vægten for tung

http://www.motion-on...itnesscenteret/

Når du har trænet en periode på 3 måneder vil det her være en god udvidelse. F.eks.

http://www.motion-on...eningsprogram./

hvor der forslås 3-6 reps tungt, vil jeg holde mig til med hvad jeg maks kan løfte 6-8 gange med samme teknik. Dvs. hvis du går døde og f.eks. ikke for stangen helt ned til brystet under bænkpress så er vægten for tung.

Hvis du har mulighed for instruktion så vil det være en god ide at tilføje f.eks. squat, lunges og nye overkrops øvelser

En sidste kommentar:

der er mange fin hold i de fleste fitness centre som du sikkert vil have det sjovt med også.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share