Kropsvægtøvelser og højde/drøjde


KarlS
 Share

Recommended Posts

Jeg snakkede med en af mine kammerater om, hvorvidt højde og drøjde spiller ind i forbindelse med kropsvægtsøvelser.

Jeg er f.eks. selv 195 høj, og vejer ca. 90 kg. Jeg synes kropvægtsøvelser er ret hårde, og tænkte, at jeg må have en ulempe overfor min kammerat, der er ca. 15 cm. lavere end mig...

Nu er vi langt fra hinanden i den mængde tid vi har brugt på træning, så der er selvfølgeligt et skel der, men antager man at to personer med samme kg pr. cm ratio, og samme relative styrke skulle lave kropsvægtsøvelser, ville den lave person så ikke have en fordel?

Min kammerat mindes at have læst noget om at jo højere man er, og jo længere lemmer man har, jo større burde ens muskler også være (eller noget "along those lines").

Jeg er udemærket klar over at folk kan have helt forskellige fysikker, men hvis man nu kunne opstille et hypotetisk eksperiment med to ideal-typer, ville den laveste så ikke have en fordel da han ikke har så mange kg. at flytte?

Håber nogle forstår min dårlige udlægning af spørgsmålet og kan komme med noget der minder om et svar :P

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med en af mine kammerater om, hvorvidt højde og drøjde spiller ind i forbindelse med kropsvægtsøvelser.

Jeg er f.eks. selv 195 høj, og vejer ca. 90 kg. Jeg synes kropvægtsøvelser er ret hårde, og tænkte, at jeg må have en ulempe overfor min kammerat, der er ca. 15 cm. lavere end mig...

Nu er vi langt fra hinanden i den mængde tid vi har brugt på træning, så der er selvfølgeligt et skel der, men antager man at to personer med samme kg pr. cm ratio, og samme relative styrke skulle lave kropsvægtsøvelser, ville den lave person så ikke have en fordel?

Min kammerat mindes at have læst noget om at jo højere man er, og jo længere lemmer man har, jo større burde ens muskler også være (eller noget "along those lines").

Jeg er udemærket klar over at folk kan have helt forskellige fysikker, men hvis man nu kunne opstille et hypotetisk eksperiment med to ideal-typer, ville den laveste så ikke have en fordel da han ikke har så mange kg. at flytte?

Håber nogle forstår min dårlige udlægning af spørgsmålet og kan komme med noget der minder om et svar :P

På forhånd tak :)

Du vejer mere og kraftarmsprincippet er imod dig pga lange lemmer... Man kan ikke bare overføre højde/vægt ratio til relativ styrke (alt efter selvfølgelig hvordan den relative styrke defineres)

Link to comment
Share on other sites

Forsimplet kan man sige at muskelstyrken øges med anden potens (tværsnittet) når størrelsen øges, men vægten øges i tredje potens (tænk volumen/rumfang). Dertil vil en større krop også have en længere kraftarm i en given øvelse, hvilket jo også er en ulempe.

For relativ styrke er det derfor en ulempe at være større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med en af mine kammerater om, hvorvidt højde og drøjde spiller ind i forbindelse med kropsvægtsøvelser.

Jeg er f.eks. selv 195 høj, og vejer ca. 90 kg. Jeg synes kropvægtsøvelser er ret hårde, og tænkte, at jeg må have en ulempe overfor min kammerat, der er ca. 15 cm. lavere end mig...

Kropsvægtøvelser er generelt ret hårde for de fleste - måske især for de personer der er større/tungere/længere end gennemsnitspersonen, idet ens styrke i forhold til din størrelse simpelthen ikke bliver stimuleret nok i dagligdagen.

Men med fare for at gøre dig lidt ked af det vil jeg sige at det i de fleste tilfælde er en dårlig undskyldning at man er høj/tung. Glem alt om ulemper, sammenligninger og forklaringer. I mit hoved kæmper man kun mod sig selv og ikke andre.

Mit råd er at skifte mere fokus over på kropsvægtøvelser såsom, pull ups, chin ups, dips, løb, sprint, hop, pres og bøjninger. Det vil give dig en bedre styrkebalance og vil også kunne mærkes ifm normale træningscenterøvelser.

Jeg kender et par stykker som med en vægt på omkring de 100kg og alle over 185cm, kan lave over 50 fuldstændigt rene armbøjninger (med korrekt positur) og omkring 15 rene dead hang pull ups (håndflade vender væk). Du vil blive overrasket over hvor mange mænd der ikke tilnærmelsesvis kan udføre ovenstående - uanset om de vejer 50kg eller 110kg.

Tidligere gik jeg selv fra at have trænet i center i mange år uden at kunne lave mere end et par stykker dead hang pull ups til at kunne lave 19 rene. Det tog mindre end 3 måneder da jeg skiftede en del af fokus over på kropsvægtøvelser. Til gengæld krævede det også masser af dedikering som med alt andet.

Der er mange der render rundt og er i dårlig muskel/styrkebalance ift. deres vægt, men det er bare at komme igang.

Edited by Mokujin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share