Mave/ryg øvelser


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg gætter på at det er blevet spurgt om rigtig mange gange. Men hvilke øvelser er de bedste til at træne sin mave og ryg?

Jeg har før i tiden brugt meget tid på mave og ryg, men er i tvivl om jeg træner rigtigt. Fordi når jeg er nede i fitness centeret og f.eks. træner biceps, så laver man jo f.eks. 3 x 10 sæt. Men når jeg træner mave og ryg, så ligger jeg nede på jorden i 20 minutter, og laver betydeligt mere, end når jeg træner biceps.

Så træner jeg forkert? Og er der andre måder at træne sin mave og ryg som er mere effektivt?

Jeg vil også lige spørge om hvad der er godt at spise/drikke før, under og efter træningen.

Mange tak!!

Link to comment
Share on other sites

Tjek nedenstående link - rygøvelser i massevis.

Rygøvelser

Du skal træne din ryg og mave som resten af kroppen - 3x10 eller hvad der nu passer til dit program mv.

Mad:

Før træning er det bedst at spise et måltid, hvor du får nogle kulhydrater og protein. Det kan varieres i det uendelige - rugbrød med pålæg, kylling og grøntsager eller noget helt andet. Sørg også for at drikke noget væske - vand er fint.

Medmindre din træning varer i væsentlig mere end en time, har du næppe behov for andet end at drikke noget vand mens du træner. Har du ikke fået noget at spise før træningen, skal du sørge for at spise nogle kulhydrater under træningen.

Efter træning er der god mening i at få både protein og kulhydrater indenbords igen. Nogle drikker en proteinshake, andre spiser et måltid mad.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tjek nedenstående link - rygøvelser i massevis.

Rygøvelser

Du skal træne din ryg og mave som resten af kroppen - 3x10 eller hvad der nu passer til dit program mv.

Mad:

Før træning er det bedst at spise et måltid, hvor du får nogle kulhydrater og protein. Det kan varieres i det uendelige - rugbrød med pålæg, kylling og grøntsager eller noget helt andet. Sørg også for at drikke noget væske - vand er fint.

Medmindre din træning varer i væsentlig mere end en time, har du næppe behov for andet end at drikke noget vand mens du træner. Har du ikke fået noget at spise før træningen, skal du sørge for at spise nogle kulhydrater under træningen.

Efter træning er der god mening i at få både protein og kulhydrater indenbords igen. Nogle drikker en proteinshake, andre spiser et måltid mad.

Tak!

Ang. maveøvelserne - skal jeg tage noget vægt på kroppen, så det er hårdere? Og er der nogle maskiner jeg kan bruge i fitness centeret, i stedet for at ligge på jorden?

Link to comment
Share on other sites

Tak!

Ang. maveøvelserne - skal jeg tage noget vægt på kroppen, så det er hårdere? Og er der nogle maskiner jeg kan bruge i fitness centeret, i stedet for at ligge på jorden?

Ja, smid noget vægt på, så du ikke kan tage mere end 8-12 reps. i hvert sæt. Du kan holde en vægtskive på brystet/bag hovedet eller holde et par håndvægte i hænderne.

Dit center har med garanti en maskine, der er beregnet på træning af maven. Efter min mening er (hovedparten) af den type maskiner noget skrammel, men der er masser af andre muligheder (se link). Hvis dit center har et evil wheel, så brug det. Det er effektivt.

En øvelse som squat giver også effektiv træning af musklerne i maveregionen.

Oversigt over forskellige Maveøvelser

Link to comment
Share on other sites

Ja, smid noget vægt på, så du ikke kan tage mere end 8-12 reps. i hvert sæt. Du kan holde en vægtskive på brystet/bag hovedet eller holde et par håndvægte i hænderne.

Dit center har med garanti en maskine, der er beregnet på træning af maven. Efter min mening er (hovedparten) af den type maskiner noget skrammel, men der er masser af andre muligheder (se link). Hvis dit center har et evil wheel, så brug det. Det er effektivt.

En øvelse som squat giver også effektiv træning af musklerne i maveregionen.

Oversigt over forskellige Maveøvelser

Mange tak for hjælpen! Det er super!

Skal træne i morgen, så kan jeg lige komme med noget tilbagemelding om hvordan det gik - og jeg vil vædde med at jeg har et par spørgsmål efter i morgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share