Forstand på kød?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Jeg har desværre en meget forvirret slagter i nærheden, som ikke kan forstå så godt dansk. Jeg står mellem valget på to slags kød som han ikke rigtig kan forklare forskellen på. Desuden er skiltet for begge slags kød lidt forvirrende.

Jeg skal som regelt bruge kødet til at lave steaks.

Valget står mellem kalveklump og kalve inderlår!

Har ikke forstand på kød rigtigt, især ikke efter jeg så skiltet med kalve inderlår, hvor der stod "kalve" i venstre hjørne og "okse" i højre hjørne. I midten var der teksten "kalveinderlår" også selvfølgelig prisen.

Hvad har "okse" med sagen at gøre her?

Nogen, der har forstand på det her? Slagteren aner ikke noget, og han er den nærmeste slagter her omkring som er halal, så skal sgu vide, hvilket kød der hvad osv.

Spurgte også om fedtindholdet - ingen kommentar der.

Håber der er nogen der kan hjælpe. Er muslim - derfor kun halal.

Link to comment
Share on other sites

Kalv = ungkvæg

Okse = fuldvoksen ko

Forskellen mellem de to er altså alderen af kødet før slagtning. Kalveinderlår er et af de bedre stykker kød på et kreatur. Okseklumpen er bestemt også god, men inderlåret er generelt mere mørt.

Hvis du "bare" skal lave steaks så kan begge steder fra dyret bruges. Det er begge steder med regulære stykker kød uden sener, fedtmarmorering eller andet forstyrrende. Det er rent kød. Køber du det i større mængder, altså en hel klump og/eller et helt inderlår, så vil der dog være sener og hinder, som skal skæres fra når du forbereder dine steaks. Det gør dog ikke noget og er meget nemt. Alle kan se hvad det er, der skal skæres fra og smides væk. Vælger du en okseklump, så se om du kan lade en lille smule fedt sidde tilbage her og der. Det giver nemlig en god smag når kødets naturlige fedt steges med.

Om der er ernæringsmæssig forskel på de to ved jeg faktisk ikke. Den muskulære sammensætning er selvfølgelig forskellig idet en kalv ikke er nær så gammel som en okse, men så er vi ude i flueknepperi. :tongue:

Du skal vælge dét, som din tegnebog tillader. Begge stykker er velegnet til dit formål. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share