Måltid efter træning


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg nu indtager en shake lige efter træning med cirka 20g proteiner og 65g kulhydrater, er det så ikke for mange kulhydrater? Det svarer til 2 scoops af min bøtte, og er den anbefalet dosis efter endt træning. Men jeg synes sgu at det er ret mange kulhydrater sammenlignet med proteiner. Hvor meget ville være optimalt efter endt træning?

Og hvor lang tid bør der maks/helst gå fra shaken til ens after-workout meal? Er 1,5 time for meget?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu indtager en shake lige efter træning med cirka 20g proteiner og 65g kulhydrater, er det så ikke for mange kulhydrater? Det svarer til 2 scoops af min bøtte, og er den anbefalet dosis efter endt træning. Men jeg synes sgu at det er ret mange kulhydrater sammenlignet med proteiner. Hvor meget ville være optimalt efter endt træning?

Og hvor lang tid bør der maks/helst gå fra shaken til ens after-workout meal? Er 1,5 time for meget?

Nej og ja

Link to comment
Share on other sites

Det er altid et holdningsspørgsmål omkring mængder af kulhydrat og protein, både eftertræning og helt generelt. Man kan godt blive enige at protein og kulhydrater er vigtige efter træning, men mængden variere kraftigt.

Jeg har mange gange hørt en tommelfingerregel der hedder 0,5g pr. kropsvægt protein og 1g pr. kropsvægt kulhydrat. Dette mener jeg selv er skudt over målet. Dog lyder 20g prot. også lige i underkanten. 30g prot. og 50-60 carbs vil umiddelbart være en passende mængde efter en almindelig omgang styrketræning.

Hvor lang tid der går til efterfølgende måltid er ikke så væsentligt. Her er vi virkelig nede at snakke marginaler. Igen, lyder der mange gange en tommelfingerregel der siger max 1 time, men det er der ingen evidens for. Kroppen har ikke pludselig udtømt alt protein til rådighed efter en time, og som følge konsekvent går i katabolsk tilstand. Så spis du bare når det passer i din hverdag. Om det er 1 eller 3 timer efter vil næppe have nogen målbar effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu er nybegynder til træning, så vil 30g proteiner være godt fremfor 20g?

Tak for svaret igen ;)

Det er umuligt at sige med sikkerhed at lige 30 er bedre end 20. Der er bare ikke nogen klokkeklar regel om at kroppen har brug for så og så meget protein. Faktorer som intensitet og FFM (fedt fri masse) har en hel del at sige. Lige hvad angår protein, vil jeg altid mene det er bedst at være på den sikre side, så at sige. Jeg vil umiddelbart mene det er usikkert om 20g protein vil give optimale resultater, hvorimod 30g burde være rigeligt, med mindre du allerede har en forholdsvis stor muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det undrer mig det med, at der gerne må gå lang tid. Jeg synes ellers alle dage man har hørt om "det åbne vindue" lige efter træning, hvor kroppen bedst optager proteinerne. Er det nu også bare "ammestue-snak". Utroligt som alt viden bare med tiden ændrer sig og bliver myter..

JEG vil mene, at man bør indtage sine proteiner netop efter træningen - så hurtigt, som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share