Vægtforhold kyllinge osv


ibroken
 Share

Recommended Posts

Kan umiddelbart ikke finde noget om det på nettet lige nu, men er der nogen, der ved, hvor meget vægten feks ændrer sig på en frossent kyllinge på måske 100g til efter den er færdig lavet osv?

Jeg køber nemlig frosne brystfilet fra Bilka i 1kg poser. Og skal have 100g af det i min kost. Men ved ikke lige, hvordan jeg skal skære 100g ud af feks en 200g frossen brystfilet.

Forslag her?

Ellers undrer jeg mig bare over hvordan disse vægtforholde fungerermed kyllinge, kød og ris - nogen der ved det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstå dit spørgsmål, men altså generelt kan du jo veje maden før og efter tilberedning.

XXXgr rå kylling bliver til XXXgr tilberedt kylling, for det er jo forskelligt hvor meget svind der er i forhold til tilberednings metode og den enkelte madvare.

Link to comment
Share on other sites

Ibroken - du virker en smule hjælpeløs i et køkken :smile::tongue:

1. Tø kødet op!

2. Skær de 200 gram kylling op i to dele, tilbered den ene del og smid den anden del i køleskabet, så du kan tilberede den dagen efter.

ELLER du kan tilberede alle 200 gram og lægge de overskydende 100 gram kød i køleskabet - klar til at spise dagen efter.

Du skal regne med at dit kyllingekød svinder med mellem 10 og 20 procent ved stegning. Svindet afhænger af kødets kvalitet og af om kødet er "naturelmarineret" - dvs. pumpet med vand. Temperaturen, som du steger ved, har også noget at sige.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg spørge lidt dumt igen mht ens slagter og kødet man køber... Er slagteren ikke forpligtet til at sælge dig netop den antal gram kød du beder om uden et par hundrede ekstra gram? Ved godt at det er svært at måle præcist med kød, men lad os nu sige du beder om 5 steaks af kalveinderlår på 100-120g per steak - skal slagteren så ikke sørge for det? Eller er det forskelligt fra slagter til slagter?

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg spørge lidt dumt igen mht ens slagter og kødet man køber... Er slagteren ikke forpligtet til at sælge dig netop den antal gram kød du beder om uden et par hundrede ekstra gram? Ved godt at det er svært at måle præcist med kød, men lad os nu sige du beder om 5 steaks af kalveinderlår på 100-120g per steak - skal slagteren så ikke sørge for det? Eller er det forskelligt fra slagter til slagter?

køb dig nu bare en køkkenvægt, de koster måske omkring 100kr.

Link to comment
Share on other sites

Jamen det har jeg jo også i forvejen gjort. Dog er der en del kød, der går til "spilde" når slagteren ikke kan fordele ordentligt. Nogle gange er en steak på 90g hvoraf den anden pludselig er på 160g. Virker bare unødvendigt at skulle gøre dobbeltarbejde ud af det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share