lidt hjælp


ChristianDM
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har været med til " randers på vægten " og har tabt 15 kg Yes!

og har kørt MTB i mange år for sjov - vejede 120 - nu 105 kg , og kan mærke en fantastisk forbedring , også dem jeg cykler med siger det samme - lækkert !

men tit efter en MTB tur går der over 1 time før jeg får noget at spise , så overvejer protein shake , det er hvis en god ide ..

Jeg skal til et længere MTB løb om 4 uger, og en gut snakkede om at jeg skulle tage noget " sukker " - han brugte et andet ord - og starte med at tage det 3- 4 dage før jeg skulle til løb, for at kroppen havde alt det langsomme kulhydrat som den skal bruge for at få max ud at det løb .. Hvad er det ? og hvilken slags protein skal jeg tage ?

Jeg takker for hjælp til mine spørgsmål

Christian

Link to comment
Share on other sites

Protein lige efter træning er en god ide. Du kan købe forskellige slags, prøv dig frem hvad du bedst kan få ned. Du skal have protein og lidt kulhydrat ind inden for 20 min efter træning. Herefter skal du selvfølgelig huske dine almindelige gode måltider.

Kulhydrater/sukker under konkurrence er en god ide. Det at starte 4 dage før virker lidt overdrevet. Spis sundt og godt som altid, så skal du nok have det i kroppen du skal bruge til at starte med. Og drik så energidrik under konkurrencen. Evt start en time før.

Link to comment
Share on other sites

Om der går en time eftet træning er ligegyldigt. Det med der kun må gå 20-30min efter træning, er en gammel myte der har overlevet meget lang tid. Men hvis du har lyst til en proteinshake efter træning, er det jo ikke noget der skader.

Det kan godt være en idé at spise mange kulhydrater ca 48timer op til en længere konkurrence, for at fylde glykogendepoterne så meget op så muligt. Det praktiseres ofte til marathonløb eller lign. Men hvis konkurrencen er under 2 timer, mener jeg ikke det er nødvendigt at tænke i de baner.

Link to comment
Share on other sites

Han brugte sikkert udtrykket at "carbo-loade", som vel kan oversættes "kuldhydrat-opfyldning". Det kan være smart - og er en hel videnskab i sig selv hvordan dette bedst gøres. Det er simpelthen for at udskyde "muren", som man kan ramme ved f.eks marathon-løb.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share