Ibuprofen og Skinnebensbetændelse


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej, er bange for jeg har fået skinnebensbetændelse, og det kunne ikke ligge mere åndsvagt. Skal til en prøve her på torsdag (8. Marts), og jeg skal løbe nogle kilometer. Jeg har ikke løbet i et par måneder pga. andre problemer med foden samt sygdom, så jeg har slet ingen løbekondition. Jeg må derfor i gang igen. Jeg har læst at man ofte behandler skinnebensbetændelse med ibuprofen da det er anti-inflammatorisk. Men hjælper det i bund og grund på problemet, eller bare smerterne? Inflammationen er jo netop et svar fra kroppens side på, at der er noget galt, så kan jeg overhovedet afhjælpe problemet vha. ibuprofen? Indtil videre står den på afslapning, og det har det gjort i tre frustrerende uger.

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Hvis betændelsen stadig ikke har foretaget sig efter 3 uger, er det vist en ret seriøs skade du har reddet dig der.

Ibuprofen bør efter min mening kun bruges i nødstilfælde. Til en prøve eller lign. som du selv nævner, kan det være fint nok, da det gerne skulle holde inflamationen på et minimum, og så husk is på lige efter prøven. Men som du selv er inde på, fjerner det ikke problemet.

Så hvis du har anskaffet dig de rigtige sko, og fulgt de såkaldte tommelfingerregler omkring progression i løbetræningen, uden problemet forsvinder, så vil jeg anbefale et smut forbi en læge/fys.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja, tænkte nok det med ibuprofen var mere eller mindre en nødløsning. Jeg venter og undlader at tage det så. Jeg regner også med at smutte til lægen, hvis det er det samme i næste uge. Smerten har ikke være voldsom, og det gør som sådan kun ondt lige pt., når jeg trykker ind langs skinnebenet eller går.

Tak for tippet med is. Det vil jeg prøve :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk, at man bør tage lidt ibuprufen for at afdæmpe inflamationen - ikke for så at løbe videre - men for at give problemstedet bedst mulige betingelser for at slappe af og komme sig over problemerne. Jeg har selv døjet med skinnebensbetændelse, men efter jeg fik lavet en løbestilsanalyse og fik de rigtige løbesko, så er problemet forsvundet - jeg havde ellers næsten opgivet. De rigtige sko er Alfa og Omega når det kommer til problemer med skinnebenene..

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nemlig også lige fået tage en løbetest og erstatter nu mine KSOer med nogle "almindelige" sko til off-trail løb. Problemet er dog ikke opstået af løb, men af skistøvler - det er i hvert fald efter en skitur det begyndte, hvilket også passer fint med det "centrale" smertepunkt.

Til sammenligning angående emnet, hvis det kan lade sig gøre, benyttede jeg ibuprofen mod min betændelse i ørene, som kom frem for lidt tid siden. Smerten blev lindret, men der var knap nok nogen forbedring. Jeg havde så hørt at anti-inflammanter netop kunne være årsagen til, det endnu ikke var gået væk, da det slog betændelsen ned. Men jeg ved ikke den egentlige funktion af betændelse og hvorvidt det hjælper eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share