Triatlon


caspargregersen
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er en dreng på 15 år (180 cm. 70 kg.) som gerne vil til at træne mig op til at gennemfører et triatlon. halv ironman eller noget i den stil. Men hvad skal der til, hvor tit skal der trænes (spiller fodbold 2 gange om ugen) Hvad udstyr skal der bruges, skal man prøve at starte med et marathon?? syntes bare at triatlon passer mig bedre da jeg er utrolig facinered af at det er 3 sportsgrene i et. Er det en god ide at gå i fitness og træne muskler samtidig med at man træner sig op til et triatlon?? eller hvad skal der tiil for at træne sig op til et triathon???

På forhånd tak for hjælpen.

Edited by caspargregersen
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg er en dreng på 15 år (180 cm. 70 kg.) som gerne vil til at træne mig op til at gennemfører et triatlon. halv ironman eller noget i den stil. Men hvad skal der til, hvor tit skal der trænes (spiller fodbold 2 gange om ugen) Hvad udstyr skal der bruges, skal man prøve at starte med et marathon?? syntes bare at triatlon passer mig bedre da jeg er utrolig facinered af at det er 3 sportsgrene i et. Er det en god ide at gå i fitness og træne muskler samtidig med at man træner sig op til et triatlon?? eller hvad skal der tiil for at træne sig op til et triathon???

På forhånd tak for hjælpen.

Sæt dig et mål - Der er masser af stævner, og triathlon er betegnelsen for de 3 sportsgrene kombineret. Der er masser af distancer, og gennemførsel af korte distancer er relativt nemt.

Hvis du gerne vil lave en halv IM, så er de oplagte valg:

Århus Challenge - 17. Juni

Øresund Challenge - 1. Juli (Udslogt)

DM Ålborg - 8. Juli

Mit råd er at tage kontakt til din lokale tri-klub og så komme igang derfra. Alternativt, så kig rundt i de forskellige logs her på fora, der er flere der dyrker tri, og skriver om det (min egen log inklusiv).

De oplagte spørgsmål:

Har du en cykel og hvilken?

Hvad løber du 5/10Km på?

Kan du svømme crawl?

Hvad svømmer du 1000M crawl på?

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener de fleste langdistance triathlonstævner, har en aldersbegrænsning på 18 år.

Det er under alle omstændigheder en god idé at starte med kortere stævner, så du bl.a. lærer at skifte godt.

Der er sjældent mange på din alder i triklubberne. Derfor kan det være en idé at starte i en løbeklub og svømmeklub, hvor der er flere på din alder. Svømmeklubber kan dog være et problem fordi svømmere på din alder svømmer meget hurtigt.

For at svare på dit spørgsmål. Det der skal til er kontinuerlig træning i længere tid.

Træn det du synes du kan overkomme, men gør det hver uge, så du ikke holder længere pauser.

Triathleter træner mellem 5 og 25 timer om ugen. Læg dig omkring de 5 til at starte med.

Gør op med dig selv hvor vigtig fodbolden er for dig. Drop den evt. Den gør intet godt for tri-træning.

Marathon har intet med triathlon at gøre. Drop det med mindre det er vigtigt for dig.

Drop fitnesscenter og koncentrer dig om tri-træning. Et ekstra løbepas giver meget mere end styrketræning.

Hvis du "bare" vil gennemføre stævnet, skal der i virkeligheden ikke ret meget til. En gang træning i hver disciplin er rigeligt. Alt træning ud over det er bare bonus.

God træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener de fleste langdistance triathlonstævner, har en aldersbegrænsning på 18 år.

Det er under alle omstændigheder en god idé at starte med kortere stævner, så du bl.a. lærer at skifte godt.

Der er sjældent mange på din alder i triklubberne. Derfor kan det være en idé at starte i en løbeklub og svømmeklub, hvor der er flere på din alder. Svømmeklubber kan dog være et problem fordi svømmere på din alder svømmer meget hurtigt.

For at svare på dit spørgsmål. Det der skal til er kontinuerlig træning i længere tid.

Træn det du synes du kan overkomme, men gør det hver uge, så du ikke holder længere pauser.

Triathleter træner mellem 5 og 25 timer om ugen. Læg dig omkring de 5 til at starte med.

Gør op med dig selv hvor vigtig fodbolden er for dig. Drop den evt. Den gør intet godt for tri-træning.

Marathon har intet med triathlon at gøre. Drop det med mindre det er vigtigt for dig.

Drop fitnesscenter og koncentrer dig om tri-træning. Et ekstra løbepas giver meget mere end styrketræning.

Hvis du "bare" vil gennemføre stævnet, skal der i virkeligheden ikke ret meget til. En gang træning i hver disciplin er rigeligt. Alt træning ud over det er bare bonus.

God træning

Fodbolden betyder godt nok rigtig meget for mig, jeg træner mandag og onsdag, mit mål inden for Triathlon er nok bare at gennemfører en halv ironman fordi en kvart, det er jeg sikker på at jeg allerede kan, og en hel syntes jeg bare er ufattelig langt! Men vis jeg træner til iron man tirsdag, torsdag, fredag og lørdag burde det så ikke kunne lade sig gøre at klare en halv im ?? Hvad cykel vil i anbefale??

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan helt sikkert lade sig gøre.

Cykler er et kapitel for sig. Hvilken cykel du skal vælge afhænger af mange ting, bl.a. din økonomi og dit ambitionsniveau.

En god start er en racercykel med påmonteret tri-bøjle, evt. brugt, som du i starten kan bruge både til træning og konkurrence.

Her er et link til lidt inspiration i forbindelse med din første konkurrence:

http://www.1900tri.dk/?id=3&c=48

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

alting kan lade sig gøre :) hvor der er vilje er der vej

dog skal du lige sikre dig en ting: kan du gennemføre hver af tingene? kan du svømme 1900meter uden stop, og holder dine balder til 3 timer i sadlen?? :)

efter det er det bare at komme igang med træningen, enten igennem en tri klub eller selvstændigt ved at finde et program der passer dig :)

hvis du savner et eksempel på en træningsplan kan du kigge på øresund challenge der er der 2 eksempler til planer der skulle klare dig igennem en halv ironmann, eller gå på triathlete europe og bestil et gratis nummer af deres blad, de har altid et spændende forslag til et program der skulle kunne hjælpe dig (et super blad på engelsk med mange gode fif)

ellers er det bare om at komme igang :)

næste stop er din pengepung og ambitions niveau da disse to ting sætter stopper for hvor meget du ligger i sporten

hvis du har godt budget kan du få en super våddragt samt super cykel og så videre, men teoretisk kan det klares i almindelige badebukser på din gamle havelåge, dog vil det nok være en større challenge at klare en halv ironmann på en havelåge end en hel på en racer/tri cykel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Du kan sagtens spille fodbold ved siden af at du træner til en halv ironman - specielt når du kun træner fodbold to gange om ugen. Fodbold bidrager trods alt stadig til din sammenlagte kondition.

Til en halv ironman har du brug for en vådedragt samt en racercykel med påmonteret tri-bøjle + cykelhjelm. På en halv ironman er tribøjlen ikke en nødvendighed - men den reducerer din vindmodstand betydeligt = hurtigere tid.

Har du aldrig prøvet kræfter med triathlon før, så ville jeg nok kontakte din lokale triathlon klub, så er der helt sikker nogle der der kan hjælpe dig.

Hvad du har brug for at cykel er meget til diskussion - og meget afhængig af økonomi. Cyklerne ligger i rangen racercykel med tribøjle for 5-6.000 til en ægte tri-cykel for 100.000+. I og med at du kun er 15 år ville jeg nok holde tilbage med de dyre cykler, da du stadig vokser, så er det dumt at låse sig fast. Men kan du få fat i en racer af en slags - og det behøver ikke være den nyeste nye, samt en tri-bøjle, så er du godt kørende.

Træningsmængden kan sagtens klares på de dage du ikke træner fodbold - læste en klog man skrive på et tidspunkt, at han trænede i alt 10 timer om ugen til ironman, og har kvalificeret sig til Hawaii tre gange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share